- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

اجرای ۲۲۰ هکتار گلخانه در سطح استان همدان

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به تدبیر دولت در بهره‌وری آب تاکید به توسعه گلخانه‌ها است، گفت: برای اجرای این تدبیر دولت ۲۲۰ هکتار گلخانه در استان همدان ایجاد شد.
به گزارش روزانه نیوز، رضا بهراملو با اشاره به تدبیر دولت در بهره‌وری آب تاکید به توسعه گلخانه‌ها است، اظهار داشت: برای اجرای این تدبیر دولت 220 هکتار گلخانه در استان همدان ایجاد شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان گفت: این مساحت به اندازه تاسیس گلخانه در 20 سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این کار بهره‌وری 10 درصد افزایش خواهد داشت، ادامه داد: همچنین این مهم باعث افزایش 10 برابری تولیدات و کاهش 10 تا 20 درصدی کاهش آب می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان اولویت اول جهاد کشاورزی احداث گلخانه عنوان کرد و گفت: در هر زمینی با احداث گلخانه موافقت می‌کنیم و هیچ پرونده‌ای درباره گلخانه‌ها معطل نمی‌ماند، چرا که گلخانه‌ها اشتغال پایدار به همراه دارد به طوری که به ازای هر هکتار گلخانه 11 شغل ایجاد می‌شود.

بهراملو با اشاره به اینکه استان همدان یک میلیون و 950 هزار هکتار مساحت دارد که 822 هزار هکتار آن منابع طبیعی و یک میلیون هکتار آن زراعی و باغی است، بیان کرد: از یک میلیون هکتار اراضی استان 300 هزار هکتار آیش و 700 هزار هکتار زیرکشت می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه 260 هزار هکتار از اراضی استان آبی و 440 هزار هکتار دیم است، ادامه داد: 85 هزار هکتار از اراضی آبی استان باغی و مابقی زراعی است.

تولید سالانه 4.8 میلیون تن محصول کشاورزی در استان همدان

بهراملو با تأکید بر اینکه استان همدان با دارا بودن 1.2 درصد از مساحت کشور، چهار درصد از تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: سالانه 4.8 میلیون تن محصول کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یک سوم اراضی استان همدان آبی است، یادآور شد: 87 درصد از تولیدات کشاورزی استان در اراضی آبی است که نشان می دهد کشاورزی همدان وابسته به آب است.

پرداخت هزینه عدم کاشت محصولات به کشاورزان

رئیس جهاد کشاورزی یادآور شد: از یک ماه قبل الگوی کشت آغاز شده است و در دهه فجر در روستاها الگوی کشت برای کشاورزان آموزش داده شد.

بهراملو با اشاره به تخصیص اعتبار برای اجرای الگوی کشت، گفت: اختلاف هزینه عدم کاشت برخی محصولات مانند سیب زمینی به کشاورزان پرداخت می شود و به همین خاطر 40 هزار میلیارد تومان در بخش کشوری و 400 میلیارد تومان برای اجرای الگوی کشت استانی به کشاورزان پرداخت می شود.

وی از رونمایی نقشه راه تولیدات کشاورزی استان خبر داد و گفت: برای نخستین بار در کشور نقشه راه تولیدات کشاورزی در همدان تدوین شده است بنابراین تولیدات کشاورزی استان براساس آن انجام می شود و سلیقه ای نخواهد بود.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت یک موضوع فراقوه ای است، تصریح کرد: الگوی کشت به عنوان یک طرح فراقوه ای مطرح شده چراکه جهادکشاورزی به تنهایی نمی تواند این طرح را عملیاتی کند. خوشبختانه در همدان به عنوان نخستین استان اصلاح الگوی کشت رونمایی شد.

بهراملو با اشاره به اینکه همدان پایلوت اجرای الگوی کشت است، بیان کرد: با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت بیش از 350 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

کمبودی در کالاهای اساسی به ویژه مرغ و گوشت نداریم

وی در بخش دیگری از سخنانش به تنظیم بازار پرداخت و تصریح کرد: هیچ کمبودی در رابطه با مرغ و گوشت قرمز در استان نخواهیم داشت چرا که بیش از 4 میلیون قطعه جوجه‌ریزی معادل 8 هزار تن جوجه‌ریزی در ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان داریم.

رئیس جهاد کشاورزی با بیان اینکه 200 هزار تن ذخایر استراتژیک مرغ منجمد مهیاست عنوان کرد: با برآورد نیاز روز استان و ذخایر در نظر گرفته شده مازاد بر نیاز استان مرغ داریم.

بهراملو با اشاره به اینکه در سایر اقلام کشاورزی نیز کمبودی وجود ندارد گفت: روزانه 50 تن گوشت قرمز در استان مصرف می‌شود که از این میزان علاوه بر گوشت گرم روزانه 10 تن گوشت قرمز منجمد در استان در حال توزیع است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون یک‌هزار و 700 تن مرغ منجمد و 812 تن گوشت قرمز توزیع شده است، تاکید کرد: از ابتدای سال 9 هزار تن برنج و 6 هزار و 200 تن شکر توزیع شده است.