- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

مهندسان جهاد نقش موثری در دوران دفاع مقدس داشتند

مشاور فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: مهندسان جهاد در دوران دفاع مقدس و ساخت سنگر و مسیرهای ارتباطی خطوط مقدم و پشتیبانی رزمندگان نقش اساسی برعهده داشتند.

به گزارش روزانه نیوز، سردار «مهدی فرجی»روز پنجشنبه در نخستین گنگره شهدای مهندس استان همدان افزود: در جنگ تحمیلی محاسبات مهندسی در پیروزی برابر دشمن تا بن دندان مسلح به جدیدترین سلاحهای روز دنیا، نقش انکار ناپذیر داشت و هر کجا رزمندگان دفاع مقدس با مشکلی مواجه می شدند، مهندسان رزمی با خلاقیت و تدبیر بر آن فائق می آمدند.

وی یادآورد شد: مهندسانی در خط نبرد حضور داشتند که با رتبه تک رقمی وارد دانشگاه شده بودند و توان علمی خود را در قالب طرحهای موثر دفاعی و مهندسی جنگ در اختیار رزمندگان قرار می دادند.

سردار فرجی با اشاره به اینکه نقش مهندسی رزمی باید در زمان مناسب برای مردم بیان شود، افزود: مهندسان جهاد با خلاقیت مثال زدنی و با سرعت بر روی اروند پرتلاطم و زیر آتش پر حجم هوایی دشمن پل های متعدد برای عبور رزمندگان احداث کردند.

وی این مراسم را که با یک پشتوانه تحقیقاتی برگزار شده است قدردانی از مهندسان رزمی در جنگ دانست که در راه این آب و خاک شهید شدند.

یکی از فرماندهان نیروی هوایی نیز با اشاره به اینکه مهندس اصلی خداوند است که بشر را آفرید، افزود: یکی از مولفه ها قدرت ملی اقتدار دفاعی – امنیتی و اقتدار اقتصادی است.

سرتیپ مهدی دباغ افزود: برای دفاع از منافع کشور باید قوی باشیم و مهندسان باید بتوانند برای مشکلات راهکار پیدا کنند.

وی ادامه داد: در جنگ تحمیلی که حتی سیم خاردار به کشور ما فروخته نمی شد، با تلاش مهندسان کشور به جایی رسیدیم که نه تنها هواپیماهای مختلف ساخته ایم بلکه قطب شبیه سازی هواپیما در منطقه شده ایم.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی همدان نیز گفت: نخستین کنگره ۱۱۶ شهید مهندس استان با هدف معرفی نقش موثر مهندسان و نخبگان در هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.

مجید رضایی والا با اشاره به اینکه این کنگره در قالب کنگره بزرگداشت سرداران، فرماندهان، امیران و هشت هزار شهید استان همدان برگزار شده است افزود: شناسایی، بزرگداشت شهدای نخبه مهندسی استان همدان و همچنین معرفی این شهدای والامقام به عنوان الگوهای ناب و پرورش یافته در مکتب امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی، به نسل جوان دانشجویی، از مهمترین اهداف برگزاری این کنگره است.

همزمان با این کنگره، نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های صنعتی و دفاعی استان و شرکت های دانش بنیان برپا شد.

کتاب «مردی با چفیه سرخ» خاطراتی از شهید حاج‌محمود شهبازی جانشین فرماندهی تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله و فرمانده سپاه استان همدان رونمایی شد./ ایرنا