- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

چین: همکاری ما با ایران مشروع و قانونی است

چین

به گزرش روزانه نیوز جائو لی جیان”  در کنفرانس خبری روزانه در پکن از آمریکا خواست تحریم های غیرقانونی خود علیه شرکت های چینی را لغو کند و تاکید کرد ادامه اقدامات یکجانبه آمریکا به منظور اعمال فشار حداکثری بر کشورها با تلاش کنونی جامعه جهانی برای مقابله با کرونا کاملاً مغایر است.

 

دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر سه‌شنبه شرکت چینی “شانگهای سینت لجستیکس” را با این ادعا که از طرف یا به نمایندگی از هواپیمایی ماهان فعالیت می‌کند، به فهرست تحریم‌های خود موسوم به «فهرست سیاه» افزود.

 

انقتاد چین از پیام تبریک پمپئو به رهبر منطقه تایوان

 

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین در واکنش به ارسال پیام تبریک پمپئو به رهبر منطقه تایوان اعلام کرد این اقدام با بیانیه های مشترک چین و آمریکا و توافق زمان آغاز برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور مغایر است و نوعی مداخله در امور داخلی چین به شمار می آید که چین خشم شدید خود را از این پیام اعلام و آن را محکوم می‌کند.

 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در پیامی، آغاز دوره دوم کار “تسای اینگ ون” رهبر منطقه تایوان چین را تبریک گفت، پمپئو در این پیام از تسای به عنوان «رئیس جمهور» نام برده و از روابط «آمریکا و تایوان» قدردانی کرده است.

 

جائو تاکید کرد در دنیا تنها یک چین وجود دارد و تایوان بخش جدایی ناپذیر از چین است و این موضوع نیز در بیانیه مشترک چین و آمریکا در زمان آغاز برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور قید شده است.

 

او یادآور شد مساله تایوان با منافع اصلی چین در ارتباط است و چین برای مخالفت با جدایی طلبی تایوان و حفظ تمامیت ارضی کشور و جلوگیری از مداخله های خارجی در این مساله و حفظ وحدت کشور عزم راسخ دارد.

 

این مقام چینی هشدار داد پکن به این اقدام آمریکا واکنش نشان خواهد داد و آمریکا مسئول همه پیامدهای آن خواهد بود.

 

حمایت چین از تصویب توافقنامه سازمان جهانی بهداشت

جائو لی‌جیان در ادامه اظهار داشت که در هفتاد و سومین کنفرانس سازمان جهانی بهداشت پس از مشورت و توافق گسترده، توافقنامه‌ای درباره شیوع کووید-۱۹ تصویب شد که چین از آن استقبال می کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت توافقنامه یاد شده خواست مشترک اکثر کشورهای جهان و همچنین مطابق با مواضع چین است.

 

وی تاکید کرد برخی از کشورها در جریان این گفت و گوها خواستار اولویت دادن به یافتن منشاء ویروس کرونا جدید بودند اما اکثر کشورهای جهان بر این باورند که اولویت کنونی، پیشگیری و مهار شیوع این بیماری است و با پرداختن به کشف منشاء ویروس مخالفت کردند که نشان می‌دهد سیاسی کردن موضوع منشاء کرونا هیچ خریداری ندارد.

 

این مقام چینی در ادامه افزود: امیدواریم این توافقنامه جدید به طور همه‌جانبه و دقیق اجرا شود./ ایرنا