- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

توسعه مراودات تجاری بین حلبچه عراق و همدان

در نشست توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان حلبچه عراق و استان همدان تفاهم نامه ای برای توسعه صادرات اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی همدان و اتاق بازرگانی وصنایع حلبچه منغقد شد.

به گزارش روزانه نیوز از ایران آنلاین، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با بیان اینکه  این تفاهم نامه در راستای گسترش روابط تجاری، اقتصادی و با هدف  بهره برداری بهینه از ظرفیت‌های دو استان  همدان و حلبچه  و به منظور توسعه  روابط دوستانه منعقد شد، اظهار کرد: با توجه به  پیشینه تجاری و حجم بالای مبادلات فعالین اقتصادی استان همدان و اقلیم کردستان-استان حلبچه و تمایل  به تقویت پیوندهای دوستی از طریق  وسعه همکاری‌های تجاری و نظر به اشتراک تاریخی، فرهنگی و مذهبی این دو استان است.

علی اصغر زبردست با اشاره به مفاد این تفاهم نامه بیان کرد: طرفین در چارچوب صلاحیت‌ها  واختیارات تصریح شده در قوانین ملی هرکدام از آنها و بر اساس قوانین، مقررات، تعهدات بین المللی وعرف‌های تجاری دولت‌های متبوع، در جهت توسعه همکاری‌های تجاری، صنعتی، معدنی،کشاورزی، علمی،آموزشی، فناوری وفرهنگی  تمامی مساعی خویش را مبذول خواهندکرد . 

او افزود:  طرفین آمادگی خود را جهت همکاری  مشترک  در شناسایی  و جذب  سرمایه گذار و ایجاد بسترهای مناسب  ومساعد سرمایه گذاری برای فعالان و اعضای اتاق های طرفین در حوزه های  تجاری، صنعتی، معدنی،کشاورزی و گردشگری  در دو استان  اعلام کرده اند.

زبردست با بیان اینکه دو طرف توافق کردند به منظور تسهیل تعاملات بازرگانان، سرمایه گذاران،کارآفرینان وصاحبان  صنایع دو کشور  در دو استان، نسبت به تبادل منظم اطلاعات اقتصادی و تجاری، معرفی فرصت‌ها و اولویت‌های سرمایه گذاری  یکدیگر و برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های  فرصت‌های تجاری سرمایه گذاری اقدام کنند. 

به گفته وی، طرفین آمادگی خود را جهت همکاری آموزش فنی و حرفه ای اعلام کردند و مقرر شد  اتاق حلبچه  نسبت به فراهم کردن مکان و معرفی کارآموز اقدام کند و اتاق همدان با همکاری سازمان فنی و حرفه ای استان نسبت به اعزام  استاد کار  و برگزاری دوره آموزشی اقدام کند.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه طرفین آمادگی خود در جهت مبادله هیأت‌های تجاری و گروه‌های فرهنگی  وهنری، شرکت در جشنواره‌های بومی –سنتی در دو استان اعلام شده است، اذعان داشت: طرفین آمادگی خود را  جهت پیگیری و فراهم کردن  زمینه  توسعه  برنامه گردشگری، توریسم درمانی به صورت منظم و مستمر اعلام کردند. 

زبردست اعلام کرد آمادگی خود را جهت انتقال دانش فنی، فناوری و خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های مختلف اعم از صنعتی، معدنی،کشاورزی و… به حلبچه عراق  اعلام کرده ایم که این موارد به صورت قراردادهای کاری مجزا صورت خواهد گرفت .

او افزود: آمادگی خود را نسبت به  شناسایی و معرفی تجار جهت تأمین کلیه کالاهای مورد نیاز استان حلبچه  با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان همدان  اعلام شده است  وطرف عراقی نسبت  به نفوذ، بازاریابی و ماندگاری بازار  کالای استان همدان در استان حلبچه  تلاش خواهد کرد.

زبردست با اشاره به آمادگی برای ارایه مشاوره‌های تخصصی درکلیه زمینه های مرتبط  با تجارت و بازرگانی داخلی و  بین‌المللی از جمله مسائل مرتبط با حقوق تجارت و قواعد و مقررات حاکم بر مبادلات تجاری اعلام کرد:با عنایت به اهمیت استفاده از نهاد داوری در مبادلات تجاری و با توجه به اینکه بر اساس تفاهم نامه حاضر مبادلات تجاری دو طرف توسعه خواهد یافت،  به منظور تسریع مبادلات و از میان برداشتن موانع به عنوان هدف اصلی مشترک، طرفین توافق شد.