کد خبر:50100
پ

معاون اول سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: متولی وقوع جرم دستگاه قضا است اما تمامی مدیران و سایر قبا نیز باید پای کار باشند زیرا تا زمانی که بسترهای ایجاد جرم در کشور از بین نرود دستگاه قضا به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد وتلاش به جایی نخواهد رسید لذا همه دستگاه ها برای پیشگیری از وقوع جرم با زمینه سازی که در اجتماع و جامعه بوجود می آورند قیام کنند.

به گزارش روزانه نیوز، محمد جعفر شهبازی در همایش اختتامیه سبک بالان مصلح که امروز برگزار شد، با بیان اینکه موضوع صلح و سازش نیاز جدی جوامع بشریت است، اظهار داشت: در هزاره سوم با توجه به پیشرفت ها، ترقی های علمی و اقتصادی که برای بشریت پیش آمده است زندگی ها روز به روز صنعتی و افراد با وجود تکنولوژی از امکانات بیشتری برخوردار شدند.

 وی افزود: با وجود شکل گیری شهرها، ساخت وسایل نقلیه و … شاهد ایجاد دهکده بزرگ در جهان شدیم اما متاسفانه با پیشرفت های صورت گرفته تسلیحات نظامی نیز بروز، مجهز  و پیشرفته شدند و نشان می دهد هر چقدر این تسلیحات پیشرفته تر شدند در هدف برای از بین بردن نسل ها هستند

معاون اول سازمان قضایی نیروهای مسلح کشورخاطر نشان کرد: 17 جنگی که در منطقه از ظهور جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است جمهوری اسلامی همواره از خود دفاع کرده است اما هیچگاه پیش قراول برای حمله نبوده است اما بشریت که مبتکر این ادوات نظامی هستند در ازای این پیشرفت صلح و سازش جهانی را به خطر انداخته اند و در اینجا وظیفه ما سنگین تر می شود.

شهبازی افزود: نیروهای مسلح یک ویژگی دارند و آن هم که در راس این نیروها فرماندهی کل ولی فقیه و رهبر معنوی قرار دارد که آن را از سایر نیروهای مسلح متمایز می کند

به گفته وی، نیروهای مسلح مدافع امنیت مملکت و جبهه مقاومت هستند که علاوه بر اینکه در زمان جنگ در برابر تهدیدات نظامی با قدرت ایستاده اند در زمان صلح نیزهمانگونه که مشاهده می شود در هر زمانی که نیاز به حضور نیروهای مسلح بود آنان در کنار مردم بودند.

معاون اول سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور اشاره کرد: در قرآن کریم 140 آیه در خصوص صلح علاوه بر کلمات مترادف با صلح داریم.که بیان می کند صلح برای اسلام مهم است

شهبازی تصریح کرد: نیروهای مسلح حافظ صلح هستند علاوه بر اینکه مقابل دشمن هستند در داخل نیز صلح و سازش در دعاوی بین مردم نیز می توانند انجام وظایف داشته باشند

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات جدی دادگستری تراکم پرونده است در جرائم سبک نهادهایی غیر از دادگستری می توانند وارد صلح شوند، افزود: می توانند با درایت فرمانده ها و دستورات خود این نقش را ایفا کنند به کمک دادگستری بیایند و صلح و سازش را در بین کارکنان و … نهادینه کنند و آرامش را به جامعه بازگردانند.

مصالحه بین مردم از راه های کاهش پرونده ها به محاکم و مراکز قضایی

رئیس کل دادگستری استان همدان در ادامه با بیان اینکه تراکم پرونده ها ناشی از رشد اختلافات بین مردم است، گفت: یکی از راه های کاهش پرونده ها به محاکم و مراکز قضایی مصالحه بین مردم است واحد های مشاوره و مددکاری اجتماعی که در پلیس جامعه محور در راستای کاهش اختلافات و ایجاد مراجع صلح و سازش در بین مردم انجام شده اقدامات خوب و اساسی در این قسمت صورت گرفته است.

بهروز محمدی مهر افزود: اولین افرادی که از وقوع جرم مطلع می شوند نیروهای نظامی و انتظامی هستند که آموزش این افراد در نحوه تعامل با مردم و ایجاد صلح و سازش در ابتدای پیدایش اختلاف می تواند گامی موثر برای ایجاد صلح و سازش بین مردم باشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که می فرمایند:« مردم باید هنگامی که به نیروی انتظامی مراجعه می کنند احساس کنند گوش شنوا،زبان پاسخگو و دلی مهربان در انتظار آنان است» بنابراین در راستای فرمایش مقام عظمای ولایت لازم است مامورین نظامی و انتظامی آگاهی لازم در زمینه های اجتماعی و روانشناسی داشته باشند که ایجاد صلح و سازش در بین مردم انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: جایگاه مامورین نظامی و انتظامی در ایجاد امنیت بین مردم در جامعه بسیار ممتاز است و چون در خط مقدم مبارزه با ناهنجاری ها هستند با تمام توان از مامورین خود در انجام ماموریت های محوله حمایت کنیم.

محمدی فر شهادت مامور جان بر کف سرهنگ محمود خداداد را تسلیت گفت، افزود: طی تماس دادستان ملایر دستورات لازم در این خصوص برای بررسی موضوع و انجام تحقیقات صادر شده است که در اسرع وقت ناامن کنندگان امنیت جامعه به سزای خود برسند.

وی تاکید کرد: حمایت از مامورین نظامی و انتظامی در برخورد با متجاوزین به جان، مال و نوامیس مردم وظیفه ما است و همکاران ما در این راه همراه و حامی مامورین نظامی و انتظامی هستند.

اجرای عدالت بر عهده تک تک آحاد جامعه است

 در ادامه معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان همدان اظهار داشت: یکی از رسالت های مرکز حل اختلاف قوه قضائیه بحث توسعه فرهنگ صلح و سازش است که به پایه های فرهنگی و مذهبی باز می گردد .

سید هادی مصطفوی اادامه داد: اجرای عدالت بر اساس آیات قرآن کریم بر عهده مردم است و قوه قضائیه شاید به عنوان یکی از قوای سه گانه ای که در حکومت اسلامی رسالت اجرای عدالت را برعهده دارد اما اجرای عدالت بر عهده تک تک آحاد مردم است.

به گفته وی، علت اینکه احسان در کنار عدل به کار برده شده است تکمیل کننده عدالت مسئله احسان است و در تفاسیر مسئله احسان با عنوان صلح و سازش نگاه شده است لذا برای اجرای مسئله عدالت از صدر اسلام اجرای صلح و سازش را بالاتر از نماز و روزه سالیان دانستند و قائم آل محمد به عنوان مصلح کل جهانی صلح و سازش را در کل دنیا برقرار خواهد کرد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: یکی از طیف های جامعه که علاوه بر رسالت برقراری امنیت منادی صلح و سازش در داخل کشور و مرزهای فرا ملی را نیروهای مسلح برعهده دارد یعنی نگاه به نیرو های مسلح یک نگاه مصلحی است که زمینه ساز ظهور حضرت بقیه الله را برقرار می کند.

مصطفوی اشاره کرد: یکی از طرح هایی که در حال حاضر در استان همدان رقم خورد طرح معترضین بود که در واقع فرهنگ عذرخواهی در جامعه تبیین شود که خروجی بسیار خوبی داشت به نحوی که کلانتری ها، پاسگاه ها و گشت های 110 بیشترین مخاطب در این خصوص بودند که توانستند در بزنگاه هایی که اعلام جرایم مشهود می شود و در محل حاضر میشوند از ظرفیت طرح معترضین استفاده می کردند و اساسا پرونده به مجموعه قضائی و مراکز انتظامی سوق داده نمی شود.

وی اشاره کرد: جشنواره ای برای شناساندن و معرفی کردن نیروهای مسلح در حوزه صلح و سازش اتفاق بیفتد و همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی فراخوان جشنواره آغاز شد و با برگزاری جلسات متعدد با فراجا، سپاه و ارتش بازده زمانی یک ماه برای جشنواره در نظر گرفته شد و تا ابتدای ایام الله دهه فجر به اتمام رسید و امروز اختتامیه آن برگزار می شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: پیشنهاداتی در خصوص تمدید زمان جشنواره داده شد که آثار بیشتری به دبیرخانه ارسال شود که در نتیجه تصمیم گرفته شد که در سالجاری اختتامیه نیز برگزار شود و خروجی کار در سال آینده دنبال شود .

مصطفوی با بیان اینکه امیدوار هستیم با اجرای جشنواره ها و همایش ها و تشویق و مشارکت افراد در حوزه های مختلف به خصوص نیروهای مسلح که نقش بی بدیلی را در حوزه فرهنگ صلح و سازش می توانند ایجاد کنند داشته باشیم،  و در مقاطع مختلف بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

به گفته وی، یکی از موضوعاتی که از طریق مرکز حل اختلاف پیگیری شد بحث هیئت های صلح است که در استان همدان در حوزه های مختلف افتتاح شده است و در حوزه نیروهای مسلح هیئت های صلح تشکیل شده و امروز ابلاغ برخی از هیئت های صلح تقدیم خواهد شد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان همدان اشاره کرد: برای این جشنواره 20 مقاله ، پوستر، نماهنگ و نقاشی از آیتم های این جشنواره در نظر گرفته شده بود به دبیرخانه ارسال شده بود و کار کمیته علمی برای داوری انجام گرفت و آثار برگزیده نیز تقدیر می شود.

اصل صیانت از سرمایه انسانی در نیروهای مسلح است

فرمانده پایگاه هوایی نوژه همدان در ادامه گفت: این طرح و ایده جدید باعث خواهد شد در حوزه کاهش پرونده های جرم و تخلفات و به ویژه اینکه بالاترین و بزرگترین سرمایه سازمان ها نیروهای انسانی است در جهت صیانت از نیروهای مسلح این برنامه ها موثر خواهد بود و باعث خواهد شد که توان و آمادگی رزم نیروهای مسلح بالا باشد.

امیر پرویز مرادبیگی اظهار داشت: باتوجه به اینکه اصل ما صیانت از سرمایه انسانی در نیروهای مسلح است در ارتش و به ویژه نیروی هوایی به واسطه اینکه یک نیروی تجهیزات محور است و نیروهای مسلح  به واسطه اینکه به تجهیزاتی دسترسی دارند که هم به لحاظ مادی بسیار گرانقیمت هستند و هم تاثیرگذاری این تجهیزات در جامعه بر امنیت ملی کشور تحت تاثیر است جایگاه بالایی دارد.

به گفته وی، با توجه به اینکه فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی با هماهنگی سازمان قضایی نیروهای مسلح تدابیر خوب و قاطع ای را بیان کرده اند که در سطح پایگاه و ارتش هیئت های ناظر در جهت صلح و سازش فعالیت می کنند و در حوزه اطلاع رسانی نسبت به آگاهی کامل به شرایط، جرایم و تخلفات در جهت صیانت داشته باشند و جلسات مختلف در حوزه صلح و سازش در سطح یگان در حال اجرا است.

بهره مندی 22هزار 490 نفر از خدمات مشاوره و مددکاری انتظامی

در ادامه معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان با اشاره به شهادت سرتیپ دوم محمود خداداد در شهرستان ملایر که شب گذشته به درجه رفیع شهادت در درگیری با شرور مسلح به درجه رفیع شهادت نائل آمد، گفت: مراکز مشاوره و مددکاری  از سال 1379 در کلانتری های انتظامی کشور شروع به کار کردند که یکی از اهداف راه اندازی دوایر مشاوره و مددکاری در کلانتری ها کاهش بار قضایی جرائم و کاهش حجم پرونده های ارجاعی به مراکز قضایی و برخورد تخصصی، علمی و اجتماعی با جرائم بود.

سرهنگ علی احمد نادری اشاره کرد: مراکز مشاوره و مددکاری در کلانتری ها فیلتری برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی مد دانیم که موجب ارتقاء بهداشت روانی در جامعه، ایجاد صلح و سازش و همدلی قبل از تشکیل پرونده ها از مهمترین موضوعاتی بود که خروجی کار مراکز مشاوره و مددکاری ما در کلانتری ها بوده است.

وی درخصوص مراکز مشاوره و مددکاری انتظامی استان در حال حاضر در کلیه کلانتری های استان دارای مرکز مشاوره هستند، افزود:  در 10 ماه گذشته در حدود 22هزار 490 نفر از مراجعه کنندگان در مراکز مشاوره و مددکاری از خدمات مشاوران بهره مند شدند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان با بیان اینکه 69 درصد در این مدت مصالحه در پرونده ها داشتیم و طی این مدت 50 مورد گزارش کیس ویژه را در کلانتری ها گزارش داده شده است، به برگزاری 17 جلسه مشاوره گروهی، 6 مورد کارگاه آموزشی جهت ارتقا توان علمی مشاوران اشاره کرد و گفت: 684جلسه آموزشی مشاوره فعال و همچنین آموزش همگانی در دستور کار قرار داد.

سرهنگ نادری با اشاره به ارائه خدمات روانشناختی به 241نفر به صورت مشاوره تلفنی ادامه داد: 18 مورد اطلس آسیب های روانی و اجتماعی و 49 مورد کلیپ آموزشی و درج 74 مطالب آموزشی روانشناختی در سایت های آموزشی پلیس انجام شده است.

بخش اعظمی از جامعه هدف سپاه را بسیجیان شامل می شوند

در ادامه جانشین سپاه انصارالحسین(ع) اظهار داشت: در سطح سپاه بحث توضیح و تبیین آموزش های صلح محور و رفع تنازع در بین کارکنان وظیفه، پایور و بسیجی در جلسات مهم هم اندیشی سازمانی در راستای پیشگیری از جرائم و تخلفات اتفاق افتاد که متولی این مهم هیئت رئیسه سپاه، نماینده ولی فقیه و سرمایه های کادر نیروی انسانی، دفتر حمایت امور ایثارگران، معاون حقوقی و بسیج حقوق دانان متولی بودند.

سردار بهاریان اشاره کرد: شناسایی و تقدیم احکام صلح یاران مرکز حل اختلاف استان همدان و تقدیم احکام به متولیان و برگزاری کمیسیون های مرتبط با جرائم و تلفات درون سازمانی در بخش پایوران و بسیجیان که بخش زیادی از جامعه هدف سپاه را بسیجیان شامل می شوند.

به گفته وی، میانجیگری و ایجاد صلح و سازش در مطالبات حقوقی و سازمانی کارکنان و اشخاص منتسب به سپاه و سایر ماموریت های محوله به نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی توسط معاونت بازرسی سپاه انجام شده است.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم ابلاغ هیئتهای صلح نیروهای مسلح اعطا شد.

از خبرنگار پایگاه خبری روزانه نیوز، فاطمه صنیعی وحید نیز در بخش خبری جشنواره سبک بالان مصلح تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید