کد خبر:499
پ

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به چالش سیاست‌زدگی در آموزش و پرورش گفت: دخالت‌های غالبا اجرایی و عملیاتی‌ برخی نمایندگان مجلس است که سیستم اجرایی آموزش و پرورش را با کندی روبه‌رو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی برنامه پرسشگر، «حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم» در برنامه پرسشگر ضمن تسلیت درگذشت سه تن از فرهنگیان، اظهار کرد: باید بین چالش‌های وزیر، چالش‌های وزارت و چالش‌های تعلیم و تربیت تفاوت قائل باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: از چالش سوم زودتر به جواب می‌رسیم؛ بی‌توجهی به تعلیم و تربیت در کلان کشور وجود دارد؛ به عنوان مثال رسانه ملی آنقدر که به مسائل سیاسی و اقتصادی آموزش و پرورش می‌پردازد، چقدر به تعلیم و تربیت می‌پردازد؟ البته نسبت به قبل از انقلاب توجهات بیشتر شده است اما هنوز با آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه خلأیی در زمینه پژوهش داریم، گفت: معاونت‌های پژوهشی در ادارات هم در شرف حذف بود که فعلا ابلاغ ساختار جدید از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش متوقف شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه «روزمرگی» چالش اول وزیر آموزش و پرورش است و وزیر اساساً از اندیشیدن به 5 یا 10 سال بعد غافل می‌شود، ادامه داد: چالش دوم انتظارات متضاد است و وزیر آینده آموزش و پرورش برای تداوم مدیریتش باید اینها را هماهنگ و مدیریت کند؛ معلم‌ها، خانواده‌ها، دانش‌آموزان و… هرکدام انتظاراتی دارند که ممکن است همسو نباشد؛ مثلاً دانش‌آموزان مدام می‌گویند مسائل کتب درسی به درد زندگی‌شان نمی‌خورد، در حالی که تأکید خانواده‌ها بر رویمسائل حفظی منتهی به کنکور است و کنکور تبدیل به «کورکُن چشم تعلیم و تربیت» شده است.

 وی اضافه کرد: رویکردهای متفاوتی نیز وجود دارد؛ عده ای انتظار دارند وزیر به مسائل بین‌المللی و یونسکویی بپردازد و برخی مخالفند؛ جهت‌گیری اندیشه‌ای نیز مهم است. آیا وزیر به ساحت‌های ششگانه سندتحول باور دارد یا خیر؟

وی با بیان اینکه آقای بطحایی مدرسه محوری را مطرح و به سمت آن رفت ولی سیستم آموزش و پرورش نسبت به آن مقاومت می‌کند، افزود: چالش دیگر سیاست‌زدگی است؛ درباره عزل و نصب‌ها و… توقعاتی وجود دارد؛ نکته آخر دخالت‌های غالبا اجرایی و عملیاتی‌ برخی نمایندگان مجلس استکه سیستم اجرایی آموزش و پرورش را با کندی روبه‌رو می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم توضیح داد: به استانی سفر کرده بودم که گلایه می‌کردند هرسالی نماینده محترم یک نفر را برای ریاست منطقه تحمیل کرده بود؛ باید رویه‌ای تعیین شود که نمایندگان ضمن نظارت، در امور اجرایی دخالت نکنند. یکی از دغدغه‌های مدیران کل استان‌ها چگونگی تعامل با نمایندگان استان در مجلس است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره کمبود معلم نیز گفت: تدابیری اندیشیده شده است تا اول مهر کلاس بدون معلم نداشته باشیم؛هرچند تراکم 40 نفره داریم و کمبود معلم و فضا ما را آزار می‌دهد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش افزود: انتطارات متضادی وجود دارد؛ موضوع مشارکت مردم و جذب ظرفیت‌ها لازم است و اگر فقط جنبه اقتصادی‌اش را ببینیم قطعاٌ غلط است. اما اگر در جهت استفاده از توانمندی جامعه باشد درست است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: با واگذار کردن تعلیم و تربیت به جامعه غیرمتعهد برای سبک کردن بارمان مخالفیم؛ مگر می‌شود امنیت را واگذار به بخش خصوصی کرد؟ در کشورهای دیگر نیز همینگونه است اما مشارکت جامعه در تعلیم و تربیت، درست است؛ مدل مشارکت و چگونگی آن برای آنکه اهداف تهدید نشود بسیار مهم است.

وی درباره مشکلات مربوط به بودجه و اجرای رتبه بندی نیز گفت: در سال 98 بر اساس درآمد واقعی کشور دچار کسری هستیم و باید ملاحظاتی داشته باشیم؛ واقعیات باید برای فرهنگیان مطرح شود و طوری نباشد از یک بخش بشنوند بودجه تأمین می‌شود و از سوی دیگر بشنوند که در مضیقه‌ایم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به مشکلات تأمین نیروی انسانی و دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و بیان داشت: این هفته سیستان و بلوچستان بودم؛ ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بالا رفته و اکنون مشکل خوابگاه، تجهیزات و… دارند چون روی دانشگاه برای تأمین نیرو فشار هست و در حقیقت یک بحران برای تأمین کمبود نیروی انسانی داریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید