- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری؛ پیشرو در حوزه فناوری مدیریت‌شهری

شورای شهر همدان

 به گزارش روزانه نیوز علی فتحی در بازدید کمیسیون خدمات شهری وشورا از اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری و واحدهای زیر مجموعه آن به‌منظور بررسی عملکرد ۷ ماهه مدیریت جدید این مجموعه، اظهار کرد: راه‌اندازی واحد طرح و توسعه با هدف تدوین دستورالعمل و آیین‌نامه سازمانی اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری؛ کاهش روند ترخیص لوازم ضبط شده از ۶ به ۲ مرحله در راستای تکریم ارباب‌رجوع‌ و تمرکز بر روی گشت یگان‌های عملیاتی از جمله اقدامات قابل توجه و شایسته قدردانی دوره مدیریت جدید این مجموعه محسوب می‌شود.

وی افزود: راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ در حوزه سد معبر و پلیس ساختمان؛ فراهم‌سازی فرآیند و زیرساخت‌های فناوری، ارتباط اثربخش با سایر نهادها و ادارات، ایجاد گشت‌های مشترک با جهاد کشاورزی و…، راه‌اندازی گشت موتوری در سطح شهر، ایجاد وحدت رویه، همبستگی و نظم بین نیروهای انسانی مجموعه و… هم از دیگر اقدامات قابل قدردانی این حوزه است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا همچنین تقویت مباحث آموزشی به‌ویژه در حوزه حقوقی را امری ضروری دانست.

فتحی با بیان اینکه پیش از این، متصدی ساماندهی وانت‌بارها مشخص نبود، عنوان کرد: تفکیک مسئولیت این حوزه انجام و به اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری واگذار شده است.

وی علی‌رغم تأکید بر حمایت از مشاغل وانت‌بارها که دارای تنوع کالا، دسترسی مناسب و ارزان بودن کالاست و از سوی دیگر در حوزه تنظیم بازار مورد توجه است، عنوان کرد: این مشاغل باید در سایت‌های تعریف شده، مستقر شوند تا انظباط شهری رعایت شود.

 گردان: مردم را با خود همراه کنید

رئیس شورای شهر همدان در ادامه ضمن قدردانی از عملکرد مدیریت جدید اداره پيشگيری و رفع تخلفات شهری، گفت: عملکرد مدیریتی این واحد قابل توجه و رو به رشد است که باید همدلی بین پرسنل و تقسیم کار به همین روش، ادامه یابد تا شاهد بهبود وضعیت بهتری باشیم.

کامران گردان، خروجی تلاش‌های محمدعلی گلشن را که بانی اقدامات خیرخواهانه‌ای در مدیریت‌شهری است، ارزشمند برشمرد و اظهار کرد: این مجموعه پیش از اینها با نگاه منفی همراه با بهره‌گیری از برخوردهای سخت‌گیرانه و اهرم فشار شناخته شده بود؛ اما در حال حاضر شرایط مجموعه با بهره‌گیری از تکنولوژی روز، روند مناسب‌تری را در پیش گرفته است؛ البته همچنان جنسِ کار سخت و دشوار است و نهادهای نظارتی و مردم توقع دارند که کارها انجام شود و گاهی هم مردم پشتیبان خاطی هستند؛ از این رو باید اقدامی صورت گیرد تا در محافل عمومی و رسانه ملی، ماهیت و مأموریت این مجموعه، مطرح شود.

وی با تأکید بر کنترل امور همراه با بهره‌گیری از فناوری روز، گفت: لحاظ کردن مباحث نرم‌افزاری و سیستمی، بخشی از کمبود نیروهای انسانی مجموعه را جبران می‌کند.

گردان؛ آموزش را از ضروریات این حوزه بر شمرد و گفت: باید در این زمینه در هر جلسه، یک موضوع قانونی، اجرایی و… به صورت ویژه و شفاف مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس شورای شهر همدان با اشاره به شکایات ناشی از عملکرد مجموعه اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری، گفت: باید قوانین و مقررات همراه با نحوه روش‌ها بررسی شود تا با کمترین مشکل، مواجه شوند.

گردان معتقد است: عجله در مأموریت‌ها بدون در نظر گرفتن جوانب و قوانین، آسیب‌زاست.

وی با تأکید بر اینکه مردم را با خود همراه کنید تا درگیری‌ها کاهش پیدا کند، افزود: در مجموع عملکرد مجموعه مثبت و رو به جلو است و جلب مشارکت مردم و مقامات قضایی و اداری مربوطه، از اهمیت بالایی برخوردار است.

گردان همچنین توصیه کرد: باید درآمد و هزینه این مجموعه، شفاف‌تر شود؛ زیرا شاید در آینده آسیب‌زا باشد.

وی در ادامه در نظر گرفتن گشت موتوری مجموعه اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری را اقدام جدید و قابل توجه دانست و گفت: باید علائم انضباط شهری به صورت یکنواخت در تجهیزات مورد نظر، دیده شود.

رئیس شورای شهر همدان پیشنهاد داد: در راستای حفظ اموال مردم به‌ویژه اموال با ارزش، باید ابزار شناسایی آن را مدرن‌تر در نظر بگیرید که در این بین، می‌تواند به صورت هالوگرام در نظر گرفت.

 عسگریان: تسری اقدامات خوب حوزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری در شهرداری

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز گفت: در هر بخشی از واحدهای مجموعه شهرداری همدان که مدیران فعال، پویا و علاقمند همراه با اِرق سازمانی کار می‌کنند، قطعاً با بازگو کردن مزیت‌های کار، پیشرفت، تشویق و ترغیب از سوی حوزه شورا همراه خواهد بود و انتقادات نیز در راستای بهینه‌سازی است.

سید مسعود عسگریا افزود: تغییر مدیریتی ۷ ماهه جدید مجموعه اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری به سمت مثبت و بهینه‌سازی این زیرمجموعه شهرداری همراه با پشتکار قابل توجه، به عینه محسوس است و اقدامات مناسبی را شاهد هستیم؛ از این‌رو باید ضمن الگوبرداری صحیح از این مجموعه پویا، در سایر مجموعه‌های شهرداری نیز تسری داده شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بر اساس تأکیدات شورای شهر و شهرداری، چرایی عدم اجرای برخی امور در شهرداری مطرح می‌شود، این مهم بر اساس‌ آسیب‌شناسی موجود، نشان می‌دهد که همتی از سوی مدیران مجموعه در کار نیست و یا علاقه‌ای وجود ندارد.

عسگریان ضمن قدردانی از محمدعلی گلشن، مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری و همکارانش؛ گفت: نوع برخورد با مردم در این حوزه قابل توجه است و متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد درگیری‌های بسیاری بودیم که در حال حاضر نحوه گفتمان با مردم در دوره مدیریتی جدید تغییر کرده و مردم در این زمینه نارضایتی ندارند و با حضور در شورا، تنها درخواست مساعدت دارند.

وی معتقد است: فرآیند اجتماعی و آموزش شهروندی در این حوزه نه به صورت مستقیم، بلکه به صورت چهره به چهره، تعلیم داده می‌شود.

عسگریان خطاب به مدیریت اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری پیشنهاد داد: انتظار می‌رود میزان فراوانی درخواست‌های متقاضیان در حوزه‌های مختلف به‌منظور اثربخشی در بهبود و تسهیل ضوابط، احصا شود.

 سلماسی: آموزش‌های شهروندی نیاز ملموس شهر است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان هم معتقد است: آموزش‌های شهروندی نیاز ملموس شهر در راستای ایجاد تعامل و گفتمان بین شهروندان و مجموعه مدیریت‌شهری است.

رضوان سلماسی افزود: عدم آگاهی کافی نسبت به حقوق شهروندی و قوانین حاکم در شهرداری ها در طیف وسیعی از شهروندان، اهمیت و جایگاه آموزش‌شهروندی در شهر را روشن می‌کند؛ البته در حال‌حاضر میزان و نحوه آموزش‌های مستقیم، نیازهای جامعه را مرتفع نمی‌سازد.

وی افزود: نیاز آموزشی امروز جامعه بهره‌گیری از روش‌های نوین در ادامه روش‌های سنتی آموزش است.

سلماسی اظهار کرد: پیگیری جدی برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم شهر مورد تأکید ماست و متأسفانه شاهد ساخت‌وسازهای بسیاری در حریم، بدون رعایت قوانین و ضوابط هستیم که از لحاظ اصول شهرسازی، آسیب‌های منظری قابل‌توجهی به شهر وارد ساخته است.

 گلشن: تأکید بر هوشمندسازی برای خروج از سیستم سنتی

مدير اداره پيشگيري و رفع تخلفات شهري شهرداري همدان هم با اشاره به اقدامات این حوزه در دوره ۷ ماهه مدیریتی‌اش، با بیان اینکه تغییرات اساسی در سیستم این مجموعه همراه با ثبات مدیریتی و بهره گیری از تکنولوژی روز، صورت گرفته است؛ گفت: در آغاز فعالیت مشکلات بسیاری در حوزه ساختار، نیروی انسانی، اجرایی و فنی شناسایی شد که به همت همکاران بنده در این مدیریت، تاکنون ۷۰ درصد از این مشکلات رفع شده است.

محمدعلی گلشن افزود: فرآیندهای اداری و اجرایی این اداره در طی این مدت شناسایی شده است و درصدد اصلاح فرآیندهای زمانبر و طولانی هستیم که این مهم موجب ایجاد وحدت رویه در برخوردها و از سوی دیگر، موجب کاهش اتلاف وقت شهروندان خواهد شد.

وی؛ راه‌اندازی واحد طرح و توسعه با هدف تدوین دستورالعمل و آیین‌نامه سازمانی اداره در راستای جلوگیری تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای، احساسی و لحظه‌ای؛ راه‌اندازی سامانه گشت‌های سیار موتوری؛ راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ یا مرکز فرماندهی یگان‌های عملیاتی (مرکز ۷۰)؛ راه‌اندازی سیستم پایش تصویری و سامانه رصد خودرویی و همچنین برقراری ارتباطات رادیویی را از مهمترین اقدامات مدیریتی این مجموعه برشمرد و گفت: خروج از سیستم سنتی، همواره پاسخگوی نیازهاست.

گلشن؛ تجهیز خودروهای یگان‌های عملیاتی در حوزه کنترل ساختمان و رفع سد معبر وانت‌بار و انضباط شهری به دوربین و سیستم رادیویی و GPS و برقراری اتصال رادیویی انبار مرکزی و کاهش روند ترخیص لوازم ضبط شده از ۶ به ۲ مرحله در راستای تکریم ارباب‌رجوع‌ را از دیگر اقدامات مدیریتی اعلام کرد.

وی اظهار کرد: حفظ و نگهداری اموال مردم جز اولویت‌های اساسی مجموعه محسوب می‎شود؛ از این‌رو انبارها و تمامی مجموعه به صورت آنلاین، رصد و پایش می‌شوند.

گلشن با تأکید بر اینکه ارتباط گیری برای شناخت کامل این مجموعه اثربخش شهرداری از اهمیت بالایی برخودار است، از گشت مشترک اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان با جهاد کشاوزی، نیروی انتظامی، منابع‌طبیعی و سایر ارگان ها خبر داد.

مدير اداره پيشگيري و رفع تخلفات شهري شهرداري همدان با تأکید بر اینکه به دنبال سامانه شهربان و حریم‌بان هستیم، گفت: رشد روز افزون تکنولوژی و استفاده از فناوری نو، بهترین راه‌حل برای کاهش هزینه ها و تسریع امور در راستای یکپارچه‌سازی سیستم است.

گلشن اظهار امیدواری کرد: با روند هوشمندسازی امور این اداره، شاهد ایجاد وحدت رویه در مباحث اجرایی، کاهش تخلفات ساختمانی، حفظ باغ‌ها و آسان‌سازی امور مردم در ارتباط با این اداره باشیم.

وی؛ کاهش نیروی اداری و افزودن به گشت یگان‌های عملیاتی را برنامه اولیه این مدیریت دانست و گفت: بیشترین کمبود نیروی انسانی را در حوزه عملیاتی شاهد هستیم و بر روی این محور هم تمرکز داریم.

گلشن از افزایش 31 درصدی اقدامات عملیاتی این مجموعه در شهر و افزایش 61 درصدی برخورد در باغ‌ها نسبت به سال‌ مشابه خبر داد و گفت: تمام تمرکز این مجموعه بر روی اقدامات پیشگیرانه بوده است؛ اما متأسفانه افزودن 3 روستا به شهر همدان، 30 درصد انرژی نیروهای عملیاتی اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری را دربرگرفته است که به این نسبت هم باید نیروی انسانی و تجهیزات به این اداره افزوده شود که امیدواریم در این صورت شاهد کاهش تخلفات ساخت‌وساز غیرمجاز باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: در طی مدت عمده تخلفات در پهنه‌های مختلف شناسایی و به‌منظور تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به مراجع ذی‌صلاح ارسال شد که به همت شورای شهر، شهرداری به‌ویژه سازمان فناوری شهرداری بسیاری از مباحث در تعرفه بهای خدمات سال ۹۹ مورد اصلاح  قرار گرفت و موجب تنش کمتر بین شهروندان و عوامل یگان‌های عملیاتی شد.

مدير اداره پيشگيري و رفع تخلفات شهري شهرداري همدان در پایان گفت: پرواز کوادکوپتر و پهباد به‌منظور کنترل ساخت‌وسازها در باغ‌های همدان هم جزو برنامه‌های این مدیریت است که امیدواریم به‌زودی نخستین پرواز این پرنده را شاهد باشیم.