- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

وزیر ارتباطات هستم نه وزیر رسانه!/ شماره ارتباط مردم با وزیر

عیسی زارع پور

وزیر ارتباطات در برنامه تلویزیونی نگاه یک شبکه اول سیما در پاسخ به این سوال که چرا به عنوان وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال ندارد، گفت: در شبکه‌های اجتماعی هستم اما ترجیح می‌دهم وزیر برقراری ارتباطات باشم تا وزیر رسانه!

به گزارش روزانه نیوز عیسی زارع پور با اعلام شماره تلفن ۰۹۱۲۲۹۹۶۳۲۱ برای برقراری ارتباط مردم با وی از طریق ارسال پیامک به این خط افزود: سعی ام را می‌کنم که پیام‌ها را ببینم و آن‌ها را پیگیری کنم اما توصیه ام این است که کاربران در صورتی که مشکلی در دسترسی به اینترنت و خدمات ارتباطی و شکایت نسبت به اپراتورها دارند به سامانه ۱۹۵ مراجعه کنند و همکاران ما به صورت شبانه روزی تا رسیدن به نتیجه قطعی، پاسخگوی مشکلات خواهند بود.

وی ادامه داد: برای ارتباط خانوادگی و برقراری ارتباط با دانشجویان همه ساعته آنلاین هستم و پاسخگوی ایمیل نیز هستم اما فرصت زیادی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی ندارم و نباید توقع داشت که در همه ساعت‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشم و پاسخ بدهم. در حال حاضر نیز روزانه پیام‌های بسیاری از اکانت هایی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارم دریافت می‌کنم. اگر بخواهم به تمامی پیام‌ها پاسخ دهم و حضور مداوم داشته باشم باید کل کارم را تعطیل کنم. اما نگاه منفی به شبکه‌های اجتماعی ندارم.

وی افزود: از هفته آینده نیز در سایت وزارت ارتباطات و از طریق پلتفرم‌های داخلی، یک ساعت را برای ارتباط صوتی با مردم درنظر می‌گیریم تا مردم بتوانند مشکلاتشان را در این حوزه با ما در میان بگذارند.

اپراتور اختصاصی کودکان و نوجوانان راه اندازی می‌شود

وزیر ارتباطات در خصوص نقش وزارت ارتباطات در فیلترینگ سایت‌ها و پلتفرم‌ها گفت: ما متولی فیلترینگ نیستیم و تنها یک عضو از کارگروه ۱۳ نفره تعیین مصادیق محتوای مجرمانه محسوب می‌شویم. همانطور که تاکید کردم نگاه ما فرصت محور است اما معتقدیم که باید برای آسیب‌های فضای مجازی نیز تدبیری اندیشید.

وی با اشاره به اینکه ما مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان را بی پناه در فضای مجازی رها کرده‌ایم، گفت: بیش از ۱۵ سال است که کشورهای مختلف برای این موضوع دغدغه دارند و نگران آسیب کودکان از فضای اینترنت هستند. در این سال‌ها دو بار در اجلاس جامعه اطلاعاتی ژنو در نشست مربوط به صیانت از کودکان در محیط آنلاین شرکت کردم و متوجه شدم که دنیا برای این موضوع دغدغه دارد.

زارع پور ادامه داد: حتی اگر ملاحظه کرده باشید گوگل در نسخه وب و اپلیکیشن خود تنظیمات جستجوی ایمن را مخصوص کودکان راه اندازی کرده تا محتوای نامناسب در اختیار کودکان قرار نگیرد. کشورهای مختلف به پلتفرم‌ها اجبار کرده‌اند که نرم افزارهای کنترلی در اختیار والدین قرار دهند و به همین دلیل است که پلتفرم‌ها در زمان ایجاد، اطلاعات شخصی فرد را دریافت می‌کنند تا متناسب با سن وی، محتوا در اختیارش قرار دهند.

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: اما ما در این زمینه کوتاهی کردیم. ما در کشور فرهنگ‌سازی نکردیم و از این بابت خانواده‌ها نگرانند. به همین دلیل مطابق با تکلیفی که در مصوبه ۱۷ خرداد شورای عالی فضای مجازی به ما ابلاغ شده است به زودی اپراتور اختصاصی کودکان و نوجوانان را در جهت ارائه محتوای سالم در فضای مجازی راه اندازی می‌کنیم.

وی گفت: تمامی تلاشم این است که به عنوان یک خدمتگزار و متخصص این حوزه تمام دانش خود را به کار گیرم تا طعم شیرین فناوری در زندگی مردم احساس شود.

زارع پور با تاکید بر اینکه در زمینه دولت الکترونیک و تحقق دولت هوشمند برنامه مفصلی داریم که البته نیازمند همکاری سایر بخش‌ها هم هستیم، گفت: خوشبختانه رئیس جمهور IT فهم هستند و نه ITman ؛ به همین دلیل درک درستی از موضوعات دارند.

وی تاکید کرد: شاهد بودیم که یکی از موارد ۱۰ گانه که در منشور ریاست جمهوری دولت سیزدهم آمده است موضوع استفاده حداکثری از ICT برای حل مشکلات است. در همین حال با اختیارات ویژه ای که رئیس جمهور به بنده داده است، مقرر شد کارگروهی با مسئولیت اینجانب در دولت ایجاد شود تا دولت الکترونیک به شکل یکپارچه اتفاق بیافتد و شاهد سهولت و شفافیت در ارائه خدمات دولتی به مردم باشیم. براین اساس ارائه تمام خدمات پرکاربرد دولتی در یک درگاه یکپارچه و ارتقای جایگاه جهانی ایران در حوزه دولت الکترونیکی را تا پایان دولت وعده می‌دهم.

ایران هوشمند در تراز انقلاب اسلامی شکل می‌دهیم

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدامات مدنظر در وزارت ارتباطات در ۴ سال آینده چیست، گفت: تلاشمان این است که راهبردهای مناسبی را برای بهره گیری از فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به کار گیریم. نگاه ما باید فرصت محور باشد و از ابزارهای این فضا، بیشترین استفاده را ببریم.

زارع پور خاطرنشان کرد: راهبرد دولت سیزدهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده حداکثری از این فضا برای حل مشکلات مردم است؛ به ویژه در دوران کرونا زندگی مردم در این فضا شکل گرفته و به طور قطع هر تصمیمی در این فضا گرفته شود بر زندگی مردم تأثیرگذار است.

وی گفت: قصدمان این است که ایران هوشمند در تراز انقلاب اسلامی شکل دهیم و تمام خدمات حوزه فضای مجازی را در اختیار مردم قرار دهیم. ما نگاه مدیریت و حکمرانی در این فضا داریم و چنانچه غفلت کنیم، در این حوزه جا خواهیم ماند. بر این اساس برنامه‌هایمان را در ۸ سرفصل شامل حکمرانی، شبکه ملی، دولت هوشمند، اقتصاد دیجیتال، حمایت از حریم خصوصی و داده، شتاب دهی فضایی و توسعه پست و پست بانک به مجلس ارائه کردیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مطابق با برنامه زمان بندی ظرف ۴ سال آینده این برنامه‌ها را محقق می‌کنیم، گفت: مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری، باید وعده‌هایی بدهیم که بتوانیم به آن عمل کنیم و ما امیدواریم که این برنامه‌ها محقق شود.

حاکمیت پلتفرم‌ها دغدغه کل دنیا است

زارع پور با اشاره به اینکه فضای مجازی تبدیل به فضای اثربخش شده و روابط دولت و مردم را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: هم اکنون عصر، عصر حاکمیت پلتفرم‌ها (شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های خدمات رسان) است و میزان کاربری چشمگیر مردم از این پلتفرم‌ها، عمق نفوذ آنها را نشان می‌دهد. ما معتقدیم باید از این ظرفیت، برای توسعه حکمرانی استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه حاکمیت پلتفرم‌ها هم اکنون مشکل تمام دنیا است، افزود: دغدغه کشورها این است که با پلتفرم‌های جهانی چه کنند. چرا که این پلتفرم‌ها حافظ قوانین محلی کشورها نیستند. به همین دلیل اتحادیه اروپا جرایمی را برای نقض قوانین محلی برای پلتفرم‌های جهانی در نظر گرفته است؛ حتی در مورد مدیریت اینترنت هم نگرانی جهانی وجود دارد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه برخی پلتفرم‌های خدمات رسان از جمله تاکسی اینترنتی و پلتفرم‌های خرید و فروش خوش درخشیده است، گفت: در حوزه این پلتفرم‌ها حتی درخواست خدمات از کشورهای همسایه نیز داشته‌ایم اما در برخی موارد نیز جا مانده‌ایم. اگر مدل حکمرانی فضای مجازی برای ظرفیت‌های موجود داشته باشیم که می‌توانیم شاهد حل برخی مشکلات اقتصادی، اشتغالزایی، امنیتی و فرهنگی در کشور باشیم.

به هیچ وجه دنبال مسدودسازی کسب و کارها نیستیم

زارع پور در پاسخ به این سوال که آیا نگاه شما به واژه حکمرانی فضای مجازی، نگاه سلبی و مسدودسازی و محدودسازی پلتفرم‌ها است، تاکید کرد: من معتقدم که حاکمیت باید حافظ منافع مردم باشد و از حقوق مردم محافظت کند. هم اکنون شاهد وجود پرونده‌های متعدد کلاهبرداری و تخلف در فضای مجازی هستیم اما ابزار مناسب برای احقاق حقوق مردم در این زمینه وجود ندارد. از سوی دیگر در زمینه تعاملات سیاست خارجی هم موفق به متقاعد کردن پلتفرم‌ها برای حفظ قوانین و مقررات کشورمان نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: بنابراین ما نگاهمان ایجابی و فرصت محور است. در صورت استفاده درست از این فضا می‌توانیم میلیون‌ها شغل ایجاد کنیم؛ ما به هیچ وجه دنبال مسدودسازی و محدودسازی کسب و کارها نیستیم. اما معتقدیم این فضا باید نظم داشته و نظام مند باشد و هم از فرصت‌ها حداکثر استفاده را داشته باشیم./مهر