- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

۵۰ درصد فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی باشد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان از پیش بینی ۲۰ درصدی فعالیت شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی در استان همدان خبر داد و گفت: استان همدان ظرفیت های مناسبی در حوزه کشاورزی نسبت به سایر استان ها دارد که سعی می شود از پیش بینی ۲۰ درصدی فراتر برویم و ۵۰ درصد فعالیت های شرکت های دانش بنیان را در حوزه کشاورزی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار روزانه نیوز، غلامحسین تقوی با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها و قرارگیری همدان جزء پنج استان مواجهه با خشکسالی باید بر مبنای علم اقدام به تولید کنیم که این موضوع با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان امکان پذیر است.

 وی با اشاره به هوشمندسازی روند تولید نان، افزود: روش های سنتی در بخش کشاورزی دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نیست و باید به سمت هوشمندسازی پیش برویم که هوشمندسازی نان از جمله این اقدامات محسوب می شود.

تقوی ادامه داد: برخی محصولات مقاوم به خشکسالی بوده و برخی نیز به طور نسبی کم آب بر هستند بنابراین باید با توجه به شرایط فعلی از این نوع کاشت ها بهره مند شویم. با توجه به شعار سال می توان از این فرصت استفاده کرد چراکه اگر به دنبال علمی بودن و مباحث دانش بنیان حرکت نکنیم امنیت غذایی کشور آسیب می بیند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان اعلام کرد: براساس آمار موجود هر یک نفر در طول سال ۷۰ کیلوگرم ضایعات در بخش کشاورزی تولید می کند که این موضوع به بخش کشاورزی آسیب می رساند بنابراین تا حد امکان باید از میزان ضایعات بکاهیم.

افتتاح ۲۹ طرح در هفته جهادکشاورزی

وی در ادامه با اشاره به افتتاح ۲۹ طرح در هفته جهادکشاورزی گفت: ۱۴ طرح در زمینه تولیدات گیاهی با اشتغالزایی برای ۶۳ نفر، در حوزه تولیدات دامی شش طرح با اشتغالزایی برای ۲۴ نفر، در حوزه شیلات چهار طرح با اشتغالزایی برای ۱۲ نفر و در بخش صنایع تبدیلی و کشاورزی پنج طرح با اشتغالزایی برای ۷۳ نفر افتتاح می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان مجموع سرمایه گذاری های انجام شده برای این طرح ها را ۱۰۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد که در هفته جاری افتتاح می شوند و به بهره برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۹ طرحی که افتتاح می شوند برای ۱۷۲ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داشته و به صورت غیرمستقیم نیز ۵۰۰ نفر مشغول به کار می شوند و بهره مندی در سطح استانی و کشوری خواهد بود چراکه برخی از این طرح ها ملی است.

باید به سمت هوشمندسازی گلخانه‌ها برویم

وی با بیان اینکه در مراکز تحقیقات کشاورزی گروه های مختلفی تشکیل شده تا تولیدات دانش بنیان را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گلخانه ها در ظرفیت های مناسبی در حال تولید هستند که باید به سمت هوشمندسازی گلخانه ها پیش برویم و در حوزه تولیدات دامی می توان از مباحث دانش بنیان بهره مند شد.

وی به قانون انتزاع در جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: این طرح از زمستان سال گذشته به جهادکشاورزی واگذار شده که همدان در این راستا به عنوان یکی از استان های برتر محسوب می شود که تمامی این موارد با همکاری معاونت های مختلف مجموعه جهادکشاورزی فراهم و مجموعه کنترل و تنظیم بازار به خوبی انجام شده است. مردم دغدغه خرید مایحتاج کالاها را نداشتند، مردم تنها با گرانی مواجه بودند که این موضوع تنها شامل همدان نبوده و گرانی سراسری است.

افزایش ۶۰ درصدی تولید مرغ

وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون افزایش تولید ۶۰ درصدی مرغ را داشتیم، تصریح کرد: خوشبختانه کمبودی در این زمینه وجود ندارد و در حال حاضر جوجه ریزی ها در مرغداری ها بیش از ظرفیت و تقاضای بازار بوده که به این ترتیب امر صادرات به سایر استان ها انجام می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان اذعان کرد: با توجه به گرانی نهاده ها باید تولیدگنندگان را مورد حمایت قرار دهیم که در این زمینه دولت بسته های حمایتی خوبی درنظر گرفته است و مرغداران نباید نگران باشند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان به عرضه گوشت قرمز در بازار اشاره کرد و گفت: در این زمینه هیچ نوع کمبودی نداریم و در بازار در دسترس همه قرار دارد.

وی به وضعیت نهاده های دامی اشاره کرد و ادامه داد: از ۲۰ اردیبهشت ماه نهاده های دامی در بازار آزاد اعلام شد و تولیدکنندگان با نرخ آزاد نهاده های دامی را تهیه می کنند.

تقوی به گشت اراضی کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: در ایام تعطیل و غیرتعطیل در حال ارائه خدمات هستند و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است و برای آیندگان و تغذیه آینده کشور باید به حفظ و حراست از خاک و آب کنیم.

وی به تولید گندم، غلات و محصولات زارعی اشاره کرد و گفت: میزان مصرف مورد نیاز صیفی، حبوباب، گندم، غلات و سایر محصولات زراعی متناسب با تقاضا بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

۶۰ درصد پست‌های سازمان جهادکشاورزی خالی است

وی گفت: ۴۰ درصد از پرسنل جهادکشاورزی شامل ۱۲۰۰ نفر در حال خدمت هستند و به این ترتیب ۶۰ درصد پست های سازمان خالی است که برای به کارگیری نیرو نیازمند مجوز هستیم که در این راستا آزموش انجام شده اما تاکنون به کار گیری نشده اند.

وی به حضور بازرسان جهادکشاورزی در نانوایی ها اشاره کرد و گفت: آردهایی که در اختیار نانوایی ها قرار داده می شود خارجی و با کیفیت است اما نانوایی ها به علت کم فروشی کیفیت نان را کاهش می دهند که در صورت مشاهده با آنها برخورد خواهد شد.

وی قاچاق مستقیم و غیرمستقیم محصولات کشاورزی را مخاطره دیگر امنیت غذایی دانست و ادامه داد: با مردمی‌سازی نظام یارانه‌ها این معضل کاهش و کشور از این بحران رهایی یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان در ادامه گریزی به آرامش بازار زد و گفت: بعد از تصویب قانون انتزاع از زمستان سال گذشته بازار در آرامش به سر می‌برد به نحوی که همدان یکی از استان‌های برتر در تنظیم و ساماندهی بازار شناخته شده که این دستاورد حاصل تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در سازمان است.

اجرای الگوی کشت؛ خبر خوب امسال

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در ادامه این نشست یادآور شد: همدان جزو پنج استان خشکسال کشور است بنابراین باید به دنبال تولید پایدار باشیم اگرچه برای تحقق تولید پایدار اقداماتی هم صورت گرفته است.

محمدشهرام پرورش به سطح زیر گندم آبی و دیم اشاره کرد و گفت: ۷۱ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و ۳۶۵ هزار هکتار گندم دیم بوده که به دلیل کاهش بارندگی ۱۰۷ هزار هکتار از مزارع گندم دیم آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه ۶۲ مرکز خرید گندم راه‌اندازی شده است تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۳۵۴ هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش مبارزه سن مادر و سن پوره قرار گرفته که ۱۸۴ هزار هکتار از اراضی زیر پوشش مبارزه با سن مادر بوده است.

وی از اجرای الگوی کشت در مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: الگوی کشت برای هشت محصول از جمله گندم، جو، پنبه، عدس و سویا آغاز خواهد شد ضمن  اینکه هیچ محصول آب‌بری بیش از میزان مصوب کشت نمی‌شود.