کد خبر:51590
پ

دهم اردیبهشت امسال شهرداری همدان تصمیم گرفت تا بخشی از خیابان باباطاهر، یکی از ۶ خیابان منتهی به امام خمینی(ره) را تبدیل به پیاده‌‌راه کند.

به‌گزارش روزانه نیوز از صدای گردشگری ایران (ویتنا)، این اتفاق در راستای طرح تفصیلی شهر همدان که تاکید کرده ۶ خیابان اصلی منتهی به میدان امام تا نقطه اتصال به رینگ اول شهر باید پیاده‌راه شوند و در ادامه پیاده‌راه شدن خیابان‌های بوعلی، اکباتان و میدان امام خمینی(ره) انجام خواهد شد.

با برداشتن لایه آسفالت خیابان باباطاهر حدفاصل میدان امام تا ورودی سبزه‌میدان، روز ۱۶ اردیبهشت خبری به نقل از معاون میراث فرهنگی استان همدان روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت که خبر از کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان می‌داد.

حمیدرضا حیدری در این گفت‌و‌گو بیان می‌‌کند: در حین حفاری در عمق یک و نیم متری در این خیابان یک دیواره تاریخی مشاهده شد که قدمت آن هنوز مشخص نشده است.

این تمام ماجرا نبود. با پخش این خبر، زمزمه‌های کشف گنج در خیابان باباطاهر به شدت در شهر پخش شد و هر کسی براساس باورهای خود و داشته‌های ذهنی تحلیلی از این موضوع ارائه داد!

اگر چه معاون میراث فرهنگی استان همدان هم‌چنان بر نظرات خود تاکید دارد و در مصاحبه‌های بعدی گفته دیواره کشف شده مربوط به دوره ایلخانی است اما هنوز شواهد درستی از این اثر تاریخی به دست نیامده است و همه این موارد در حد گمانه‌زنی است!

آنچه مسلم است با توجه به میزان سطح خاکبرداری و آنچه تا کنون بیرون آمده و با چشم قابل مشاهده است، قطعا نمی‌توان نظر دقیقی پیرامون واجد ارزش بودن یا نبودن اثر پیدا شده اظهار نظر کرد اما چند نکته مهم پیرامون این مسأله وجود دارد که اشاره به آن خالی از لطف نیست؛

یکم؛ بقایای دیواره کشف شده دقیقا در کنار بازارچه زیرزمینی باباطاهر است که روزگاری به عنوان سنگر در دفاع مقدس استفاده می‌شد. برای ساخت این سنگر یا بازارچه، حداقل ۶ متر یا بیشتر کنده شده، حتی در صورت وجود آثار تاریخی قطعا بخش قابل توجهی از آن در اثر ساخت این مجموعه از بین رفته است که افراد قدیمی که ساخت این سنگر را به یاد دارند، هیچی صحبتی تا کنون مبنی بر پیدا کردن آثار و اشیاء تاریخی در این نقطه بیان نکردند.

دوم؛ تاسیسات فاضلاب شهری که شرکت کیسون مجری طرح آن بود، از تمام مسیر خیابان باباطاهر با عمق قابل توجه عبور کرده و در زمان حفاری این خیابان توسط شرکت آب و فاضلاب برای احداث این تأسیسات، هیچ گزارشی مبنی بر پیدا شدن آثار ارزشمند تاریخی در این خیابان ثبت نشده است و این موضوع چندان قدیمی نیست و مربوط ۱۰ تا ۱۵ سال پیش است!

فانتزی مردم پیرامون کشف گنج 

سوم؛ میدان امام خمینی(ره) و ۶ خیابان منتهی به این میدان حدود ۸۰ سال پیش ساخته شده است.
قطعا در آن زمان برای ساخت میدان مرکزی شهر و ۶ خیابان اصلی، حفاری‌های لازم برای زیرسازی صورت گرفته و اگر اشیاء تاریخی و ارزشمند در این نقاط وجود داشته، همان زمان کشف شده است و بعید است حداقل در نقاط این چنینی، آن هم با میزان ارتفاع خاکبرداری شده که بیش از یک و نیم متر نبوده، شی قابل ارزشی کشف شود!

فرضیه کشف گنج یک فانتزی است که تقریباً بسیاری از مردم ایران آن را داشته و حتی برخی افراد، داستان‌های تخیلی بسیاری در این زمینه در ذهن دارند!

به‌طور کلی باید گفت اگر واقعا دیواره تاریخی واجد ارزشی در این منطقه وجود داشته باشد، باید از دل خاک بیرون بیاید و زمینه نگهداری آن فراهم شود اما شواهد و قرائن موجود نشان از این نکته دارد که در این نقطه ما چندان آثار ارزشمندی نخواهیم داشت.

آنچه تا کنون مشخص شده،صحبت‌های معاون میراث فرهنگی استان است که تنها یک فرضیه را مطرح کرده و پشتوانه محکمی ندارد و اداره کل میراث فرهنگی استان علی‌رغم مطرح شدن این فرضیه از سوی معاون خود هنوز نامه رسمی برای توقف کار نداده و با این روند شهرداری منطقه ۴ همدان، اجازه دارد فعالیت عمرانی خود برای ساخت پیاده‌راه باباطاهر را ادامه دهد!

اگر برخی دایه‌های مهربان‌تر از مادر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اجازه دهند، به نظر می‌آید به‌جای شلوغ‌کاری مجازی، باید اجازه دهند کارهای عمرانی شهر در کنار حفظ و حراست از میراث فرهنگی در فضایی آرام، منطقی و عقلایی جلو برود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید