- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

۳۰ درصد زوجین توان پرداخت اقساط وام ازدواج را ندارند

وام ازدواج

در چند سال اخیر ازدواج جوانان با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شده است و همین مسأله باعث شده جوانان کمتر رغبتی به تشکیل خانواده از خود نشان دهند تا جایی که برخی از آنها به‌دلیل نداشتن شغل مناسب و مسکن، عطای ازدواج را به لقایش می‌بخشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، همین مسأله آمار جوانان ازدواج نکرده را افزایش داده است، اما در دو سال اخیر، وام ازدواج نیز به این مسأله دامن زده است. تا حدود 10سال پیش وام ازدواج می‌توانست گره‌های بزرگ آغاز زندگی مشترک جوان‌ها را بگشاید.چرا که رقم اقساط هم بسیار ناچیز بود و به قولی زیاد به چشم نمی‌آمد. این در حالی است که به گفته معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در سال‌جاری حدود 30 درصد زوج‌ها با مراجعه به بانک‌ها مبلغ کمتری درخواست کرده‌اند، چون توان بازپرداخت اقساط وام ازدواج را ندارند.امسال برای هر یک از زوجین مبلغی معادل 30 میلیون تومان یعنی در مجموع 60 میلیون تومان وام ازدواج در نظر گرفته شده که بازپرداخت این مبلغ در حدود 2 میلیون تومان است. دیگر 60 میلیون تومان در شهرهای بزرگی مانند پایتخت دردی را دوا نمی‌کند و دردناک‌تر از آن این است که بسیاری از جوانان حتی توان پرداخت اقساط این وام را هم ندارند.

 محمدمهدی تندگویان، با اشاره به اینکه در سال 1396 رقم وام ازدواج 10میلیون تومان بوده می‌گوید: این رقم در سال 1397 به 15میلیون تومان و در سال‌جاری به 30میلیون تومان افزایش یافته است. نرخ اقساط هم برای هر 30 میلیون در حدود یک میلیون تومان است یعنی برای 60میلیون تومان چیزی در حدود ماهی 2میلیون باید قسط پرداخت شود. با توجه به رقم بالای اقساط بسیاری از جوان‌ها از دریافت کل مبلغ وام امتناع می‌کنند و خواستار دریافت مبلغ کمتری هستند تا اقساط کمتری بپردازند. البته هنگام شروع زندگی مشترک میزان بدهی‌ها و وام‌ها به دلایل مختلف مانند وام مسکن، وام خرید کالا یا وام‌های دیگر زیاد است و پرداخت تمامی اقساط برای جوانان امری بسیار سخت است. از طرفی حقوق و درآمد این افراد در حدی است که بتوانند نیاز‌های اولیه زندگی را تأمین کنند و دیگر پولی برای پرداخت قسط نداشته باشند.

به‌گفته وی، بر اساس آمارهای موجود روند ازدواج در کشور در سال‌های اخیر کاهش داشته است. در عین حال در سال 1397 از هر سه ازدواج یک مورد طلاق ثبت شده، همه این ارقام نشان از این دارد که افزایش وام ازدواج نتوانسته در افزایش نرخ ازدواج نقش مثبتی داشته باشد. گفتنی است در سه ماهه نخست سال‌جاری 231 هزار و 666 نفر درخواست وام کرده‌اند که همین رقم نشان دهنده حدودی آمار ازدواج‌ها است که رقم پایینی است. نرخ ازدواج در سه ماهه اول سال گذشته معادل 160هزار و 592نفر بود.ضمنا در شش ماهه سال گذشته نیز تعداد ازدواج ثبت شده 324713نفر است .

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه در سال‌جاری 30 هزار میلیارد تومان وام پرداخت می‌شود، توضیح می‌دهد: چنانچه این رقم بازنگردد، شبکه بانکی کشور دچار آسیب بزرگی می‌شود. البته در حال حاضر هم بانک‌ها برای تأمین این مبلغ با مشکل مواجه هستند.

او با تأکید بر اینکه امروز علاوه بر تأمین مسکن حداقلی و شغل ایمن با معضل ضعف فرهنگی هم مواجه هستیم، می‌افزاید: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جوانان برای شروع زندگی مشترک حاضر هستند در خانه‌هایی با متراژهایی بسیار پایین زندگی کنند، متأسفانه بسیاری از جوانان ما به حداقل‌ها راضی نمی‌شوند در عین حال یکی از بزرگترین دلایل کاهش نرخ ازدواج پایین بودن مسئولیت‌پذیری و تعهدپذیری جوانان هم هست. سؤال اینجاست که چنانچه مشکلات اقتصادی از میان برداشته شوند آیا جوانان تن به ازدواج خواهند داد و شاهد رشد آمار ازدواج خواهیم بود؟

وعده زمین رایگان و مسکن ارزان

بر اساس پژوهش‌های انجام شده در جوامع مختلف مسکن ارزان و اشتغال می‌تواند آمار ازدواج را بالا ببرد.

به گفته تندگویان، وزیر راه و شهرسازی طرحی به مجلس ارائه کرده مبنی بر اینکه برای جوانان زمین رایگان گرفته و با مصالح ارزان اقدام به ساخت خانه‌هایی با قیمت پایین کند. اگر این طرح اجرایی شود، ایده‌آل خواهد بود و بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. در این طرح بنا به اظهارات اسلامی، زمین و سازه و مصالح ارزان همراه با معافیت‌های لازم می‌تواند مشکل بزرگی مانند مسکن جوانان را از میان بردارد.

روز بدون طلاق

امروز به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، هیچ طلاقی در دفترخانه‌ها ثبت نمی‌شود. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه انتخاب این روز به‌عنوان روز بدون طلاق، امری نمادین است، توضیح می‌دهد: متأسفانه این روزها قبح طلاق شکسته شده و باید با فرهنگسازی کاری کنیم تا قبح آن در جامعه باقی بماند. ای کاش می‌توانستیم این روز را به 100 روز افزایش دهیم. هنگامی که یک دانش‌آموز می‌شنود امروز به‌عنوان روز بدون طلاق نامگذاری شده، متوجه می‌شود که طلاق امری زشت است و در ذهن خود به فکر فرو می‌رود. وی به نقش آموزش و پرورش در کاهش آمار طلاق اشاره کرده و ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش موظف است، راه‌های درست زندگی، کنترل خشم و آمادگی جهت شروع زندگی مشترک را از کودکی در برنامه‌های آموزشی خود داشته باشد.