- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

مشارکت همه ی مردم ضامن حفظ عرصه های منابع طبیعی است

رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: اگر همه انتظار داشته باشند اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اراضی ملی را صیانت کند با توجه به محدودیت امکانات و نیرو قطعا نتیجه مطلوب حاصل نمی شود بنابراین باید تک تک افراد خود را در نگهداری و حفظ منابع طبیعی سهیم بدانند .

به گزارش روزانه نیوز، سید محمدامین مشعریان با بیان اینکه همه افراد باید نسبت به حفظ عرصه های طبیعی که متعلق به خودشان است مسئول بدانند، اظهار داشت: بروز پدیده گردو غبار نشان داد عوارض و مشکلات به خطر افتادن منابع طبیعی فقط قشر خاص یا سازمان خاصی را درگیر نمی کند بلکه مشکلات آن فراگیر است.

وی با اشاره به اینکه صیانت از منابع طبیعی یا استفاده بهینه و اصولی از آن بحثی همگانی است که متولی آن ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری هستند ، اشاره کرد: فرهنگ سازی در سطح جامعه باید به نحوی اجرا و نهادینه شود که همه مردم خود را موظف به حفظ منابع طبیعی بدانند.
این مقام مسئول با بیان اینکه دو چالش عمده منابع طبیعی را تهدید می کند،اذعان داشت: یکی بحث آتش سوزی و حریق در عرصه های منابع طبیعی مثل مراتع و جنگل کاری ها و جنگل های طبیعی است و دیگری بحث خشک سالی ها و پدیده ی گرد و غبار است .
وی افزود: همه ساله در فصل گرما احتمال وقوع حریق افزایش پیدا می‌کند و باتوجه به اینکه متاسفانه شدت گرمای هوا و تعداد روزهای گرم سال در سالهای اخیر بیشتر شده باید راهکارهایی را در نظر بگیریم که بتوان از وقوع حریق پیشگیری کرد .

مشعریان خاطر نشان ساخت: اگر تنها به دنبال اطفاء حریق باشیم قطعا هر چقدر هم واکنش سریع نسبت به حریق داشته باشیم عرصه قابل توجهی خواهد سوخت و آسیب بسیار جدی به عرصه های منابع طبیعی وارد می شود بنابراین باید تمرکز بر پیشگیری باشد .
وی ادامه داد: پیشگیری با ارائه آموزش های لازم به هموطنان میسر می شود زیرا بسیاری از آتش سوزی ها غیر عمدی است به نحوی که با حتی انداختن یک بطری شیشه ای که در تابستان خاصیت ذره بینی پیدا می کند یا آتشی که در طبیعت بمنظور تفریح روشن شده و به صورت کامل خاموش نشده است آتش سوزی گسترده تری ایجاد می شود که این موارد با اطلاع رسانی به مردم و آموزش قابل پیشگیری است.
او گفت: در این میان هستند آتش سوزی هایی که به صورت عمدی بوجود می آیند یعنی قصد تخریب و تصرف منابع طبیعی را دارند که برای جلوگیری از این هدف مجازات مشخصی در نظر گرفته شده است و با متخلفین برخورد قانونی لازم صورت می گیرد که حتی این موضوع نیز با ارائه آموزش کاهش خواهد یافت.
مشعریان با بیان اینکه عمده فعالیت برای پیشگیری از تخریب منایع طبیعی بحث آموزش است، تصریح کرد: علاوه بر آموزش اقدامات فنی از قبیل احداث آتش بر، هرس درختان ، پاکسازی تشتک های درختان، گماردن نگهبان و محافظ در جنگل کاری ها و … برای جلوگیری از آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگل کاری ها صورت گرفته که تمامی آنها در راستای پیشگیری و کاهش خسارت آتش سوزی هاست .

سال گذشته سطح آتش سوزی ها در عرصه های منابع طبیعی نزدیک به صفر بود


این مقام مسئول گفت: سطح آتش سوزی پارسال نزدیک به صفر بوده که دلیل آن را علاوه بر هماهنگی خوب بین بخش های مختلف اداره منابع طبیعی و زحمات کلیه کارکنان ، کلاس های آموزشی عملی و کاربردی برگزار شده دانست .
وی عنوان کرد: همیاران طبیعت را از گروه های مختلف مردمی از سراسر استان جذب کردیم و گروه های مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق را با حضور همیاران طبیعت تشکیل دادیم که همین فرهنگ سازی ها و آماده باش بودن یگان حفاظت در شهرستان ها که با کوچک ترین حریق ممکن در صحنه حضور پیدا می کردند و سریع آنرا خاموش می کردند از عوامل اصلی بود که اتش سوزی در سطح استان در حد ناچیز بود.
وی با اشاره به اینکه مردم با مشاهده آتش سوزی و تخریب منابع طبیعی می توانند مراتب را به سامانه تلفنی رایگان 1504و 139 اطلاع دهند، اضافه نمود یگان حفاظت در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به بررسی و رفع موضوع خواهد کرد، خاطر نشان کرد: در بحث اطفاء حریق کشیک های 24 ساعته با اولویت پیشگیری از وقوع حریق هرساله تشکیل می شود.
مشعریان از تقویت و گسترش آموزش و فرهنگ سازی برای تعداد بیشتری از مردم استان خبرداد.
او گفت: جذب همیار طبیعت نیز تاثیرگذار است زیرا فردی که همیار طبیعت می شود خود را جزئی از ما می داند کوچکترین تخریب یا آتش سوزی را گزارش می دهد و دیگران نیز را به حفظ منابع طبیعی تشویق می کند. برای همیاران طبیعت کارت صادر می شود و از اقدامات تشویقی و ترویجی نیز بهره مند می شوند.


خطر انقراض در کمین گونه های منحصر بفرد استان


این مقام مسئول اظهار داشت: همدان استانی مرتعی است و جنگل طبیعی به میزان بسیار محدود دارد اما همین مراتع بسیار با ارزش هستند و گونه های منحصربفردی که در خطر انقراض هستند دارد که باید حفظ شود.


۶۴ هزار هکتار از اراضی استان بیابانی شده است


وی با بیان اینکه متاسفانه بالغ بر ۶۴ هزار هکتار اراضی بیابانی در شهرستان های مختلف استان همدان داریم، بیان کرد: در صورت عدم رسیدگی و اقدامات لازم برای جلوگیری از بیابان زایی قطعا این سطح بیشتر هم می شود.
مشعریان با اشاره به اینکه عامل اصلی پدید گردو غبار عمدتا منشاء خارجی دارد گفت متاسفانه منشاء های داخلی نیز ظهور کردند، گفت: یکی از اقدامات برای جلوگیری از تشدید افزایش بیابانی شدن اراضی این است که باید مطالعه دقیق انجام شود که چرا منابع طبیعی بیابانی می شوند و بعد از مطاله دقیق و تهیه نقشه ها باید هر منطقه متناسب با پوشش و نوع خاک گیاه های مناسب کاشت و بعد از آن حفاظت و قرق منطقه انجام شود.
وی ادامه داد: در این زمینه تجربه موفقی داشتیم به طور مثال شهرستان کبودرآهنگ با گونه های مقاوم و سازگار نهال کاری، حفاظت و قرق شده که خوشبختانه نتیجه بسیار خوبی حاصل شده است.

آبخیزداری نقش مهمی در حفظ عرصه های طبیعی و احیای آنها دارد
مشعریان اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که باید در سطح استان انجام شود بحث آبخیزداری است که برای این منظور سازه های بزرگ و کوچک با مطالعه انجام شده
وی ادامه داد: آبخیزداری اهدافی از قبیل جلوگیری از وقوع سیل و سیلاب ، فرسایش خاک و افزایش رطوبت منطقه و تغذیه منابع آب زیر زمینی را در پی دارد.
او بیان کرد: خاک از ثروت های طبیعی است که در صورت نابودی غیر قابل جبران است و بمنظور حفظ آن و جلوگیری از فرسایش ،نیاز است آبخیزداری تقویت شود زیرا یکی از راهکارهایی است که میتواند منابع اب زیر زمینی را هم تقویت کند ، رطوبت را در منطقه بالا ببرد که همبن امر باعث بهبود شرایط پوشش گیاهی منطقه می شود./تابناک