- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

انتقادهای آتشین به آذری جهرمی

بهارستان مجلس

به گزارش روزانه نیوز دو عضو کابینه امروز (یکشنبه) بنا به دعوت هیئت رئیسه مجلس در هرم سبز بهارستان حضور یافتند تا گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه متبوع خود به نمایندگان ارائه دهند؛ ابتدا «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی به ایراد سخنرانی پرداخت و سپس نوبت به «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید.

پس از پایان سخنرانی این دو عضو کابینه تعدادی از نمایندگان مجلس دیدگاه و نظرات خود را در قبال برنامه‌ها و عملکرد این وزارتخانه‌ها بیان کردند، در این بین دغدغه وکلای مردم در قبال لجام گسیختگی فضای مجازی قابل توجه بود چنانچه رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به این نکته مهم که پیش از این توسط رئیس تبلیغات اسلامی در صحن علنی مجلس مطرح شده بود اشاره کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش اول سخنان خود با بیان اینکه نیمه مرداد ماه امسال مرکز داده پایه شبکه ملی اطلاعات افتتاح خواهد شد، گفت: ما نیازمند مساعدت مجلس هستیم. از جمله اینکه فتوای راهبردی رهبرانقلاب مبنی بر حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی باید به یک قانون و دستورالعمل روشن تبدیل شود. ما لایحه‌ای را در دولت تدوین کردیم و آخرین مراحل بررسی آن در کمیسیون لوایح انجام می‌شود و ما می‌خواهیم که مجلس این مساله را با اولویت به سرانجام برساند.

وی تاکید کرد: دولت الکترونیکی هم در این مدت به خوبی پیاده سازی شده است و سازمان ملل ایران ایران را با ۲۰ رتبه رشد معرفی کرد و هم مجلس شورای اسلامی در طرح تحقیق و تفحص از مبارزه با قاچاق کالا بالاترین نمره را به وزارت ارتباطات داد. کرونا ضعف‌ها و قوت‌های این عرصه را روشن کرد و به خوبی روشن شد که اگر بخواهیم و اراده باشد، می‌توانیم تنها با ارسال یک پیامک به ۲۴ میلیون نفر وام بدهیم.

بخش اول سخنان وزیر جوان دولت تدبیر و امید که به پایان رسید نمایندگان با صدای رسا از ضعف برنامه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقاد و در عین حال نسخه‌های خود را برای ادامه مسیر در حوزه ICT تجویز کردند.

اطلاعات شهروندان نباید در دسترس بیگانگان قرار گیرد / قماربازی آنلاین هنوز هم مجاز است!

مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران از جمله نمایندگانی بود که دل پُری از علمکرد وزرات ارتباطات داشت، او در صحن علنی امروز مجلس با بیان اینکه آقای آذری جهرمی! چرا حریم خصوصی شهروندان به صورت گسترده نقض می‌شود؟، گفت: جمهوری اسلامی ایران مورد هجوم استکبار جهانی است و باید زیرساخت‌های لازم در نظر گرفته شود تا داده‌های شهروندان ما در دسترس بیگانان قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: متأسفانه قماربازی آنلاین هنوز هم مجاز است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چه برنامه‌ای برای پایان دادن به آن دارد؟

جلسات شورای عالی فضای مجازی باید تشکیل شود

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین هم از تریبون مجلس استفاده کرد تا از بی توجهی رئیس جمهور نسبت به عدم برگزاری جلسات شورای فضای مجازی انتقاد کند. او گفت: جلسات شورای عالی فضای مجازی مدتی است که تشکیل نمی‌شود و لازم است هر چه سریع‌تر تشکیل شود.

وی با بیان اینکه فضای رهاشده مجازی نگرانی‌هایی را برای ما در حوزه فرهنگ ایجاد کرده است، گفت: متأسفانه چندی پیش انتشار تصاویر هرزه نگاری در اینستاگرام آزاد شد و این در حالی است که اینستاگرام اقدام به حذف پست‌های تسلیت شهادت سردار سلیمانی کرد و سوال ما این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چرا در این باره اقدام درخوری انجام نداد.

مجلس یازدهم اجازه نخواهد داد روند پیشرفت فضایی کشور متوقف شود

سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس با نطق طوفانی خود خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: صنعت فضایی یکی از اصلی‌ترین فناوری‌هایی است که کشور تاکنون سرمایه‌گذاری کلانی روی آن داشته و چشم‌اندازهای روشنی را جهت توسعه‌ی آن، ترسیم کرده است اما متأسفانه شاهدیم که روند پیشرفت‌های فضایی کشور با وقفه روبه‌رو شده و دیگر نه تنها شاهد رشد پرشتاب آن نیستیم بلکه بی‌تدبیری‌های مدیریتی موجب عقب‌ماندگی قابل توجه از اهداف شده است و مجلس یازدهم اجازه نخواهد داد روند پیشرفت فضایی را متوقف کنید.

وی گفت: جناب آقای جهرمی که این روزها در میان جوانان به وزیر شوآف معروف شده‌اید، بهتر است صنعت فضایی را دست‌آویز نمایش‌های سطحی مانند لباس فضانوردی کودکان نکنیم و به دنبال توسعه واقعی این فناوری حیاتی در کشور باشیم.

راه اندازی تلویزیون اینترنتی وظیفه وزارت ارتباطات نیست

۸ خردادماه سال جاری بود که وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود از راه اندازی تلویزیون اینترنتی رایگان وزارت ارتباطات خبر داده بود اما این برنامه به مزاق برخی از نمایندگان خوش نیامد چرا که به اعتقاد آنها این اقدام از وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست؛ محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس که او هم از منتقدان عملکرد مدیریتی «آذری جهرمی» شناخته می‌شود ضمن بیان این مطلب گفت: خردادماه امسال طرحی تحت عنوان «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد، این در حالی است که بر اساس قانون اساسی نظارت بر عملکرد رسانه‌های فراگیر برعهده سازمان صدا و سیما است و وزارت ارتباطات وظیفه تعیین مقررات در این حوزه را ندارد.

انتقاد شدید از عدم نظارت وزارت ارتباطات در فضای مجازی (اینستاگرام) محور دیگر سخنان نماینده مردم اراک در صحن علنی مجلس بود. وی گفت: آقای وزیر ارتباطات آیا شما اجازه می‌دهید فرزندان خودتان در سنین پایین به فضای مجازی خارجی به ویژه اینستاگرام دسترسی داشته باشند؟ آیا شما محتوای غیراخلاقی این شبکه‌ها را رصد می‌کنید؟

سهامداران اسنپ و دیجی کالا کشورهای خارجی هستند

سیدعلی طاهری نماینده مردم زنجان هم از دغدغه‌های خود در حوزه فضای مجازی سخن گفت و تاکید کرد: در شرایط فعلی شبکه مجازی اینستاگرام جولان می‌دهد و شبکه‌های داخلی خودمان توان مقابله با آن را ندارند و علاوه بر این سهامداری دیجی کالا و اسنپ در دست کشورهای خارجی است و این مساله قطعاً برای ما مشکلات امنیتی در پی خواهد داشت.

علاوه بر او، علی بابایی نماینده مردم ساری در مجلس هم با کنایه‌ای به وزیر ارتباطات، گفت: اینکه صرفاً لباس جوانگرایی بپوشیم قابل قبول نیست و انتظار این است که در فضای مجازی شرایط اشتغال برای جوانان فراهم شود.

فضای مجازی اتوبان امنی را برای عناصر ضدانقلاب به وجود آورده است

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم که قضاوت در دستگاه قضا را در پرونده خود ثبت کرده است، در صحن علنی امروز مجلس تاکید کرد: فضای مجازی و سرعت اینترنت، اتوبان امنی برای عناصر ضد انقلاب و دشمنان جمهوری اسلامی به وجود آورد و بسیاری از جوانان ما در این اتوبان کشته و مجروح شدند.

وی گفت: در پیام‌رسان‌های خارجی فضای بی‌اخلاقی، بی‌دینی و غرب‌گرایی وجود دارد و قطعاً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه و مسئولیت دارد که تهدیدات فضای مجازی را برطرف کند. سوال ما از وزیر ارتباطات آن است که چه اصراری وجود دارد که پیام‌رسان‌های خارجی تقویت شوند؟

تحقق دولت الکترونیک مطالبه مردمی است

علیرضا ورناصری قندعلی نماینده مسجد سلیمان در مجلس هم نماینده دیگری بود که در جلسه مجلس نکاتی را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گوشزد کرد و گفت: تحقق دولت الکترونیک مطالبه مردمی است و ۲۰ میلیارد تراکنش بانکی به معنای اعتماد مردم به این پروژه است و علیرغم اینکه مشکلی برای تحقق آن وجود ندارد هنوز با مشکل مواجه هستیم در حالی که باید موانع آن به خصوص در مناطق کم برخوردار برداشته شود.

پس از پایان سخنان نمایندگان مجلس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باردیگر پشت تریبون قرار گرفت و توضیحاتی درباره نحوه نظارت بر فضای مجازی ارئه کرد و خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: مسئله فضای مجازی بسیار پیچیده بوده و نیازمند مشارکت حداکثری است، بحث فیبر نوری و خدمات ثابت موضوع مهمی است که اگر همین مسئله رفع مشکلات خصوصی‌سازی توسط مجلس شود بسیاری از مشکلات هم حل خواهد شد. ما دو بار در مجلس قبلی برای حل این مشکل لایحه‌ای را ارائه کردیم اما به دلیل مسائلی موفق به حل این موضوع نشدیم.

وی درباره ارائه محتواهای سالم در فضای مجازی که مطالبه اصلی نمایندگان در جلسه مجلس بود، گفت: محتوا باید ساخته و بر روی پلت‌فرم داخلی به گردش درآید، وزارت ارتباطات برای حمایت از محتوا ورود می‌کند و می‌خواهد بحث تلویزیون‌های اینترنتی را حمایت کند اما به ما می‌گویند به این موضوع ورود نکنید، پس چگونه باید داده بالا برود.

سخنان «آذری جهرمی» پایان ماجرا در صحن علنی بهارستان نبود چرا که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقادهای صریح از لجام گسیختگی فضای مجازی و عدم برنامه از سوی وزارت ارتباطات در این حوزه، گفت: بحث شبکه ملی اطلاعات برای کشورمان بسیار حائز اهمیت است چرا که هم نیاز عمومی همه مردم در شئونات زندگی شأن است و از سوی دیگر امنیت ملی، عمومی و اجتماعی و اخلاقی ما در گرو شبکه ملی اطلاعات است.

وی با بیان اینکه بحث صیانت در فضای مجازی، بحثی جدی و با اهمیت است، گفت: متأسفانه شاهد لجام گسیختگی و رهاشدگی در این عرصه هستیم که باید دولت و وزارتخانه ارتباطات، سیاست‌های لازم را در این راستا انجام دهند.

رئیس مجلس تصریح کرد: امروز شاهد لجام‌گسیختگی در فضای مجازی هستیم و هیچ‌گونه سیاستگذاری در فضای مجازی حاکم نیست که این مسئله در هیچ یک از کشورهای اروپایی، شرق و غرب و اسکاندیناوی وجود ندارد.

سرانجام، نمایندگان تازه نفس مجلس یازدهم ضمن طرح دغدغه‌ها و مطالبات خود درباره «حکمرانی فضای مجازی»، آذری جهرمی را از بهارستان به سمت ساختمان خیابان شریعتی بدرقه کردند./ مهر