- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

کنترل فنی پل غدیر جدی گرفته شود

پل غدیر، سازه‌ای پر اهمیت که قرار است به عنوان شاهراه غرب کشور شناخته شود، مدت‌هاست پس از اتمام در ساخت و تحمیل هزینه‌های قابل توجه ناشی از بدقولی پیمانکاران و بی توجهی شهرداری در سال‌های اخیر، باتوجه به ابهامات وارد شده در حوزه ایمنی، تبدیل به سازه‌ای دلهره آور و ترسناک برای شهروندان شده که انتشار خبر افتتاح عجولانه و بدون برنامه از سوی برخی افراد، باعث شده تا سوالی به سوال‌های بی پاسخ قبل در رابطه با این سازه پرماجرا اضافه شود.

به گزارش پایگاه خبری روزانه نیوز، اواسط آذرماه سال‌جاری، خبر عدم استحکام پل غدیر، (شاهراه غرب کشور) در صورتی منتشر شد که معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان، طی مصاحبه با این پایگاه خبری، کلیه مسئولیت‌های موجود در رابطه با ساخت این سازه را مرتبط با شهرداری ندانست.

پس از بروز جنجال‌های فراوان و انتشار خبر عدم ایمنی پل غدیر در بین مردم، استانداری همدان طی تشکیل کمیته‌ نظارت بر این پروژه، اقدام به انتخاب و عقد قرارداد با مشاور ذی‌صلاح جهت بررسی نهایی و بی طرفانه نسبت به مقاومت و ارائه راه حل مورد نیاز جهت رفع مشکلات پیش آمده کرد؛ مشاوری که در دی‌ماه با تأخیری 14 روزه، بدون انجام آزمایشات جدید و با استناد بر آزمایش‌هایی که پیش از این مورد تایید تعدادی از اعضای شورای شهر قرار نگرفته بود، اقدام به ارائه گزارشی مبنی بر تایید ایمنی و رعایت استاندارهای مربوطه پل غدیر کرد. اما این تایید در صورتی منتشر شد که بنا بر گزارش شرکت مشاور، قرار است نقاط مخاطره آمیز و دارای مشکل پل غدیر، پس از افتتاح اصلاح شود.

در قسمتی از گزارش مشاور هگزا آمده است: با توجه به کاهش مقدار مقاومت موجود بتن در مقطع بررسی شده که کمتر از سی25 است مباحث رفتار بلند مدت پل و اثرات محیطی در رفتار بلند مدت پل با ضوابط آیین نامه مغایرت دارد، لذا با توجه به اینکه ارائه تمهیدات افزایش پایایی پل بر عهده پیمانکار و مشاور همکار پیمانکار است، مقرر شد همانطور که پیشتر نیز در جلسه شورای فنی استانداری در تاریخ 9/9/1401 عنوان شده بود بهره برداری از پل که مجوز آن در بند 1 صادر شده است در اسرع وقت آغاز شود و در حین بهره برداری وضعیت پل پایش شود و راهکارهای افزایش پایایی پل، تا پیش از تاریخ پایان دوره تضامین قراردادی ارائه و اجرایی شود.

با انتشار خبر تایید ایمنی این سازه پر ابهام، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان ضمن ابراز نگرانی از سرانجام پل غدیر، گزارش اولیه شرکت مشاور را قبول نداشته و همچنان پایبند به نظر ابتدایی خود، یعنی نبود ایمنی در مهم ترین تقاطع غیر هم سطح همدان هستند.

اکنون پس از گذشت 3 ماه از اتمام ساخت سازه‌ای که قراربود در سنوات و تاریخ‌های پرتکرار بیان شده قبل مورد بهره‌برداری قرارگیرد، خبر افتتاح پل غدیر در روز نیمه شعبان به صورت گسترده‌ای از سمت برخی از شورانشینان و مدیران درحال انتشار است.

خبری که مهدی حیدری، عضور شورای اسلامی شهر همدان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری خبردار نیوز، ضمن تکذیب آن، اظهار کرد: تاکنون زمان رسمی و قطعی برای افتتاح پل غدیر به دست شورای شهر نرسیده و تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.

وی همچنین در رابطه با سرانجام اختلاف نظرات در رابطه با نظر شرکت مشاور، ادامه داد: نظر منتشر شده در دی‌ماه، تنها یک گزارش ابتدایی بوده و شورای شهر منتظر ارائه گزارش نهایی و قطعی در رابطه با ایمنی پل غدیر است.

افتتاح عجولانه پل غدیر آن‌هم در شرایطی که همچنان ابهامات مطرح شده به طور کامل رفع نشده، می‌تواند مهر تاییدی برای فرار رو‌به جلو شهرداری و خروج از انزوای ناشی از ناکارآمدی خود باشد؛ عدم تصمیم گیری مناسب در حوزه انتصابات خود، عدم توانایی در اتمام پروژه‌های مهم شهری همچون پارکینگ آقاجانی‌بیگ و فاز دوم پل سردار همدانی، بی توجهی به انتقادات مطرح شده و شکایت از خبرنگارانی که رکن چهارم دموکراسی را به خود اختصاص داده‌اند، ناکارآمدی در روزهای برفی و مشکلات ثبت شده ناشی از عدم برف‌روبی مناسب و ده‌ها موارد دیگر، عامل انزوای فعلی ارگانی شده که با افتتاح عجولانه پل غدیر می‌خواهد شرایط بحرانی و دردآور خود را کمی التیام بخشد.

اکنون، با استناد بر تجارب ناموفق قبل از جمله ریزش عرشه قسمتی از پل سردار همدانی قبل از افتتاح و بروز مشکلات متعددی به‌دلیل ارتفاع نامناسب دهانه خروجی همین سازه به دلیل عدم انجام بررسی‌های ابتدایی کارشناسی و عجول بودن در برگزاری مراسم افتتاحیه و درج آن در زمره عملکردهای درخشان مدیران شهری، نگرانی و اعتماد کمرنگ شهروندان به مدیران استانی و شهری دور از انتظار و توقع نیست. بی تردید اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهری بیش از هر مدیر و مسئول، اتفاقات خوشی را برای شهروندان رقم خواهد زد؛ اما باید توجه کرد که هزینه اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام و درج آن در کارنامه عملکرد مدیران، به خطر افتادن جان شهروندان و ثبت اتفاقات ناگوار جبران ناپذیر نباشد.

اما در پایان، مدیران و مسئولانی که اکنون عجولانه به دنبال تصاحب افتخار اتمام پروژه شاهراه غرب کشور هستند، می‌توانند در صورت بروز حادثه، مسئولیت‌های مربوطه را بپذیرند و پاسخگوی اذهان عمومی باشند؟

یادداشت: فائزه صلواتی/ خبرنگار پایگاه خبری روزانه نیوز