- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

غریب‌آبادی: همه ایرانیان مقیم خارج می‌توانند به کشور بیایند

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: همه ایرانیان مقیم خارج می توانند به کشور بیایند و اگر کسی فکر می کند مشکلی دارد می تواند مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه بدهد تا رسیدگی های لازم در خصوص آن در خواست انجام شود.

به گزارش روزانه نیوز کاظم غریب آبادی در نشست شورای عالی قضایی گفت: همه ایرانیان مقیم خارج می توانند به کشور بیایند و اگر کسی فکر می کند مشکلی دارد می تواند مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه بدهد تا رسیدگی های لازم در خصوص آن در خواست انجام شود.

دبیر ستاد حقوق بشر از برگزاری جلسه روز گذشته ستاد حقوق بشر با وزارت خارجه و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه خبر داد و گفت: در این جلسه تصمیمات بسیار خوبی برای تسهیل ارائه خدمات قضایی به ایرانیان مقیم خارج از کشور اتخاذ شد.

غریب آبادی افزود: در صورت راه اندازی دفاتری مشابه دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی در سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران، ۸۰ درصد از مباحث حقوقی و قضایی که ایرانیان خارج از کشور با آن مشکل دارند حل خواهد شد.

محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه هم در  سخنانی گفت: در جلسه روز گذشته با ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و معاونت ایرانیان وزارت امور خارجه، اعلام آمادگی کردیم که خدمات الکترونیکی قضایی داخلی کشورمان را در اختیار سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران نیز قرار دهیم تا ایرانیان خارج از کشور بتوانند معادل آنچه که ایرانیان داخل کشور از خدمات الکترونیکی قضایی استفاده می‌کنند، بهره ببرند.

وی افزود: در حال حاضر نیز خدمات دریافت ثنا برای ایرانیان خارج از کشور جهت ابلاغیه های الکترونیک برای افرادی که درخواست کارت ملی هوشمند داشته اند و همچنین خدمات مربوط به دادرسی الکترونیک، برای ایرانیان خارج از کشور فراهم است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه همچنین در خصوص آمارهای مربوط به اعزام و بدرقه الکترونیکی زندانیان گفت: هم اکنون در کل کشور بیش از ۷۲ درصد زندانیان به صورت فیزیکی اعزام نمی شوند و مباحث تحقیق و رسیدگی به پرونده های آنها به صورت الکترونیکی صورت می گیرد؛ بکارگیری این روش علاوه بر صرفه جویی‌های چندصد میلیاردی، ارتقاء کرامت زندانیان و کاهش مشکلات امنیتی را در پی داشته است.

کاظمی فرد همچنین از همکاری سازمان زندان ها برای برگزاری ملاقات الکترونیکی زندانیان با خانواده های خود خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در این زمینه تجهیز شده اند و به دنبال آن هستیم که این موضوع را در سراسر کشور گسترش دهیم./فارس