کد خبر:42
پ

روزنامه وطن امروز نوشت: آیا دولت برای افزایش 400 هزار تومانی حقوق کارمندان حدود 800 هزار تومان از حقوق آنان کم کرده است؟ این سوالی است که در چند روز اخیر برای بسیاری از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی به‌وجود آمده است.

پس از آنکه یک کارشناس مسائل دینی از دولت خواست به کارمندان و کارگران توجه بیشتری کند و در خلال این اظهارات اعلام کرد یکی از کارمندان که دخل و خرج زندگی‌اش نمی‌خواند و در اسنپ مشغول به کار است، گفته دولت 400 هزار تومان به حقوق کارمندان در سال 98 اضافه کرده اما به‌جای آن 800 هزار تومان (کارانه و اضافه‌کاری) از حقوق آنها کم کرده است!

 پس از افزایش 18 درصدی میزان حقوق کارمندان دولت به همراه پرداخت ماهانه 400 هزار تومان به آنها در سال جاری، دولت مطابق مفاد قانونی، برخی ردیف‌‌های حقوق دریافتی نظیر اضافه‌کاری، کارانه و… را برای بسیاری از کارمندان و کارکنان دستگاه‌های خود حذف کرد؛ اقدامی که انتقاد کارمندان و کارکنان دولت را به‌ دنبال داشته است، چرا که آنها معتقدند با اعمال چنین شیوه‌ای از سوی دولت، حقوق خیلی از کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور، اکنون همسطح یا شاید کمتر از میزان دریافتی سال گذشته آنهاست.

آنچه مشهود است اینکه دولت با سنجش شرایط اقتصادی خود و برآورد چگونگی حصول میزان درآمدی که دارد (دخل و خرج) اقدام به این کار کرده و از لحاظ قانونی چنین رویکردی منع قانونی ندارد اما از آنجایی که قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی در پی تغییر نرخ ارز بشدت کاهش داشته است، بنابراین دولت برای بهبود معیشت مردم بویژه قشر متوسط به پایین جامعه باید راهکاری پیدا کند تا از فشار اقتصادی بر مردم بکاهد. در این میان به عقیده کارشناسان اجرای طرح ارائه کالا برگ می‌تواند موثر واقع شود. برای بررسی صحت و سقم این موضوع با برخی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت‌وگو کردیم و متوجه شدیم حذف برخی مزایای کارمندان صحت دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره انتقاد برخی کارکنان دولت نسبت به قطع اضافه‌کار و کارانه آنها توسط دولت به «وطن‌امروز» گفت: دولت مطابق قانون در سال جاری مکلف به افزایش 18 درصدی حقوق کارکنان خود در کنار پرداخت 400 هزار تومان ماهانه شده است. از طرفی در بحث پرداخت‌‌های غیرمستمر چون اضافه‌کاری، کارانه، بهره‌وری و… و سایر هزینه‌های دستگاه‌های دولتی نیز قرار بود در بودجه سنواتی سال جاری 11 درصد افزایش اتفاق بیفتد که البته افزایش و پرداخت این منابع منوط به وجود اعتبار لازم و برخورداری دولت از بنیه مالی قوی است.

البته نباید فراموش کرد کارمندان دولت با قطع چنین منابعی که در قبال انجام کار دریافت می‌کردند و اکنون از آن بی‌بهره شده‌‌‌‌اند، با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار و افزایش هزینه‌‌های زندگی با فشارهای اقتصادی مواجه می‌شوند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارکنان و کارمندان برخی دستگاه‌های دولتی توقع دارند دولت در پی حذف اضافه‌کار و کارانه آنها اقدام به برنامه‌‌ریزی درست و کارشناسانه برای بهبود معیشت آنها کند، افزود: اگر دولت فکری به حال معیشت مردم نکند، سفره قشر کم‌درآمد و ضعیف جامعه هر روز کوچک‌تر می‌شود.

وی بر اجرای طرح کالابرگ در کشور تاکید کرد و افزود: دولت نباید از یک طرف اضافه‌کار و کارانه خیلی از کارکنان دستگاه‌های خود را حذف کند و از سوی دیگر نسبت به بهبود معیشت مردم بی‌توجه باشد. در چنین شرایطی اجرای طرح ارائه کالابرگ به مردم ضروری است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس هنوز با دولت برای اجرای طرح کالابرگ اختلاف دارد، افزود: مطابق تبصره 7 قانون بودجه سال 98، دولت باید نسبت به اجرای این طرح اقدام کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید