کد خبر:53109
پ

شهردار لالجین با اشاره به اینکه ۲۹ شهریورماه در شهر لالجین هشتمین جشنواره جهانی شدن این شهر برگزار می شود، گفت: وزیر میراث فرهنگی در این مراسم حضور خواهد داشت.

به گزارش روزانه نیوز، سید رضا موسوی در نشست خبری که به مناسبت این جشنواره برگزار شد، اظهار داشت: در شهر جهانی لالجین ۳۰۰ فروشگاه عرضه سفال و ۱۲۰۰ کارگاه مشغول فعالیت هستند و این شهر بدون بیکار در استان است.

وی با بیان اینکه هر ساله گردشگران زیادی همراه بازدید از نقاط گردشگری استان از شهر لالجین هم بازدید می‌کنند، گفت: شهر جهانی لالجین به دلیل موقعیت جغرافیایی در مسیر غار علیصدر قرار گرفته است و این موضوع کمک کرده گردشگران به صورت مستمر در شهر لالجین نیز حضور داشته باشند که در سال‌جاری آمار گردشگران در شهر لالجین افزایش چشمگیری دارد .

شهردار لالجین درباره مشکلات سفالگران لالجین در زمینه تأمین خاک رس، بیان کرد: مشکلات تامین خاک سفالگران هنوز برطرف نشده است و تعاونی سفالگران شهرلالجین پیگیر مجوز برداشت خاک از اراضی اطراف است که این مهم قبل از فصل بارش باید به نتیجه برسد.

موسوی با بیان اینکه باید خاکی که به کیفیت خاک شهر لالجین باشد تأمین شود، تصریح کرد: چندین سال است که تعاونی پیگیر مجوز تامین خاک برای سفالگران است اما برداشت خاک نیاز به مجوز تغییر کاربری دارد.

وی با اشار به اینکه تغییر کاربری برای تأمین خاک مورد نیاز سفالگران ۱۸-۱۹ استعلام نیاز دارد، خاطرنشان کرد: پرونده در جهاد کشاورزی نیاز به بررسی و تغییر در کاربری دارد.

شهردار لالجین با بیان اینکه اگر گِل نداشته باشیم سال آینده سفال هم نمی‌توانیم تولید کنیم، ادامه داد: درخواست داده شده تا مجوز موقت برداشت از اراضی انجام شود.

موسوی درباره زیرساخت‌های گردشگری در شهر لالجین، یادآور شد: در حوزه توسعه‌ی شهری اتفاقات خوبی افتاده است اما در احداث هتل متاسفانه با توجه به اینکه دو دانگ از مالکیت اراضی شهر لالجین اوقافی است و سرمایه‌گذاران با این شرایط تمایلی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

وی با بیان اینکه اهالی لالجین در زمینه احداث رستوران‌های زیبا اقدام کردند، گفت: سه باب رستوران مجهز در شهرلالجین ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.

دبیر شهرجهانی لالجین از احداث مجتمع فرهنگی اقامتی در ورودی این شهر خبرداد و افزود: در فرایند اخذ مجوز در کمیسیون ماده ۵ است.

موسوی با بیان اینکه شهر لالجین یک هتل دارد و یک فروشگاه بزرگ در این هتل وجود دارد، اظهارکرد: مجتمع اقامتی گردشگری و یک بوم‌گردی نیز در حال افتتاح است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات کاهش چشمگیری دارد، تأکید کرد: قسمت عمده‌ای از سفال باید به کشورهای مختلف صادر شود اما با توجه به اینکه محدودیت‌هایی در صادرات ایجاد شده بود میزان صادرات کاهش چشمگیری دارد.

شهردار لالجین پیمان سپاری ارزی در حوزه صنایع‌دستی را یکی از مشکلات سفالگران دانست و اظهارکرد: پیمان سپاری ارزی و گمرکی آسیب‌های جدی به صادرات سفال وارد کرد و مشکل صادرات سفال باید حتما حل شود.

شهردار لالجین از راه‌اندازی بازارچه سنتی سفال و صنایع‌دستی در این شهر خبرداد و افزود: ایجاد بازارچه سنتی سفال و صنایع دستی در زمینی به مساحت هشت هکتار، برای عرضه محصولات سفال لالجین و سایر استان‌ها با یک طرح معماری سنتی در دست اقدام است.

موسوی درباره برپایی موزه سفال، افزود: شهرداری لالجین در سال ۹۰ تقریبا چهار هزار مترمربع به موزه سفال اختصاص داده است که ۱۰ سالی است بلاتکلیف مانده است.

موسوی در خصوص ضرورت تبدیل به احسن زمین‌های موقوفی لالجین عنوان کرد: پیگیری مستمر در راستای تبدیل به احسن زمین‌های موقوفی داشتیم و شهید رئیسی هم دستور پیگیری داده بودند که در نهایت قرار شد اراضی تحت مالکیت دولت به سازمان اوقاف داده شود و سهم لالجین هم اختصاص یابد اما در ادامه مشکلاتی به وجود آمد که گفتند نمی‌توان اراضی تحت مالکیت دولت را به اشخاص داد.

گفتنی است، در پایان این نشست از پوستر هشتمین سال جهانی شدن لالجین رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.
کلید مقابل را فعال کنید