- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان : تولید یک میلیون و 100 هزار مرغ تخم گذار در همدان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از وجود ظرفیت یک میلیون و 800 هزار قطعه‌ای پرورش مرغ تخم‌گذار در استان خبرداد وگفت: در استان همدان درحال حاضر یک میلیون و 100 هزار مرغ تخم‌گذار در حال تولید است.

به گزارش روزانه نیوز محمد نظرپوردرنشست خبری در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی تخم مرغ با بیان اینکه با توجه به اهمیت تخم مرغ در دنیا نهم اکتبر به نام روز جهانی «تخم مرغ» نامگذاری شده است و هر ساله برای فرهنگسازی مصرف تخم مرغ برنامه‌هایی اجرا می‌شود، گفت: پیش بینی تولید 18 هزار و 500 تن تخم مرغ امسال در استان می شود و پارسال هم در استان 17 هزار و 600 تن تخم مرغ در استان تولید شد.
وی با بیان اینکه شعارروز جهانی امسال ” کودک با نشاط بزرگسالی سالم با یک تخم مرغ در روز ” نامگذاری شده است، افزود: تخم مرغ نه تنها یک وعده غذایی خوشمزه و کامل است بلکه یک عنصر جدایی ناپذیر برای تهیه بسیاری از غذاها است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، با بیان اینکه استان همدان جز 13 استان تولید کننده تخم مرغ است ونقش اثر گذاری در تولید تخم مرغ در کشوررا دارد، اضافه کرد: از نظر تولید ایران با تولید 987 هزار تن تخم مرغ در کشور رتبه 12 تولیدکننده جهان است وایران در قاره آسیا پنجمین تولیدکننده تخم مرغ محسوب می‌شود.
نظرپوربا بیان اینکه تخم‌مرغ یک غذای کامل بوده به‌طوریکه بیشترین مواد مغذی و جذب را در بدن انسان دارد وجایگاه ویژه‌ای درسفره ایرانیان دارد، گفت: در کشور 21 واحد مرغ مادر تخم گذار وجود دارد و ظرفیت این 21 واحد مرغ تخم گذار مادر یک میلیون و 162 هزار قطعه است و در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، تهران، قم، گیلان و همدان قرار دارند.
وی تعداد واحد‌های مرغ تخم‌گذار کشور را یک‌هزار و 834 واحد با ظرفیت 87 میلیون قطعه عنوان کرد، وافزود: دراستان همدان 44 واحد پرورش مرغ تخم‌گذار با یک‌میلیون و 800 هزار قطعه وجود دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مرغداری‌های مرغ تخمگذار همدان یک‌میلیون و 800 هزار ظرفیت دارند اما فقط یک‌میلیون و 100 هزار مرغ پای تولید در سالن‌ها هستند، ادامه داد: : سال گذشته 987 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد، و در حال حاضر سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور 190 عدد است درحالیکه در بسیاری از کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته به 300 عدد هم می‌رسد.
نظرپورخاطر نشان کرد: در کشور 8 کارخانه تولید مایع پاستوریزه تخم‌مرغ با ظرفیت 250 تن وجود دارد، و 4 کارخانه پودر تخم‌مرغ با ظرفیت 6.5 تن در کشور وجود دارد که 2 کارخانه در همدان است به‌طوریکه کارخانه همدان روازنه یک تن و کارخانه تویسرکان روزانه یک و نیم تن پودر تخم مرغ تولید می‌کند.

میزان مصرف سالیانه تخم مرغ 800 تا 850 هزار تن در سال است
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ میهن کشوردر ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه 75 تا 80 میلیون مرغ در قفس تخم‌گذاردر کشور وجود دارد گفت: میزان تولید بیش از یک‌میلیون و 150 هزار و میزان مصرف سالیانه 800 تا 850 هزار تن در سال است.
رضا کاظمی با بیان اینکه نهم اکتبر سال 1996 کمیسیون بین‌المللی تخم مرغ در وین یک روز را به نام «تخم مرغ» نامگذاری شده است، گفت: از آن زمان 23 سال می‌گذرد و برای ترویج «تخم مرغ» و شناساندن مزایای آن به جامعه در 56 کشور جهان جشن گرفته می‌شود.
وی مصرف روزانه تخم مرغ در کشور 2 هزار و 650 تن است در حالی که 2 هزار و 900 تن تولید می‌شود، اضافه کرد: در سال حدود 250 تا 280 تن مازاد تولید تخم مرغ داریم .
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ میهن کشورگفت: بیش از 2 هزار تا 2 هزار و 500 تن مازاد تولید تخم مرغ در کشور داریم و این نشان‌دهنده کم‌لطفی به این ماده غذایی است.
کاظمی ادامه داد: در تمام کشور‌های پیشرفته تنظیم بازار، دام و طیور، صادرات و صدور پروانه مجوز در دست تشکل‌هاست اما این موضوع در ایران برعکس است و اصل 44 اصلا اجرا نشده است تخم مرغ در کشور حمایت نشده و تولیدکننده هم حمایت نمی‌شود .
گفتنی است،تخم مرغ یکی از معدود غداهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را بطور متعادل تامین می کند وعمده ترین ویزگی تخم مرغ و وجه تمایز آن با سایر مواد غذایی ترکیب کامل پروتینی آن است که امروزه ثابت شده است مزایا و نقش تخم مرغذدر سلامتی بدن بقدری است که نباید آنرا از رژیم حذف کرد .
100 درصد ویتامین های محلول در چربی و 80 درصد ویتامین ها محاول در آب همگی در زرده تخم مرغ است و سفیده حاوی بخش مهمی از پروتین و بسیاری از مواد معدنی است و خوب است بدانیم که عمده چربی تخم مرغ از نوع غیر اشباع بوده و کلسترول تخم مرغ تاثیری در افزایش کلسترول خون ندارد.
از آنجا که تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه ب و بویژه ب 12 هست اهمیت عمده ای در روند تبدیل هموسیستین به مولکول های بی خطر است.
تخم مرغ نه تنها یک وعده غذایی خوشمزه و کامل است، بلکه یک عنصر لاینفک برای تولید بسیاری از غذاها است. سالهاست که تخم مرغ به عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح می‌باشد. این ویژگی به علت مواد مغذی استثنایی تخم مرغ است.
تخم مرغ دارای پروتئین با کیفیت بالا( حاوی۵/۵ گرم پروتئین یا ۱/۱۱ درصد ارزش روزانه DV% پروتئین مورد نیاز روزانه) و نیز حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری و مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می باشد.
کولین تخم مرغ صرف نظر از تأثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی برای رشد و نمو جنین و کودک و همچنین تقویت حافظه، برروی سلامت قلب و عروق نیز موثر است.
علیرغم تمامی این شگفتی‌ها متاسفانه جایگاه تخم مرغ در سبد غذایی بدلیل اینکه حاوی مقادیری از کلسترول می‌باشد، کاهش یافته است. بیشترین تحقیقات علمی اخیر نه فقط تخم مرغ را به گذشته درخشان آنها بر می‌گرداند، بلکه جایگاه آنها را به عنوان یک غذای کاربردی بالا برده و دلایلی را برای مصرف همیشگی تخم مرغ ارائه می‌کند.