کد خبر:1196
پ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از برگزاری بیست و ششمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از” 16 تا 21آبان” با حضور 7 کشور خارجی در همدان خبر داد، و گفت: دبیر این دوره از جشنواره کودک و نوجوان مجید قناد از هنرمندان مطرح کشور است و برای نخستین بار از استان‌های دیگر و کشورهای خارجی نمایندگانی در کمیته داوران جشنواره حضور دارند.

به گزارش روزانه نیوز احمدرضا احسانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه  70 اثر خارجی از 5 قاره جهان نیز متقاضی حضور در بیست و ششمین جشنواره تئاتر بین المللی کودک و نوجوان همدان بودند افزود: با توجه به درنظر گرفتن استانداردها و برخی محدودیت‌ها 9 اثر از 7 کشور در بخش بین الملل جشنواره پذیرفته شده اند و ایتالیا با 3 اثر و کشورهای اسپانیا، آرژانتین، یونان، تاجیکستان، فرانسه و بلژیک هر کدام با 1 اثر کشورهای خارجی حاضر در این دوره از جشنواره هستند.

وی با بیان اینکه دوره های آموزشی (ورکشاپ) هم جزو بخش های جنبی جشنواره است که با حضور اساتید برجسته از سه کشور الجزایر، ایتالیا و استرالیا برای آموزش تخصصی مربیان، معلمان و کودکان برگزار می شود، ادامه داد: اطمینان خاطرکامل است که نمایش خارجی راه یافته به این رویداد به دقت پالایش و بهترین ها انتخاب شده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه گلچین نمایش های راه یافته به بیست و ششمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در هفت سالن شهر همدان به روی صحنه می‌رود، اضافه کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امسال همدان در 7 سالن سطح شهر برگزار می‌شود ومراسم افتتاحیه بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک 16 آبان ماه همزمان با امامت امام زمان ( عج) در پیاده راه بوعلی و میدان امام برگزار می‌شود.

احسانی با اشاره به اینکه سالن و پلاتوهای مجتمع فرهنگی شهید آوینی ، مجتمع بوعلی سینا و تالار فجر، اجرای نمایش های خیابانی پیش بینی شده است وسینما کانون برای دایر کردن این کارگاه های آموزشی در نظر گرفته شده است، افزود: در بخش های جنبی جشنواره چند گروه نمایشی دیگر از همدان حضور دارند، که این حاکی از ارتقای کیفیت نمایش های تولید شده و اشتیاق هنرمندان برای درخشیدن در عرصه جهانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه 303 اثر از 31 استان کشور برای حضور در جشنواره آمادگی خود را اعلام کردند که با مقایسه با سال گذشته افزایش 20 درصد رشد را نشان می‌دهد، گفت: 100 کشور خارجی آثارشان را برای جشنواره ارسال کردند که از بین آنها9 اثر توسط هیات داوران انتخاب شده است.

احسانی با بیان اینکه همدان بیشترین آثار نمایشی را در بخش کودک در کشور دارد، گفت: آثار متعددی در بخش کودک و نوجوان در همدان اجرا می شود اما اینکه جشنواره چه تأثیری بر تئاتر، فرهنگ و اقتصاد استان دارد باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان آورده جشنواره را افزایش داد.

وی اضافه کرد: کودکان شهرستانی، روستاها و حاشیه شهرها، فرزندان بی سرپرست، کودکان تحت پوشش مراکز حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد نیزدر شادی های جشنواره سهیم هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: پوستر جشنواره نیز با همین هدف در یکی از مدارس روستایی با حضور هنرمندان کشوری در قالب یک برنامه شاد و با هدیه های رنگارنگ برای کودکان رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همدان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پایلوت برنامه های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان معرفی شد، اظهار داشت: این جایگاه حاصل استقرار دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان  بود.

احسانی با بیان این که امسال بلیت‌های جشنواره به صورت الکترونیکی فروخته می‌شود اظهار داشت: قیمت بلیت‌ها بسیار ناچیز است و هدف از فروش الکترونیکی بلیت جشنواره ساماندهی تماشاگران است.

وی خاطر نشان کرد: همدان، تهران، اصفهان، بوشهر، البرز، خراسان رضوی، لرستان، مرکزی، گیلان، یزد، هرمزگان، مازندران و قم استان هایی هستند که در جشنواره بیست و ششم حضور خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از برگزاری بزرگداشت رضا بابک هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه ها تقدیر از فرزندان شهدای مدافع حرم در جشنواره است.

احسانی گفت: بر اساس سیاست های اتخاذ شده در سال ۹۹ شاهد این خواهیم بود که تحولاتی در حوزه فرهنگ و هنر استان صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه انتظار می رود رسانه ها خود را جزئی از این نهاد بدانند،گفت : مطبوعات نقد و تحلیل برنامه های فرهنگ و هنر را در دستور کار خود قرار دهند زیرا معتقدیم اهالی رسانه عضوی از خانواده ما هستند.

قائم مقام رییس بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه جشنواره همدان یکی از 16 جشنواره برتر در حوزه کودک و نوجوان در دنیا به شمار می رود، افزود: همدان به غیر از شش دوره، میزبان همه دوره های جشنواره بوده است، و امروز شاهد این هستیم که نمایش‌ها با استقبال گسترده علاقمندان در پنج مرکز فرهنگی هنری شهر همدان اجرا می‌شود.

محمدرضا جوادی با بیان اینکه اجرای نمایش‌ها در نوبت صبح برای دانش‌آموزان و رایگان است، گفت: فروش بلیت در نوبت بعدازظهر جشنواره در راستای حرفه‌ای‌گری و ساماندهی سالن‌ها صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: میزان استقبال مردم از نمایش‌ها بسیار زیاد است و تلاش ما این است که با برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف، پاسخگوی این استقبال گسترده باشیم.

گفتنی است  آیین افتتاحیه جشنواره کودک و نوجوان در” 16 آبان ماه” در پیاده راه بوعلی سینا و میدان امام(ره) شهر همدان برگزار می شود، و این مراسم برای شرکت عموم مردم پیش بینی شده است که برنامه های متنوع و شادی برگزار می کند وهمچنین مراسم اختتامیه جشنواره نیز” 21آبان ساعت 10 صبح” در مجتمع فرهنگی بوعلی سینا برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید