کد خبر:1731
پ

جلسه شورای مدیران تبلیغات اسلامی استان همدان با حضور حجت الاسلام رفیعی مسئول برنامه ریزی و قرارگاه طرح تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش روزانه نیوز حجت الاسلام و المسلمین نظیری مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان در این جلسه با تاکید بر لزوم تدوین دانش تبلیغ با بیان اینکه دیانت مقدس اسلام، با تبلیغ آغاز شد و در گسترش و نفوذ نیز، از عنصر دعوت سود برد و به امداد آن، اقصا نقاط جهان را در بر گرفت و کلمه ی طیبه ی الهی و شریعت جاودانه ی محمدی (ص)، از شرق تا غرب گیتی، مؤمن و خاضع یافت و در اطراف و اکناف جهان، در تیره ها و رنگها و نژادهای گوناگون، درخت پاک دین مبین، برگ و بر پیدا کرد، گفت: جهاد تبلیغی، مسؤولیت هماره ی دانش آموختگان حوزه های دینی است و روحانیت، به عنوان پرچمدار دینداری، باید رایت دعوت به دیانت را در داخل و خارج بر دوش داشته باشد و در تبیین، تحکیم و دفاع از باورها و ارزشهای اسلامی، به تبلیغ گسترده و اساسی دین دست یازد. از همین رو لازم است که ملزومات تبلیغ به بهترین نحو برای تلاش گران این عرصه فراهم شود و دانش تبلیغ به مثابه یک علم مدون به دانش آموختگان علوم دینی عرضه شود تا با بهره گیری از آن، نقش خود را در فضای فرهنگ عمومی کشور ایفا کنند.

وی با بیان اینکه دانش و اطلاعات مناسب سطح تبلیغ، از نکاتی است که مبلغ می بایست خود را به آن متصف کند و سپس در جامعه، حضور تبلیغی بیابد، اظهار داشت: جامعه، انتظار آن را دارد که مبلغ در سطح تبلیغی که برای خود قایل است، اطلاعات و آگاهی لازم را داشته باشد؛ به پرسشهای مخاطبان پاسخ دهد و قدرت اقناع و اشباع ایشان را داشته باشد و مبلغ کم اطلاع و یا بی اطلاع، اعتباری دراز مدت در جامعه ی مخاطب پیدا نمی کند واز این رو، در این زمان، بیش از هر دوره و عصر دیگر، لازم می نماید که مبلغ دین، باسواد و عالم باشد؛ در سطح تبلیغی خود اطلاعات شایسته و بایسته را پیدا کند و سپس به تبلیغ رو آورد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان خاطر نشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر به اشتراک گذاری این دانسته ها و تجربیات است که میتواند از مبلغین موفق و پرسابقه به نسل جاون روحانیون و مبلغان انتقال یابد لذا از همین رو مبلغین موفق باید تجربه نگاری را در دستور کار خود قرار دهند تا مبلغین جوان با دسترسی به این منابع دانش، محدوده و گستره تبلیغ دین را گسترش دهند.

حجت الاسلام نظیری با اشاره اهمیت دو چندان تبلیغ در عصر کنونی و در برابر تهاجم فرهنگی اظهار کرد: اسلام، کامل‌ترین شریعت آسمانى، با تبلیغ متولد شد و بقاء و جاودانگی آن نیز در سایه‌سار تبلیغ مبلغان و هدایت‌گران مذهبی به وجود خواهد آمد از این‌رو آشنایی مبلغان فرهیخته و وارسته‌ی عرصه‌ی دین‌باوری با شیوه‌های گوناگون تبلیغی در سراسر گیتی امری ضروری است.

وی با بیان اینکه آگاهی از ابزارهای تبلیغ و جدیدترین شیوه‌ها و روش‌ها به مبلغان این امکان را خواهد داد که افزون بر هدایت جامعه‌ی اسلامی به سوی سعادت و سلامت دینى، از ورود افکار و اندیشه‌هایی که بر مبنای دین‌گریزی و یا دین‌ستیزی است ممانعت به عمل آورند، ادامه داد: در جامعه‌ی کنونی بشری به علت گسترش ارتباطات و سهولت دست‌یابی به اندیشه‌های به ظاهر منطقی غرب و پیشرفت سریع تکنولوژی در جوامع گوناگون و در نتیجه مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتن کشورهای جهان سوم و در حال توسعه؛ تبلیغ‌های دینی نیز باید تحوّلی ژرف یافته و در شیوه‌ها و ابزارهای تبلیغی تجدید نظر گردد.

حجت الاسلام نظیری گفت: ماهواره‌ها و ویدئوها چشم‌های ناپاک قرن بیستم هستند که به عنوان خطری نابود کننده، فرهنگ و مبانی دینی ما را مورد حمله قرار داده‌اند و تبلیغات ما باید علاوه بر تعلیم مفاهیم و تعالیم مذهبی و دینی در پی خنثی کردن آثار شوم این پدیده‌ی فرهنگ برانداز باشند.

توجه به عالم روحانی، مانع از دقت در امور مردم و مسائل روز جامعه اسلامی نیست

حجت الاسلام رفیعی مسئول برنامه ریزی و قرارگاه طرح تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی در نشست با مدیران تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: يكي از ويژگي‏ هاي منحصر به فرد روحانيت شيعه، به رغم بار معنايي به ظاهر غير دنيوي آن، كه شايد ناشي از واژه «روحاني» (منسوب به روح) باشد، حضور جدّي‏ اش در مهم‏ترين مسائل دنيوي، يعني سياست است. اين بار معنايي به ظاهر متضاد، ناشي از حضور فرهنگ ولايت و امامت در كانون تفكر شيعي است. نگاهي به مقوله ولايت و امامت در مذهب شيعه و ابعاد گوناگون آن از قبيل ولايت تكويني و ولايت و رهبري (زعامت) بيانگر اين نكته است كه نه تنها در واژه و اصطلاح «روحاني» بين ماده و معنا تضادي وجود ندارد، بلكه حتي بين آنها رابطه ‏اي وثيق و عميق است.

مسئول برنامه ریزی و قرارگاه طرح تحول اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه يافته‏ هاي عملي نشان مي‏دهد كه اصلي‏ ترين مانع بر سر منافع استعمارگران در جوامع اسلامي، اسلام و باورهاي ديني مردم و روحانيت اصيل است. از اين ‏رو، آنان حمله به اسلام و روحانيت را با دو هدف تعقيب كردند، افزود: اول تخفيف، استهزا كاهش شأن و منزلت روحانيت نزد مردم، به گونه‏اي كه هرگونه حمايت مردمي را از آنان سلب نمايند. دوم آنكه، به خود روحانيان بباورانند كه دين، از سياست و امور اجتماعي جداست و بدين‏سان انگيزه آنان را براي حركت و اصلاح امور اجتماعي سلب كنند. اين هدف با ترويج انديشه جدايي دين از سياست دنبال شد. هرچند دشمنان تبليغ مي‏كنند كه دين و شريعت از سياست و اداره امور جامعه جداست، ولي با اين حال، در همه مقاطع، نقش علما و روحانيان نقشي مهم و تأثيرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: براي اينكه جامعه در مسير خود، جهت صحيحي داشته باشد و دچار انحراف نشود، ضروري است همواره كارشناسان ديني و مذهبي مسير جامعه را تصحيح كنند و معارف صحيح را در دسترس اجتماع قرار دهند. اين مهم وظيفه روحانيت است كه بايد نظام ارزشي اسلام را به شكل صحيح به جهانيان عرضه كند؛ نظام اقتصادي، حكومتي، سياسي و بين ‏المللي اسلام و ساير بخش‏هاي معارف اسلامي را كه تمام شئون زندگي بشر را فرا مي‌‏گيرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید