- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

75درصد جمعيت شهري استان همدان تحت پوشش شبکه فاضلاب است

فاضلاب
به گزارش روزانه نیوز و به نقل از  روابط عمومي آبفاي استان همدان، فرهاد بختياري‌فر در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه از ساليان دور مردم همدان به علت نبود شبکه جمع آوري فاضلاب چاه‌هاي جذبي حفر مي‌کردند، اظهار کرد: به علت حجم بالاي فاضلاب خانگي و براي جلوگيري از پر شدن چاه‌هاي جذبي مردم فاصلاب خود را به بيرون از منزل خود رها مي‌کردند.
وي با بيان اينکه رودخانه‌هاي خروجي شهر همدان بيشترين آلودگي را دارند، تصريح کرد: با توجه به جمعيت شهري و وجود چهار رودخانه و زيرشاخه‌هاي گسترده در سطح شهر همدان بيشترين آلودگي رودخانه‌ها مربوط به شهر همدان است.
معاون بهره برداري و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان افزود: شرکت آب و فاضلاب استان توانسته رودخانه عباس آباد و زيرشاخه فرعي اين رود در حصار مطهري را از فاضلاب پاکسازي کند و فاضلاب اين رودخانه جمع آوري شده است.

 

بختياري‌فر با اشاره به اينکه ۶۵ درصد از جمعيت شهري استان تحت پوشش شبکه فاضلاب است، ادامه داد: دبي ورودي به تصفيه خانه فاضلاب ۱۳۰.۷۰۰ مترمکعب در شبانه روز است.
معاون بهره برداري و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصريح کرد: پاکسازي فاضلاب رودخانه عين آباد تويسرکان درحال اجراست که هزينه آن ۵۰ ميليارد ريال بوده و تاکنون ۲۵ درصد پيشرفت فيزيکي دارد.
وي با اشاره به تصفيه فاضلاب جمع آوري شده از رودخانه ها، افزود: پس از جمع آوري فاضلاب توسط شبکه جمع آوري فاضلاب به تصفيه خانه انتقال مي يابد و پس از تصفيه بار آلودگي آن پايين آمده و براي مصارف کشاورزي و صنعت استفاده شده و يا قابليت رهاسازي در طبيعت دارد.
بختياري‌فر درباره اقدامات شرکت آبفا در راستاي جلوگيري از آلودگي رودخانه ها گفت: شرکت بفا موفق به ساخت هفت تصفيه خانه با ظرفيت ۱۷۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز، اجراي ۴۱ کيلومتر خط انتقال، اجراي ۱۴۴ کيلومتر شبکه فاضلاب در سطح استان با صرف هزينه ۲۳۶۰ ميليارد ريال از سال آغاز به طرح فاضلاب کرده است و براي اتمام کامل آن نياز به ۶۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار دارد./ ایسنا