کد خبر:53406
پ

مدیرامور عشایر استان همدان عدم توزیع پنل خورشیدی برق عشایر را از مشکلات جامعه عشایر استان دانست و افزود: از سال۱۴۰۰ هیچ پنل خورشیدی به عشایر استان توزیع نشده است.

به گزارش روزانه نیوز، جعفر کاویانی دلشاد یکشنبه ۱۵ مهرماه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز ملی روستا و عشایر، از افتتاح شش پروژه عشایری در روز ملی روستا و عشایر خبرداد و گفت: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر شش پروژه با هشت میلیارد تومان اعتبار در استان همدان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، جامعه عشایری سه نشانه دارد به‌طوریکه به‌صورت قبیله‌ای زندگی می‌کنند، اشتغال آنها متکی به دامداری بوده و کوچ‌رو هستند.

مدیرامور عشایر استان همدان با بیان اینکه براساس سرشماری در سال ۱۲۴۵، جمعیت عشایر کشور ۳۸.۶ درصد بوده که در سال ۱۳۸۷ به ۱.۶ درصد رسیده است، تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت عشایر کشور یک میلیون و ۱۸۶ هزار نفر است.

کاویانی دلشاد با اشاره به اینکه عشایر ۹ دهم درصد از جمعیت استان همدان را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: عشایر استان همدان ۳۹۰۰ خانوار با ۱۳هزار و۸۸۰ نفر جمعیت است که ۹ دهم درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

 وی با بیان اینکه ۹.۵ درصد از مراتع استان همدان در اختیار عشایر قرار دارد، یادآور شد: عشایر با وجود اینکه ۹.۵ درصد از مراتع استان را دراختیار دارند، ۲۰ درصد از گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند.

مدیر امور عشایری استان همدان اظهارکرد: ۹۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان در دست عشایر است که سالانه ۶۰۰۰ تن گوشت قرمز، ۳۸۰ تن پشم و ۲۶۰ مترمربع صنایع دستی تولید می‌کنند.

کاویانی دلشاد با بیان اینکه سال گذشته و امسال ۳۰۰  هکتار کشت گیاهان دارویی در مراتع  توسط عشایر صورت گرفته است، افزود: عشایر در ۷۲ سامانه عرفی استان همدان ساکن می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ کیلومتر ایل‌راه عشایری در استان وجود دارد، بیان کرد: امسال حدود ۱۴۰ کیلومتر از ایل‌راه‌های عشایری مرمت و بازسازی شده است.

مدیرامور عشایر استان همدان با بیان اینکه بخشی از ایل راه‌های عشایری در میان‌بندها ازبین رفته است، تصریح کرد: از بین رفتن ایل‌راه‌ها باعث شده کوچ عشایر با وسایل نقلیه صورت بگیرد و به‌همین دلیل عشایر زودتر از تقویم کوچ به استان می‌رسند درحالیکه اگر ایل راه و اتراق‌گاه‌ها وجود داشت عشایر در تاریخ تعیین شده و یا بعدتر هم به استان می‌رسیدند.

کاویانی دلشاد با اشاره به مشکلات و کمبودهای عشایر استان، یادآور شد: کمبود کامیون آبرسان یکی از معضلات عشایر استان است به طوری که در حال حاضر ۱۲۰۰ خانوار عشایر کوچ‌رو از طریق سه کامیون آبرسانی سیار می‌شوند این درحالیست که نیاز به چهار یا پنج کامیون آبرسانی داریم.

وی ادامه داد: در جلسات شورای عشایری مقرر شد از محل اعتبارات توازن۲، سازمان برنامه بودجه ۲۰ میلیارد برای آب و ۱۰ میلیارد تومان برای راه عشایری تخصیص دهد که متاسفانه تاکنون تخصیص نیافته است و درخواست دارم این اعتبار را تخصیص دهند.

مدیرامور عشایر استان همدان با بیان اینکه قول داده بود ۳۹۹ پنل خورشیدی تا ۱۵ فروردین به عشایر تحویل دهند اما تا کنون اتفاق نیفتاده است، ادامه داد: پنل خورشیدی شدیدا مورد درخواست عشایر استان است اما سه سال است که شرکت توزیع برق پنل خورشیدی به عشایر استان نداده است.

این مقام مسئول با  اشاره به اینکه در بخش آموزش‌و پرورش عشایر مشکل داریم، تصریح کرد: حداقل به ۶۰ معلم برای عشایر کوچ رو استان نیاز داریم. سال گذشته ۲۰ معلم مختص عشایری داده شد اما متاسفانه ۱۴ معلم خانم به مناطق عشایری نرفتند و در بخش روستایی به کار گرفته شدند.

کاویانی دلشاد تخریب اراضی ملی و تصرفات مراتع را از دیگر مشکلات عشایر استان دانست و افزود: در بخش‌هایی از مراتع عشایری به ویژه‌ ارزانفود، میدانک و ابرو تخریب وتصرف صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اصلاح نژاد دام عشایر در استان همدان، خاطرنشان کرد: در استان ۴۰۰۰ رأس دام عشایر همزمان‌سازی زایش دام عشایر صورت گرفته است که سبب ۱۲۰ درصد افزایش بره‌ گیری می‌شود.

وی اظهارکرد: سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان اعتبار جزء سه تبصره ۱۸ در صنایع دستی، گردشگری، گیاهان دارویی و دامپروری توزیع شده که به طور میانگین ۹۷ درصد اعتبارات جذب شده است و  امسال هم ۲۶ میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شده است

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.
کلید مقابل را فعال کنید