کد خبر:17879
پ

روسیه و عربستان همچنان دو صادرکننده بزرگ نفت به چین در ماه اکتبر بوده اند؛ با وجود این میزان صادرات نفتی این دو کشور به بزرگترین مصرف کننده نفت جهان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

 

به گزارش  روزانه نیوز به نقل  از رویترز آمار اداره گمرکات چین نشان می دهد که در ماه گذشته میزان واردات نفت چین از روسیه از طریق خطوط انتقال نفت به رقم ۱.۵۶ میلیون بشکه نفت در روز رسیده است.

 

و این در حالی است که میزان این رقم در ماه سپتامبر ۱.۸۲ میلیون بشکه نفت در روز و در ماه اکتبر سال گذشته نیز ۱.۶۴ میلیون بشکه نفت در روز بوده است.

 

میزان خرید نفت توسط پالایشگاه‌ های چینی تا آن اندازه بالا بود که بسیاری از نفتکش ها برای تخلیه محموله خود مجبور بودند چندین هفته در صف تخلیه در اسکله های نفتی در چین منتظر بمانند و همچنین در ماه اکتبر میزان واردات نفت خام چین از آمریکا به نحو قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

 

همزمان با کاهش فعالیت پالایشگاه ها در چین و پایین آمدن میزان خرید نفت از سوی این مراکز، میزان واردات نفت چین از روسیه و عربستان کاهش پیدا کرده است اگرچه که هنوز این دو کشور به عنوان بزرگترین صادرکنندگان نفت به این مصرف کننده بزرگ آسیایی شناخته می شوند.

 

در سال ‌های اخیر عربستان و روسیه رقابت شدیدی برای تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده نفت به چین داشته ‌اند و به نظر می‌رسد این رقابت در سال آینده نیز به شدت گذشته ادامه پیدا کند.

 

عربستان نیز در این مدت ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز به چین صادرات داشته است که نشان می دهد میزان معاملات نفتی میان چین و عربستان به نسبت سال گذشته در همین مدت با کاهش ۲۹ درصدی مواجه بوده است.

 

بیشترین دلیل کاهش واردات نفت چین از عربستان و روسیه از یک طرف به بالا رفتن قیمت نفت به نسبت ماه های گذشته مربوط می شود و از طرف دیگر به نبود فضای لازم برای ذخیره نفت خریداری شده در برمی گردد. با کاهش بی سابقه قیمت نفت در اثر شیوع ویروس کرونا و مازاد عرضه نفت بر تقاضا بسیاری از پالایشگاه های چینی به واردات عمده نفت سوق پیدا کردند تا بتوانند از مزیت پایین آمدن قیمت نفت به نحو قابل توجهی استفاده کنند.

 

چینی ها در ماه سپتامبر رکورد خرید نفت از آمریکا را شکسته و در این ماه ۳.۹ میلیون تن نفت از آمریکا خریداری کرده بودند اما این رقم در ماه اکتبر به ۱.۶۳ میلیون تن کاهش پیدا کرده است. در همین حال پیش بینی می شود که چین در ماه آینده بالغ بر ۴ میلیون تن نفت خام از آمریکا وارد کند./انرژی نفت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.
کلید مقابل را فعال کنید