- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

29هزار 992 تن آسفالت در شهر لالجین فرش شد

بخشدار لالجین با بیان اینکه در سالجاری 29هزار 992 تن آسفالت در شهر لاجین فرش شد گفت این مقدار برای 239 هزار متر مربع مساحت اجرا شد و در تابستان پیش رو جشن صد درصدی اجرای آسفالت راه روستا ها و معابردر لالجین را خواهیم گرفت.

به گزارش روزانه نیوز، حمید میرزایی امروز  در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شعار دولت سیزدهم «دولت مردمی»  و همچنین آغازسفرهای استانی رئیس جمهور کهاز مناطق محروم بود ما نیز نگاه خود را برای آبادانی از روستاها آغاز کردیم.

وی ادامه داد: اولویت توجه ویژه به راه هابود در یک سال گذشته 205تن آسفالت در بخش لالجین فرش شده بود که این رقم در سالجاری به 29هزار 992 تن افزایش یافت.

بخشدار لالجین با بیان اینکه سیاست بنیاد مسکن در آسفالت کردن روستاها به این صورت است که معابر درجه بندی می شوند در صورتی که معابر اصلی روستایی آسفالت شود دیگر مابقی معابر آسفالت نخواهند شد، ادامه داد: این سیاست به دلیل این است که همه معابرروستایی درجه یک در شهرستان آسفالت شوند اما با توجه به تخصیص قیر دولتی اگر هر روستایی بتواند خود یاری جمع آوری کند می تواند قیر رایگان بگیرند و معابر را بدون در نظر گرفتن درجه بندی آسفالت کنند.

میرزایی اشاره کرد: 56 میلیارد تومان اعتباری است که برای آسفالت کل شهرستان بهار تخصیص داده شده است که در سالجاری 25 میلیارد از این مبلغ برای آسفالت شهر لالجین اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه سه روستای جمشیدآباد، رایگان اولیا و سارقی قمیش لالجین از بدو تاسیس آسفالت نداشت اما با اجرای نهضت آسفالت در شهرستان تمامی معابر این سه روستا به طور کامل آسفالت شد، گفت: از 18 روستا که برای آسفالت معابر آنها قرارداد منعقد شده بود در 14روستا بالغ بر 90درصد معابر به طور کامل آسفالت اجرا شد و قیر چهار روستای باقی مانده تامین شده است و بعد از اتمام فصل سرما اجرا خواهد شد.

خروج دو روستا از تنش آبی

بخشدار لاجین اذعان داشت: سال آینده تکمیل آسفالت در 12 روستا به صورت  100 درصدی اجرا خواهد شد. میزایی در ادامه در خصوص حوزه آب و فاضلاب گفت: شبکه آب 7 روستا اصلاح شد، و پس از 14 سال مشکل آب روستای دینارآباد برطرف شد و این روستا نیز تحت پوشش آب قرار گرفت.

میرزایی ادامه داد:   با توجه به خشک سالی 5 روستا با بحران آب مواجه بود که با توجه به تشدید خشکسالی 5 روستا با مدیریت آب به 3 روستا کاهش یافت

این مقام مسئول تصریح کرد: از 18 روستا تنها دو روستا تحت پوشش شبکه آب نیست که به دنبال بهره مندی این روستاها از آب سالم با قرار گرفتن تحت پوشش شبکه آب هستیم.

وی با اشاره به جدول کشی معابر روستایی گفت: بالغ بر یک هزار و 810متر جدولکشی با اعتباری بالغ بر 806 میلیون تومان انجام شد.

بخشدار لالجین ادامه داد: 105هزار و 970متر مربع زیرسازی معابر برای اجرای آسفالت در 18 روستا با اعتباری بالغ بر 2میلیارد و 236میلیون تومان اجرا شد.

جلو گیری از تغییر کاربری در 10 هزار 336کیلومتر

وی گفت: پیگیری و شناسایی تغییر کاربری غیر مجاز در 10 هزار 336کیلومتر اجرا شد و به حالت اولیه بازگردانده شد.

بخشدار لالجین در خصوص اقدامات حوزه جهاد کشاورزی با اشاره به احداث کانال های آبیاری عمومی 405متر اجرا شده و350 متراز قنوات  لای روبی شده است، گفت: سامانه های نوین آبیاری در 76 هکتار اجرا شده است.

میرزایی با بیان اینکه 37 مورد نظارت بر مجوزهای تغییر کاربری از محل تبصره 1و 4 تحقق پیدا کرده است، افزود: برای 5 هزار و 32 هکتار از اراضی کشاورزی سند مالکیت صادر شده است.

این مقام مسئول در حوزه آموزش مدیریت شیلات و آبزی پروری با اشاره به آموزش 70 نفر گفت: 288 هزار قطعه ماهیان زینتی  تکثیر و پرورش داده شده است.

وی با اشاره به استخدام 16 نفر نیز در حوزه آبزیان گفت: بلغ بر 58 هزار و 800تن  تولید و پرورش ماهیان سرآبی و گرم آبی در سال جاری داشتیم.

گندم، جو، کلزاعمده محصولات زراعی لالجین

میرزایی با بیان اینکه زراعت عمده در لالجین گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم و گلزا است، گفت:  سطح زیر کشت گندم آبی 3هزار و 900 هکتار، گندم دیم 9 هزار و 750هکتار، سطح زیر کشت جو آبی 3هزار و 150هکتار – سطح زیر کشت جو دیم 8هزار و 232 هکتار- سطح زیر کشت کلزا 20هکتار در سال جاری بوده است.

مهاجران از بن بست خارج می شود

وی در آخر اشاره کرد: در حوزه راه های روستایی و بین شهری اعتباری بالغ بر 4میلیارد و 500 میلیون تومان برای مزرعه مهدی آباد و مهاجران سال گذشته اختصاص داده بودند که با  پیگیری های صورت گرفته بحث زیر سازی و اجرای 17پل اجرا شده و آماده اجرای روکش آسفالت به طول 3 و نیم کیلومتر است که با اتمام این طرح راه مهاجران از بن بست خارج می شود و فاصله شهر مهاجران به همدان به سه و نیم کیلومتر کاهش پیدا می کند

لازم به ذکر است: شهرستان لالجین دارای 18 روستا، با دارا بودن 42 هزار نفر جمعیت 17 هزار نفر بخش شهری و 8 هزار نفر جمعیت شهرمهاجران و مابقی را جمعیت روستایی تشکیل می دهد  روستا در بخش لالجین هستند