- پایگاه خبری تحلیلی روزانه نیوز - https://roozanehnews.ir -

80 مجوز ترشی و شوری در قالب مشاغل خانگی با ظرفیت فرآوری بیش از 11 تن

سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی وغذایی سازمان جهاد کشاورزی همدان گغت: از سال 90 تا کنون نیز 80 مجوز ترشی و شوری در قالب مشاغل خانگی با ظرفیت فرآوری 11370 تن تایید شده است.

به گزارش روزانه نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان حسن محمدی سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی وغذایی سازمان در مصاحبه ی ضمن ارائه گزارشی به عملکرد استان در حوزه صنایع تبدیلی پرداخت.

سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی وغذایی سازمان افزود:قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کشور ما علیرغم داشتن توانمندی های بالا از وارد کنندگان عمده فرآورده های لبنی در جهان بوده است معدود واحدهای تولید فرآورده های لبنی، مواد اولیه مورد نیاز خود را عمدتاً به صورت شیر خشک از خارج وارد می کردند وبه عنوان مثال در سال 1356 به میزان 30 هزار تن شیر وارد کشور گردید
علاوه بر شیر خشک ، سالانه مقادیر قابل توجهی پنیر از کشورهای مختلف وارد کشور می شده است.

وی ادامه داد:پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهت گیری سیاست های کلان نظام درقطع  وابستگی و حصول خود کفایی در محصولات اساسی به  ویژه تولیدات دامی اتخاذ راهکارهای مناسب تشویقی توسط وزارت جهاد وقت و استمرار آن توسط وزارت جهاد کشاورزی در کنار وجود پتانسیل دامی موجود تولید انبوه شیر در استان زمینه ایجاد و گسترش صنایع کوچک تبدیلی فرآورده های لبنی به خصوص در کانون های های تولید استان را فراهم نمود.

سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی وغذایی سازمان گفت:اولین مجوز ایجاد صنایع کوچک تبدیلی فرآورده های لبنی توسط کمیته صنایع روستایی وقت در سال 1365 صادر و اولین واحد در سال 1367 با تولید سالانه 120 تن پنیر به صورت آب نمکی با سرمایه گذاری 30 میلیون ریال به بهره برداری رسید.

وی اضافه کرد: با اعمال سیاست های حمایتی و پیگیری مجدانه در جذب سرمایه های کوچک سالانه از نظر کمی و کیفی به تعداد واحدها و کیفیت محصولات تولیدی افزود شدبه نحوی که از سال 75 عملاً واردات پنیر به کشور قطع گردید.

محمدی اظهار داشت:در حال حاضر 28 واحد تولید فرآورده های لبنی با  مجوز سازمان جهاد کشاورزی  و با صرف سرمایه  ای بالغ بر 2100 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده اند با میزان جذب شیر 452752 تن و تولید 296378 تن محصولات لبنی.
شایان ذکر است استان همدان از نظر تولید فرآورده های لبنی صنعتی رتبه سوم و در تولید پنیر UF ( در واحدهای دارای مجوز از جهاد کشاورزی) رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

مقایسه آمار فرآورده های لبنی (دارای مجوز از جهاد کشاورزی) در 10 سال گذشته تا کنون

سال 88 سال 98 تغییرات
تعداد واحد تولیدی 18 واحد 28 واحد 1.5 برابر
میزان جذب شیر 149708 تن 452752 3 برابر
میزان محصولات 113053 تن 296378 حدوداً 3 برابر

ترشی و شوری:

ترشی و شور درست کردن فقط یک تکنیک جهانی نیست بلکه تکنیک باستانی هم می باشد هزاران سال است که ما و نیاکانمان در جستجوی روش هایی برای نگهداری غذاها هستیم تا در مواقع نیاز از آن ها استفاده کنیم، ترشی و شوری علاوه بر نگهداری مواد غذایی به عنوان یک روش، مزه و بافت مواد  غذایی را نیز به نحو خوشمزه و جالبی تغییر می دهد. فرهنگ های مختلف تحت  شرایط مورد نیاز از انواع ترشی و شوری لذت می برند و هر فرهنگی با توجه به ذائقه شان یک نوع شور و ترشی سنتی دارند.
استان همدان نیز از دیر باز دارای سوابق و مستندات زیادی در این رابطه می باشد مردمان خوش سلیقه و خوش ذوق همدانی به دلیل اقلیم کوهستانی و سرد استان ، انواع سبزیجات و صیفی جات را در سرکه و نمک نگهداری می می کنند. استان همدان به عنوان قطب اصلی ترشی و شوری در کشور مطرح می باشد.


شهرستان بهار – ملایر – همدان – و کبودرآهنگ به ترتیب بیشترین واحدهای ترشی و شوری را در استان دارند. مقایسه آماری در ده سال گذشته نشان می دهد که میزان رشد واحدهای ترشی و شوری از 35 واحد در سال 88 تولیدی به 80 واحد در سال 98 رسیده است. میزان تولید در سال 88 ،  14590 تن و در سال 98 ، 38310 تن می باشد. از سال 90 تا کنون نیز 80 مجوز ترشی و شوری در قالب مشاغل خانگی با ظرفیت فرآوری 11370 تن تایید مراتب شده است.