- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

انتقاد نماینده استان همدان در شورای عالی استانها: دولت کیان شوراها را هدف قرار داده است

بادامی شورا شهر

به گزارش روزانه نیوز حمید بادامی‌نجات  افزود: دولت در امر تمرکزگرایی با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که به استانداری و فرمانداری‌ها ارسال کرده در واقع کیان شوراها را هدف قرار داده که این امر اختیارات شوراها روز به روز کاهش می‌دهد.

 

بادامی نجات با بیان اینکه به دلیل منطقی نبودن بخشنامه‌ها؛ استانداران، فرمانداران و شهرداری‌ها دچار مشکل شده‌اند، اضافه کرد: این تمرکزگرایی و ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، فیلتری شده که هیئت‌های تطبیق موظفند بخشنامه‌ها را ملاک عمل قرار دهند که بخش‌های زیادی از آنها با قانون مغایرت دارد و متأسفانه منجر به کاهش اختیار شوراها شده و این اقدام برای این است که شوراها نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

 

نماینده استان همدان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و متعاقب آن مشکلات شهرداری‌ها، اظهار کرد: دولت حقوق قانونی شهرداری‌ها را یا پرداخت نمی‌کند یا اگر پرداختی انجام می‌دهد به صورت غیرشفاف است و از جمله این اقدامات می‌توان به مباحث ارزش افزوده اشاره کرد که در واقع شهرداری‌های شهرها و دهیاری‌های روستاها اطلاعی از میزان حق واقعی خود ندارند.

 

بادامی‌نجات در خصوص لایحه درآمدهای ارزش افزوده، عنوان کرد: خوشبختانه این لایحه مصوب شد اما صرف تصویب آن، مشکل را حل نمی‌کند.

 

بادامی‌نجات اضافه کرد: همچنین پرداخت‌های مربوط به جرایم راهنمایی رانندگی، حمل و نقل عمومی، نوسازی و بافت‌های فرسوده و نیز مباحث مربوط به مناطق بازآفرینی شهری بدرستی پرداخت نمی‌شود.

 

نماینده استان همدان در شورای عالی استان‌ها گفت: اقداماتی که دولت در مباحث ساخت مسکن انجام داده حقوق شهرداری را پرداخت نکرده و هنوز نتوانستند تکمیل کنند و به شهرداری‌ها تحویل دهند و در مجموع این اقداماتی که انجام شده و اقدامات مناسبی نبوده به ویژه که حقوق شهرداری‌ها توسط دولت پرداخت نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه اختیارات شهرداری‌ها محدود است اما نباید بیشتر از این محدود شود، یادآور شد: تمرکزگرایی در وزارت کشور که منجر به کاهش اختیارات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌شود به نفع دولت هم نیست.