- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

نقش بانوان در مدیریت مصرف آب غیر قابل انکار است / رفع تنش آبی دغدغه تمام مسئولین همدانی شده است

همزمان با دومین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب «همایش بانوی آب» با محوریت نقش بانوان در مدیریت مصرف آب با حضور مشاورین بانوان دستگاه های اجرایی ، مسئولین بسیج خواهران دستگاه های اجرایی ، مسئولین بسیج پایگاه های بسیج محلات و جمعی از بانوان برگزار شد.

به گزارش روزانه نیوز، در این مراسم مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ضمن اشاره به عنوان دومین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب گفت: موضوع صرفه جویی یکی از توصیه های اکید دین و مقام معظم رهبری است.

فرهاد بختیاری با بیان اینکه نقش بانوان در مدیریت مصرف نقشی حائز اهمیت است عنوان کرد: در حال حاضر۶۰ درصد مشترکین ما را مشترکین خانگی تشکیل می دهند که مدیریت این بخش تا حد زیادی وابسته به بانوان است.

وی با بیان اینکه هر یک از شما بانوان سفیران آب در خانواده های خود هستید اظهارداشت: در حال حاضر الگوی مصرف آب در میان مشترکین خانگی۱۵۰ لیتر در شبانه روز است که این رقم در استان متاسفانه ۴۵ لیتر بیش از الگوی مصرف می باشد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه هم اکنون مردم نسبت به شرایط موجود آگاه شده اند، بیان کرد: استاندار و نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی نیز بیش از هر زمان دیگر نسبت به تامین آب، به ویژه پروژه ی تامین آب بلند مدت شهر همدان حساس شده و پیگیری های بسیار موثری نیز در خصوص این موضوع انجام می دهند .

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته همدان دچار تنش آبی شده اما هیچگاه مردم در این حد نسبت به وضعیت موجود آگاه نبوده اند.

فرهاد بختیاری فر ضمن اشاره به تاخیر ۱۸ساله در اجرای پروژه تامین آب بلند مدت همدان گفت: در حال حاضر مسئولین بیش از هر زمان دیگر دغدغه تامین آب برای مردم را دارند و شرکت آب و فاضلاب نیز با تمام توان به دنبال تامین از منابع جایگزین و مدیریت مصرف آب است.

مدیر عامل آبفای استان همدان در ادامه به کاهش ذخایر منابع آبی سد اکباتان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ذخیره آبی سد مذکور به ۸ میلیون متر مکعب رسیده که مدیریت وضع موجود تنها با درایت امکان پذیر است.

بختیاری فر با بیان اینکه در راستای مدیریت مصرف،حجم برداشت آب از سد اکباتان را از 1100 لیتر در ثانیه به ۴۰۰ لیتر در ثانیه کاهش دادیم عنوان کرد: پیش از این بیشترین بار برداشت آب از آبهای سطحی نظیر رودخانه های همدان در فصول غیر زراعی بود که با از دست رفتن این منابع آبی کنترل شرایط سخت تر شد.

وی افزود: هم اکنون رودخانه های تامین کننده ما نظیر رودخانه عباس آباد، دره مرادبیگ و خاکو از دسترس خارج شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تاکید وزارت نیرو و استاندار همدان در خصوص عدم قطع آب در روزهای پیش رو اشاره کرد و گفت: البته شرکت آب و فاضلاب نیز تابع سیاست های وزارتخانه است اما مدیریت مصرف از سوی مردم از الزامات است.

بختیاری فر در ادامه با بیان اینکه همدان از شهرهای گرفتار تنش آبی است، خاطرنشان کرد: ظرف دو ماه اخیر به منظور تکمیل پروژه آبرسانی بلند مدت همدان از سد تالوار 1500 میلیارد تومان اعتبار به پروژه تزریق شد.

مدیر عامل آبفای استان همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه ۹۶درصد مصرف آب در همدان مرتبط با بخش کشاورزی است گفت: چنانچه در این بخش مدیریت صحیحی اتفاق نیفتد منابع آبی موجود از دست می رود.

وی تصریح کرد: تغییر در رفتار و مدیریت مصرف در شرایط کنونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در ادامه مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همدان با اشاره به اینکه آب در منابع دینی ما از تقدس ویژه ای برخوردار است،گفت: همانگونه که بانوان ما در طول هشت سال دفاع مقدس نقش ارزشمندی در پشتیبانی از جبهه ها داشتند امروز نیز نقش زنان در مدیریت منابع آبی و هدایت خانواده ها به مدیریت مصرف انکار ناپذیر است.

فاطمه ستاری ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در موضوع صرفه جویی، اظهارداشت: با بهره برداری از این فرمایشات می توان تنش آبی موجود را تا حدودی مدیریت کرد.

لازم به ذکر است دومین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب با عنوان «زنان،سبک زندگی،آموزه های دینی و تغییر رفتار مصرف آب» برگزار شد.

گفتنی است در پایان این همایش نیز کارگاه آموزشی با موضوع مدیریت مصرف با محوریت بانوان برای حاضرین برگزار شد