کد خبر:53293
پ

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از کاهش هدررفت حدود 200 لیتر بر ثانیه آب در استان خبر داد و گفت: این اقدام در سه سال صورت گرفته و ناشی از نشت‌یابی شبکه توزیع و انشعابات است.

به گزارش روزانه نیوز، فرهاد بختیاری‌فر در توضیح این خبر، اظهار کرد: هدررفت آب در شبکه توزیع به مقدار آبی اشاره دارد که در حین انتقال از منابع آب تا محل مصرف نهایی به دلایل مختلف از دست می‌رود و به مقصد نمی‌رسد و شامل هدررفت واقعی، ظاهری و مصارف مجاز بدون درآمد است.


وی تصریح کرد: هدررفت واقعی، شامل؛ نشت‌ها، ترکیدگی‌ها و خرابی‌های شبکه لوله‌کشی است که باعث می‌شود آب به صورت فیزیکی از شبکه توزیع خارج شود. این نوع هدررفت بیشتر به دلیل مشکلات زیرساختی و نگهداری ضعیف ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: هدررفت ظاهری نیز شامل؛ خطاهای اندازه‌گیری، سرقت آب و یا عدم دقت در ثبت و محاسبه آب مصرفی است. این هدررفت به معنای از دست دادن واقعی آب نیست، بلکه ناشی از نواقص اداری و مدیریتی در سیستم توزیع است.


بختیاری فر ادامه داد: مصارف مجاز آب بدون درآمد، تحت نظارت شرکت‌های آب و فاضلاب صورت گرفته است اما هیچ گونه درآمدی برای این شرکت ها به همراه نداشته و شامل مصارف آبرسانی سیار، تعرفه رایگان و شست‌وشوی شبکه‌های آبرسانی است.


وی با بیان اینکه جلوگیری از هدررفت واقعی آب اهمیت زیادی برای ما دارد، مطرح کرد: قدمت و فرسودگی لوله‌ها، فشار بالای آب در شبکه، خرابی تجهیزات و عدم نگهداری و تعمیرات به موقع آن‌ها منجر به هدررفت آب در شبکه توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان افزود: با نوسازی و تعمیر شبکه لوله‌کشی، استفاده از فناوری‌های نوین مانند سیستم‌های هوشمند برای پایش و شناسایی نشت‌ها و مدیریت فشار جهت کاهش و تنظیم فشار در شبکه توزیع برای جلوگیری از آسیب به لوله‌ها، می‌توان از هدررفت آب در شبکه توزیع جلوگیری کرده و منابع آبی را به طور بهینه‌تری مدیریت کرد.


بختیاری‌فر در پایان،خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته؛ توسعه و اصلاح 300 کیلومتر شبکه توزیع آب، اصلاح و بازسازی 3164 رشته انشعابات فرسوده، استانداردسازی 5365 رشته انشعاب، تعویض 37 هزار و 487 فقره کنتور فرسوده، نشت‌یابی 2101 کیلومتر شبکه توزیع آب و نشت‌یابی 158 هزار و 603 رشته انشعاب، منجر به کاهش هدررفت حدود 200 لیتر بر ثانیه در شبکه توزیع آب استان همدان شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.
کلید مقابل را فعال کنید