- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

تولید مرغ همدان بیش از نیاز است

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تولید مرغ در استان مازاد بر نیاز است، از تولید روزانه ۱۴۰ تن مرغ در این استان خبر داد.

حسین فضلی با اشاره به اینکه به جز شهریورماه و مقطعی از مهرماه، روزانه به‌طور متوسط ۱۳۰ تا ۱۴۰ تن تولید مرغ داشتیم، اظهار کرد: در آبان ماه دو میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است که بیشتر از نیاز استان بوده و احتمالاً ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن تولید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز استان ۸۰ تا ۹۰ تن است، تصریح کرد: به علت افزایش تولید، لاشه مرغ و مرغ زنده به سایر استان ها صادر می‌شود و بخشی از مرغ مازاد را هم پشتیبانی امور دام طبق قرارداد و براساس قیمت‌گذاری که در کمیته کشوری و استانی انجام شده است، خریداری می‌کند.

فضلی با اشاره به اینکه در حال حاضر مرغ آرین به‌صورت ویژه خریداری می‌شود، افزود: آنچه مسلم است بازار قیمت را تعیین می‌کند، مرغدار نهاده را با قیمت آزاد می‌خرد و تولید هم با قیمتی که بازار تعیین می‌کند، انجام می‌شود. در دوره قبل که مرغدار قیمت مصوب را رعایت نکرد، با توجه به اینکه مرغ کم و تقاضا بیشتر بود، به همین علت قیمت بالاتر رفت.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: ۲۵ واحد مرغداری، پرونده تعزیراتی داشتند که در جلسه ای با حضور استاندار و دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی برای آنها تخفیف گرفتیم تا انگیزه‌ای برای تولیدکننده شود، خوشبختانه این موضوع مشوقی برای بهبود جوجه‌ریزی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱ واحد تولیدی مرغ تخم‌گذار در استان فعالیت می‌کنند که گله‌هایشان در سن تولید هستند، یادآور شد: طبق آمار معاونت بهبود تولیدات دامی در استان همدان روزانه حدود ۵۰ تا ۵۴ تن تخم مرغ تولید می‌شود که نیاز استان کمی بیشتر است و از استان‌های قم، اراک و سایر استان ها وارد می‌شود.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان همدان، فضلی با تأکید بر اینکه در حال حاضر قیمت تخم مرغ درب مرغداری ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۴۵ هزار تومان است، مطرح کرد: مرغ زنده با قیمت ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان درب مرغداری و برای مصرف کننده کیلویی ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان است که از قیمت مصوب کمتر است.