کد خبر:75
پ

بازمانده مکتب آواز اصفهان، سخنانی انتقادآمیز را درباره وضعیت مکتب اصفهان و موسیقی سنتی بیان کرد.

علی‌اصغر شاه‌زیدی ـ استاد آواز ایرانی، اظهار کرد: از همه کسانی که اهل موسیقی هستند یا نیستند، خواهش می‌کنم دست از سر مکتب اصفهان بردارند. هر کسی که از راه رسیده درباره این مکتب صحبت کرده، نظر داده و ضربه سختی به آن وارد کرده است. مگر این مکتب چه گناهی کرده است؟ 

این خواننده و مدرس آواز ادامه داد: از نوازندگان ساز و خوانندگان آواز می‌خواهم به‌ جای وصل کردن خودشان به مکتب اصفهان، سعی کنند خوب بخوانند و خوب بنوازند. مکتب اصفهان یک شیوه است و هر فردی نمی‌تواند آن را مثل یک چتر روی سر خود بگیرد و به دیگران نشان بدهد و فخر بفروشد. 

وی تأکید کرد: موسیقی سنتی اصفهان با هیچ آفتی روبه‌رو نیست. تنها تهدید آن افرادی هستند که سطح کارشان پایین است و می‌خواهند ضعفشان را با چسبیدن به اعتبار مکتب اصفهان پنهان کنند.  

شاه‌زیدی با انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز اگر شرکتی بخواهد از اداره ارشاد، مجوز برگزاری کنسرت پاپ بگیرد، موظف است قبل از برگزاری کنسرت پاپ، یک کنسرت موسیقی سنتی برگزار کند و به این شکل وزارت و ادارات ارشاد، موسیقی سنتی را وجه‌المصالحه خود قرار می‌دهند.

وی افزود: در نتیجه این رویکرد، شرکتی که می‌خواهد کنسرت پاپ برگزار کند و توانایی برگزاری کنسرت سنتی را ندارد، یک گروه موسیقی مبتدی را با خواننده‌ای مبتدی در سالنی جمع می‌کند تا به‌صورت فرمالیته این کار را انجام داده باشد و این ظلم بزرگی است که ارشاد در حق موسیقی سنتی یا بهتر بگویم، موسیقی ایرانی می‌کند.

شاه‌زیدی خاطرنشان کرد: اکثر شرکت‌ها، کنسرت موسیقی سنتی ایده‌آل و باکیفیت برگزار نمی‌کنند و آسیبی بزرگ‌تر از این در طول تاریخ نمی‌شد به موسیقی سنتی زد. اینکه اداره ارشاد به شرکتی بگوید تا کنسرت سنتی نگذاری مجوز کنسرت پاپ به تو نمی‌دهیم در شأن و مقام موسیقی ایرانی نیست.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید