کد خبر:52608
پ

هیجان در دیار مادستان و در گرم‌ترین روزهای تابستان به اوج خودش رسید تا در طلایی‌ترین شنبه ۲۰۲۴، محوطه تاریخی هگمتانه در اجلاس عمومی سازمان یونسکو ثبت جهانی شد.


به‌گزارش روزانه نیوز از روابط‌عمومی اداره‎کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، محسن معصوم علیزاده گفت: مردم همدان و دیار همیشه سرافراز تاریخ و تمدن ایران، با دفاع تیم کارشناسی وزارت میراث‌فرهنگی از پرونده ثبت جهانی هگمتانه، رویای جهانی شدن همدان پس از سال‌ها انتظار محقق و اشک شوق از دیدگان دوست‌داران میراث‌فرهنگی فرو ریخت.


مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: پرونده ثبت جهانی هگمتانه پس از سال‌ها پیگیری بالاخره در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو ارسال شد تا زنده‌ترین شهر ایران از ۳ هزار سال قبل تاکنون در حافظه میراث‌جهانی به ثبت برسد.


بعد از ارسال این پرونده به یونسکو همه بخش‌ها اعم از ارگانها‌های دولتی، اصناف و اقشار مردم و نیز دوستداران میراث فرهنگی در پایتخت تاریخ و تمدن پا به عرصه گذاشتند تا مقدمات این رخداد مهم را آماده کنند. در شهریور ۱۴۰۲، ارزیاب یونسکو به همدان سفر و از تمام بخش‌های مورد اشاره در پرونده بازدید کرد و دو ماه بعد نخستین گزارش خود را برای ایران فرستاد.


سرانجام پرونده ثبت جهانی هگمتانه پس از چند رفت و برگشت، در روز شنبه 27 ژولای ۲۰۲۴ مصادف با 6مردادماه 1403 در اجلاس عمومی سازمان یونسکو در دهلی‌نو مطرح و بعد از دفاع تیم کارشناسی ایران به رای‌گیری گذاشته شد و با رای اعضای آن بیست و هشتمین اثر ثبت جهانی آثار تاریخی ایران به نام همدان رقم خورد.


سرانجام در دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید، ساعت‌های پر از اضطراب و نگرانی برای مردم همدان و به ویژه دوست‌داران میراث‌فرهنگی این دیار و ایران عزیز به انتها رسید و در شنبه طلایی هگمتانه نیز جهانی شد و لبخند بر لبان مردم این دیار نشسته و اشک شوق از چشمانشان جاری شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.
کلید مقابل را فعال کنید