- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

کشت گیاه گلرنگ در دیم زار‌های شهرستان بهار آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: کشت گلرنگ در سطح ۴۲۰ هکتار از دیم زار‌های این شهرستان آغاز شده است و تا نیمه دوم فروردین ماه ادامه دارد.

به گزارش روزانه نیوز، عبدالحسین اکبری افزود: علاوه بر کاملینا، گیاهان دارویی و گندم و جو، گیاه گلرنگ هم یکی دیگر از محصولات مشمول حمایت‌های طرح جهش تولید در دیم زار هاست.

او با اشاره به اینکه سطح زیر کشت این محصول نسبت به پارسال افزایش یافته است، ادامه داد: ارقام فرامان و گلدشت به منظور کشت در شرایط دیم در این شهرستان در نظر گرفته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بهار تصریح کرد: تغییر الگوی کشت و لزوم توسعه کاشت گیاهان کم آب بر، این گیاه را در زمره گیاهان قابل کشت در دیم زار‌ها قرار داده است و کشت آن در زمین‌های کم بازده و دیم مورد توجه قرار گرفته است.

اکبری گفت: گیاه روغنی گلرنگ به دلیل داشتن دوره رشد کوتاه و عمق ریشه زیاد، مقاوم به کم آبی و به شرایط آب و هوایی این منطقه سازگار است و باعث بهبود بافت خاک شده و در تناوب با غلات دیم باعث اختلال در چرخه زندگی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز می‌شود.

گلرنگ (کاجیره، کاغاله، کافشه) گیاهی است یکساله، کمی خاردار و منظره کلی ان بخصوص گل هایش شباهت با خارخسک دارد. برگ‌های آن بدون دمبرگ پهن و موجدار با دندانه‌های منتهی به خار‌های ظریف است. در بعضی از استان‌های جنوبی مانند کرمان گل خشت نیز نامیده می‌شود (نام علمی: Carthamus tinctorius) بومی ایران است

همدان دارای ۱.۹ میلیون اراضی کشاورزی است که ۲۵۰ هزار هکتار زراعی، باغی ۸۰ هزار هکتار، آییش ۲۵۰ هزار هکتار، اراضی دیم ۵۰۰ هزار هکتار و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی است.