کد خبر:4030
پ

به گزارش “روزانه نیوز” خودروی دنا یکی از محصولات ایران خودرو است که مورد استقبال خوب خریداران خودروی داخلی قرار گرفته است. این خودرو در تیپ های دنا معمولی، پلاس و توربو بصورت دنده ای در اختیار مشتریان قرار گرفته بود.

از خردادماه 1398 پیش فروش دنا پلاس اتوماتیک با تحویل فروردین ماه 1399 به بعد آغاز شد اما قیمت نهایی و کارخانه آن مشخص نبود. خریداران با پرداخت 80 میلیون تومان بصورت پیش پرداخت، ثبت نام در این خودرو را اتجام دادند.

اکنون پس از 5 ماه تأخیر در تحویل خودروهای فروردین ماه، دعوتنامه برای یکی از مخاطبان روزانه نیوز ارسال شده است که بر این اساس قیمت خودرو دنا پلاس اتوماتیک با کد (70601) با کیسه هوای راننده و سرنشین 252 میلیون و 653 هزار و 200 تومان اعلام شده است.

 

دنا پلاس اتوماتیک (کد 70601)

قیمت مبنا : 2.526.532.000 ریال 

خودروی دنا یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که و به هدف جایگزینی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و سمند سورن طراحی و ساخته شد اما پس از عرضه این اتفاق رخ نداد و دنا به عنوان محصولی مستقل در کنار این خودروها تولید شد. این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که بالاخره پس از کشمکش‌ها و گفتگوهای فراوان بر سر قیمت‌گذاری و با تأخیر زیاد در سال ۱۳۹۳ روانه بازار شد. این محصول به وسیلهٔ مهندسان ایرانی و بدون حمایت‌های خارجی و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات ایران خودرو طراحی شده‌ است. خودرو دنا شامل ال‌ ایکس با موتور ای‌اف۷ (EF7) بنزینی است که تفاوت‌های مدل‌های خودرو دنا ال‌ایکس در طرح رینگ و رنگ تریم داخلی (تک رنگ و دو رنگ)، می‌باشد.

دنا پلاس یا دنا+، از محصولات ایران خودرو است که به نام دنا ELX نیز شناخته می‌شود. این خودرو مدل تغییر شکل یافته و پرآپشن تر دنا معمولی بوده و در انواع دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژ تولید می‌شود. دنا پلاس از نظر تجهیزات به سقف بازشو، ۴ کیسه هوا، دی لایت و … مجهز شده بود. اما در سال 1398 در برخی از مدل ها 2 ایربگ داخل صندلی و سانروف دنا پلاس برداشته شد .

کابین خودروی دناپلاس

کابین خودروی دناپلاس

این خودرو از نظر ظاهری کمی بروزتر شده و چهره متفاوت تری نیز دارد و از سال ۹۵ به بازار خودرو معرفی شد. دنا پلاس با سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیارد تومانی ایران خودرو طراحی و ساخته شده‌است. این خودرو در کنار پژو ۲۰۷ صندوقدار قرار می‌گیرد. تحول گرافیک داخلی چراغ‌ها، باعث جذابیت بیشتر خودرو شده؛ البته شکل کلی چراغ و ابعاد فیزیکی آن بدون تغییر باقی مانده‌است. افزودن لامپ‌های ال‌ای‌دی به خودرو به‌عنوان چراغ دید در روز یا روزنما (Daytime running lights) و نیز چراغ‌های کوچک (Position lights) از جنس نئون که در خودروهای روز دنیا مثل آئودی، ب ام و، مرسدس بنز و … هم دیده می‌شوند، از جمله تغییرات در چراغ‌های این خودرو به‌شمار می‌روند. در چراغ‌های عقب نیز تغییراتی، البته کم‌تر از جلو، اعمال شده و چراغ‌های کوچک نئونی در این قسمت نیز دیده می‌شوند.

دنا پلاس توربو شارژ دارای موتور مجهز به توربو شارژر بوده و یکی از اهداف شرکت در عرضه این محصول، افزایش کارایی قوای محرکه خودروی دنا پلاس از طریق نصب سامانه توربوشارژ بر روی آن است که باعث تغییرات ذیل می‌شود:

  • افزایش قدرت و شتاب خودرو بدون بالا بردن حجم موتور
  • افزایش راندمان و بهره‌وری سوخت
  • احتراق کامل تر سوخت و کم‌شدن سطح آلایندگی و مصرف کمتر نسبت به موتور معمولی

تفاوتهای دنا پلاس توربوشارژ با دنا پلاس

  • طرح رینگ آلومینیومی جدید ۱۶ اینچ پنج پیچ و تایر بزرگ‌تر (“16 R50/۲۰۵)
  • فرمان چرمی با دوخت قرمز
  • زیر پایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز رنگ
  • تغییر طرح سر دسته دنده
  • نصب موتور توربوشارژ

دنا پلاس توربو شارژر اتوماتیک

گروه صنعتی ایران خودرو مدتی بعد از عرضه دنا پلاس توربو دنده ای تصمیم به راه اندازی خط تولید دنا پلاس توربو شارژر با جعبه دنده خودکار نمود، این خودرو از یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE با حالت اسپرت، برفی و قابلیت تیپ ترونیک برخوردار است.

این خودرو از لحاظ ویژگی‌های فنی پیشرانه تفاوتی با نسخه دنده ای ندارد و تنها تفاوت آن بهره‌گیری از استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. اما یکی از تفاوت‌های اصلی این خودرو علاوه بر جعبه دنده ۶ سرعته، اضافه شدن فرمان کمکی برقی (EPS) می‌باشد و این در حالتی است که پیش از این دنا پلاس مجهز به فرمان هیدرولیکی بوده‌است، همچنین سامانه کنترل پایداری الکتریکی و استارت دکمه ای از جمله آپشن‌هایی می‌باشد که بر روی این خودرو نصب شده‌است.

دنا پلاس هیبریدی

ایران خودرو در پنجمین همایش صنعت خودرو کشور در سال ۱۳۹۶، دنا پلاس اتوماتیک هیبریدی را معرفی کرد. این خودرو جعبه‌دنده خودکار داشته و در کنار قابلیت هیبرید، قابلیت شارژ مستقیم با برق شهری را نیز دارد. دنا پلاس اتوماتیک هیبریدی می‌تواند بدون روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی، در صورت شارژ کامل باتری‌ها ۹۰ کیلومتر با برق طی مسافت نموده و سطح آلایندگی آن در این حالت صفر می‌باشد. گشتاور موتور برقی این خودرو ۲۲۰ نیوتون متر اعلام شده و نیرویی برابر با ۱۴۰ اسب بخار تولید می‌کند. البته این خودرو هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده‌است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید