کد خبر:48298
پ

مدیر اداره امور عشایر استان همدان گفت: سالجاری حدود 300هکتار گیاهان دارویی در مراتع و اراضی دیم عشایرکشت شده و با رایزنی با بخش خصوصی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی مقرر شد خرید ضمانتی نیز انجام شود.

به گزارش روزانه نیوز، جعفر کاویانی دلشاد با بیان اینکه جهت تنوع بخشی به درآمد عشایر استان همدان در راستای ایجاد درامد و شغل های غیر از دامداری تسهیلات بانکی و دوره های آموزشی جهت اخذ مجوز و راه اندازی مشاغل متنوع ارائه می شود، بیان کرد: آیت تسهیلات و دوره ها شامل زنبور داری، کشت گیاهان دارویی، صنایع دستی، گردشگری، زنجیره گوشت قرمز و مشاغل خانگی خانم های عشایری بر گزار شده است.

به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون یک هزار و ۸۰۰ نفر روز دوره آموزشی در رسته های شغل های گفته شده برگزار شده است و با رایزنی انجام شده از محل وامهای تبصره 18و ماده 52 در شش ماه اول سال مبلغ 16 میلیارد تومان تسهیلات مناسب پرداخت شد و در حال حاضر نیز نیز اعتبار 5/19میلیارد تومانی تسهیلات بانکی با شرایط مناسب در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول اشاره کرد: در راستای کشت گیاهان دارویی شامل موسیر، گشنیزه و بابونه درمراتع استان وزمینه های عشایر انجام شده است و رایزنی های لازم با مرکز تحقیقات کشاورزی در عرصه گیاهان دارویی انجام شده است.

کاویانی از پیگیر راه اندازی صنایع خرد، فراوری و بسته بندی گیاهان دارویی در استان خبر دادو گفت: عشایری که در کشت گیاهان دارویی علاقه مند هستند و زمینه لازم را دارند، در خواست می شود به اداره امور عشایری مراجعه و با شرکت در دوره های آموزشی از تسهیلات فوق استفاد کنند.


وی اشاره کرد: در زمینه صنایع دستی گردشگری نیز فرصت بسیار مناسب جهت ایجاد اشتغال ودرامد زایی و نیز انتقال فرهنگ بومی سنتی طوایف عشایر استان فراهم است که در این زمینه در طی ماه های اول سال تعدادی سیاه چادر و غرفه صنایع دستی در نمایشگاهای استان وسایر استان ها مانند تهران ایجاد و برگزار شد است.

این مقام مسیول در خصوص صنایع دستی و گردشگری، گفت: تعداد وام برای این منظور پرداخت شده و 190 نفر روز دوره آموزشی برگزار کرده ایم.


در ادامه کاویانی بیان داشت: در کمیته فنی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی پیشنهاد شد که عشایر جهت کشت سایت الگویی و سایت نوآوران گیاهان دارویی ورود کرده و ضمن بررسی کشت نسبت به ترویج کشت های مورد تایید مانند کشت بابونه، کنگر، گشنیز، سیاه دانه، موسیر و…….اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید