کد خبر:52249
پ

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آیین آغاز به کار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان همدان گفت: به منظور جذب مشارکت خیران میراث‌فرهنگی، بانک اطلاعاتی پروژه‌ها و آثار میراث‌فرهنگی نیازمند حمایت کشور تشکیل می‌شود.


به گزارش روزانه نیوز، فریدون فعالی، سه‌شنبه 12تیرماه گفت: تامین منابع دولتی برای مرمت، بازسازی، احیای اماکن، بناهای تاریخی و میراث‌های ملموس و ناملموس از اولویت‌های کاری در این وزارتخانه است.


مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه محدودیت منابع دولتی هیچ وقت کفاف این قدامات را نمی‌دهد، اضافه کرد: بر این اساس ماموریت‌هایی به این انجمن و به عمق تمدن هفت هزار ساله داده شده و تلاش می‌شود این مهم در تمامی شهرها نمود داشته باشد.


فعالی با بیان اینکه این ماموریت با حساسیت پیگیری می شود، اضافه کرد: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی اهدافی از قبیل ایجاد زمنیه مشارکت خیرین این حوزه در داخل و خارج از کشور به منظور جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی جهت حفظ، مرمت و احیای بناهای و محوطه‌ها ، بافت‌های تاریخی و فرهنگی میراث طبیعی ثبت شده، مشارکت در راه اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس و اموال منقول‌فرهنگی و تاریخی کشور و سایر موارد مشابه را دنبال می کند.


فعالی با اشاره به اینکه روش‌هایی که می‌توان برای تعهدات اهداف استفاده کرد افزود: بهره‌مندی از تجربیات فنی و مشاوره‌های تخصصی خیرین صاحب نظر و شاخص در حوزه میراث‌فرهنگی مد نظر قرار گرفته است.


مشاور وزیر میراث‌فرهنگی اظهار داشت: فراهم سازی زمینه دریافت منابع مالی و یا هدایای اموال منقول و غیر منقول در اختیار دوستدار میراث فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی و آماری از خیرین ، تشکیل بانک اطلاعاتی از آماری از محوطه‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی، اموال منقول و غیر منقول نیازمند، احیا و حفظ نگهداری میراث فرهنگی ناملموس و میراث در خطر و نیازمند پاسداری فوری باید مورد توجه باشد.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز در این جلسه گفت: باید افتخار کنیم در دولت سیزدهم رئیس جمهور شهید کارهای بسیار خوبی در حوزه میراث‌فرهنگی انجام شده و کارهای ارزشمندی نیز در حال انجام است.


محسن معصوم علیزاده ایجاد انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را بسیار مثبت و ارزشمند ارزیابی کرده و گفت: با تشکیل این انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی پای کار آمده و شاهد حفظ و صیانت از میراث‌فرهنگی و تمدن کهن ایران خواهیم بود.


او گفت: باید این فرهنگ خوب را به تک تک جامعه انتقال داده و کمک کنیم در لایه‌های میانی آگاه‌سازی لازم انجام شده و به جای تخریب آثار میراث‌فرهنگی آنها را حفظ و نگهداری کنیم و کارکرد آنها را بر اساس نیاز روز تغییر دهیم.


محمدرضا عراقچیان از فعالان میراث‌فرهنگی استان همدان نیز در این جلسه گفت: شهرهای ری، همدان و بلخ از ابتدا شهر بودند و این مایه مباهات برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران است و ایجاد موزه موقت و حفظ و نگهداری از آثار میراث‌فرهنگی در کهن شهر همدان بسیار حائز اهمیت است و قطعاً همدان از جمله انجمن‌های فعال در این حوزه خواهد بود.


در پایان این جلسه پس از بحث و تبادل نظر دیگر حاظران در این نشست، محسن معصوم علیزاده به عنوان رئیس مجمع، محمد سیفی کار به عنوان نایب رئیس و حمیدرضا حاجی بابایی، شهرام شیروانی، محمدرضا عراقچیان، محمدعلی طاهری مقدم، علی صحرایی ، ولی نصیری مطلق، رامبد صداقت همدانی، مسعود میدانچی و سعید ترابیان به عنوان اعضای انجمن میراث‌فرهنگی همدان معرفی شدند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید