کد خبر:30660
پ

یک روانشناس بالینی با اشاره به معایب فضا مجازی گفت: کودکانی که ساعت ها در فضای مجازی و بازی های رایانه ای پرسه می زنند از فعالیت جسمی و جنب و جوشی که لازمه سن آنهاست باز می مانند و آسیب های فراوان روحی و جسمی به کودکان وارد می شود و خشونت یکی از پایه های اصلی بازی های رایانه ای کودکان است

دکتر صفورا غفوری آثار در گفتگوی اختصاصی با روزانه نیوز افزود: خشم و خشونت جز بازی های رایانه ای است که یکی از پایه های اصلی بازی کودکان و نوجوانان ست که به دلیل نیاز زیستی و بیولوژیکی آنها به هیجانات مجذوب این بازی ها می شوند که نابودگری، ویرانگری، تخریب اموال، درگیری تن به تن مجازی با هدف ضربه زدن، بالا بردن صدا برای ترساندن شخصیت های درون بازی و … همه این ها آسیب های ست که به روح و روان کودکان وارد می شود.

وی با بیان اینکه بازی رایانه ای جهانی پر از بازی های مختلف برای سنین متفاوت است، ادامه داد: اگر والدین اطلاعات و شناخت کافی از نوع بازی های کودکان خود نداشته باشند و بدون توجه به عواقب  بازی را برای فرزندان خود تهیه کنند قطعا پیش آمدهای زیان باری را برای کودکان خود به وجود می آورند.

این روانشناس بالینی افزود: در بازی های رایانه ای یک سری شخصیت های مجازی با شرایط متفاوت وجود دارد و فرد بازی کننده به مرور زمان از دنیای واقعی اطرافش دور و از تعامل با دیگران پرهیز می کند تا در خلوت و تنهایی بتواند به بازی ادامه دهد و این باعث انزوا طلبی کودکان می شود.

دکتر صفورا غفوری آثار ادامه داد: بازی ها دارای یک سری تصاویر پر تحرک و با صدای بلند و مهیجی است که هیجان را به کودکان انتقال می دهد و همین موضوع به مرورباعث تسخیر روح آنها در دنیای تخیلات می شود و کودکان ناخواسته دچار توهمات شنوایی و بینایی می شوند.

کودکان با نقش شخصیت های بازی زندگی می کنند

وی با بیان اینکه کودکان آنقدر در شخصیت نقش غرق می شوند که با فکر آنها در زندگی بازی می کنند؛ افزود: نوع پوشش نامناسب و نامتعارف بانوان در بازی های رایانه ای با فرهنگ و چهار چوب ارزش های ایرانی متناسب نیست و ذهن نواجوانان و کودکان را به سمت و سوی تعاملات جنسی و انحرافات اخلاقی سوق می دهد.

پرخاشگری کودکان به نحوه برخورد والدین با نیازهای کودکان مربوط می شود

این روانشناس بالینی با بیان اینکه پرخاشگری کودکان می تواند به نحوه برخورد والدین با نیازهای کودکان مربوط می شود ؛ ادامه داد: وقتی به نیاز کودکان بیش از اندازه توجه یا نادیده گرفته شود در هر دو حالت مخرب است و به کودکان آسیب روحی وارد می کند.

دکتر غفوری آثار گفت: نحوه برخورد والدین می تواند فاکتور مهمی در تربیت کودکان باشد و افراط و تفریط زمینه ساز بروز خشم در آنها می شود و باعث پایین آمدن سطح آستانه تحمل کودکان می شود.

وی اضافه کرد: زمانی که پدر و مادر بلافاصله به نیازهای کودکان واکنش نشان ندهند باعث می شود که کودکان صبر را یاد بگیرند و آستانه تحمل آنها پایین آمده و با کوچک ترین موضوعی پرخاشگری نکنند و صبوری را آموزش یابند.

بازی های رایانه ای خشن، نقش آموزش را در کودکان ایفا می کند

وی خاطر نشان کرد: بازی های رایانه ای خشن، نقش آموزش را در کودکان ایفا می کند به این صورت که کودکان با تشویق خشونت می توانند در بازی امتیاز بیشتری را کسب کنند و به مرحله بالاتری بروند و به این طریق آموزش خشونت به کودکان داده می شود و باور آنها بر این مولفه قوی تر می شود که آنها با نابود کردن و پرخاشگری امتیاز بیشتری کسب می کنند و خشم به عنوان ارزش درونی برای آنها ایجاد می شود.

این روانشناس بالینی گفت: کودکانی که ساعت ها وقت خود را در فضای مجازی و بازی های رایانه ای پر می کنند آسیب های جسمی مثل (چاقی، کمر درد، دردهای مفصلی انگشتان و …..) بر خود وارد می کنند و قطعا اختلال در خواب آنها به وجود می آورد .

وی با اشاره به اینکه کاهش اشتها، پرخوری یا کم خوری، سوهاضمه، افت تحصیلی ، ایجاد مشکل بینایی و پایین آمدن سطح آستانه تحمل آنها از جمله اسیب های وارده از بازی های رایانه ای است ، ادامه داد: چون تایم واکنش کوتاه است و باید بلافاصله تصمیم بگیرند که این باعث می شود سطح آستانه تحریک آنها پایین آید و با کوچک ترین محرکی بهم بریزند و پرخاشگری را برای آنها به دنبال دارد.

دکتر غفوری آثار اضافه کرد: کودکان با افراط در بازی های رایانه ای دچار افسردگی و اختلالات روانی از جمله اضطرابی شایع می شوند زیرا تپش قلب آنها بالا و فشار خون را بهم میریزد که این خود باعث ترشح هورومن کوریتزل می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که بازی های رایانه ای خشن را طراحی می کنند آنها در واقع کودکان را با سبک خشونت آمیز بازی در نقش شخصیت ها آشنا میکنند که باعث بالا رفتن هیجان و تهیج آنها شود و متاسفانه استقبال از این بازی ها در جامعه بسیار شده است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید