- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

حذف تردد سواره در عرصه هگمتانه به منظور رفع موانع پرونده ثبت جهانی “هگمتانه تا همدان”

هگمتانه فرماندار

به گزارش روزانه نیوز، فرماندار همدان در شورای ترافیک شهرستان با بیان اینکه برای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه باید همه تلاش خود را بکار ببندیم گفت : علیرغم وجود آثار قابل توجه تاریخی یک اثر ثبت شده جهانی در سطح استان نداریم و قطعا در این راستا مسئولیم و نمیتوانیم پاسخگوی نسلهای آینده باشیم.

محمد علی محمدی با اشاره به آثار و مزایای ثبت جهانی یک اثر تاریخی یادآورشد : هرگاه اثری، ثبت جهانی شود خود به خود به لیست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی نیز افزوده می شود؛ که قطعا ورود گردشگر می تواند فواید مالی زیادی داشته باشد.

وی افزود : برخی استانها با ثبت جهانی آثار تاریخی ضمن بهره مندی از کمک های مالی و جلوگیری از تخریب و حفاظت از آن اثر گردشگران زیادی را جذب کرده اند که خود باعث رونق اقتصاد، اشتغال و سایر زیرساختهای مرتبط با حوزه گردشگری شده است.

محمدی خواستار هماهنگی بیشتر میراث فرهنگی، شهرداری، راه و شهرسازی و پلیس راهور در جهت حذف تردد سواره در عرصه هگمتانه شد و تاکید کرد : برابر طرح تفصیلی موجود باید در اسرع وقت نسبت به اصلاح موارد ترافیکی و مسیرهای دسترسی در عرصه هکمتانه اقدام شود.

فرماندار همدان افزود : حسب دستور استاندار محترم همدان اهمیت این موضوع ایجاب می کند همین امروز و در انتهای جلسه بازدید میدانی انجام و ضمن بررسی طرح مطالعاتی انجام شده تصمیم مقتضی اتخاذ و تا قبل از پایان سال نیز این کار اجرایی شود.

اصلاح مسیرهای تردد سواره در خیابان و میدان اکباتان، تقاطع بلوار علویان و الوند، دباغ خانه، بازار آهن فروشان و پارک سوار کوی گذر از جمله موارد اجرای این طرح است.

لازم به ذکر است رقابت شدید و رایزنی‌های پیچیده‌ای برای ثبت آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو وجود دارد؛ تا جایی که بسیاری از کشورها با ظرفیت میراث جهانی از قافله عقب می‌مانند و برخی کشورها حاضرند هزینه سنگینی برای این ثبت بپردازند.