کد خبر:998
پ

 نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه انتقاد اعضای شورا نسبت به نارسایی‌های مختلف به‌ویژه آموزشی، وارد است؛ گفت: اعضای شورا طبق اصل ۱۰۰ و ۱۰۳ قانون اساسی می‌توانند در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و… اظهارنظر کنند و مصوبات در چارچوب حوزه اختیارات آنان، لازم‌الاجراست.

به گزارش روزانه نیوز حمید بادامی‌نجات در چهل و هشتمین صحن شورا با اشاره به تأکیدات قانون اساسی با محوریت جایگاه شوراها، گفت: بر مبنای اصل 103 قانون اساسی؛ استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.

    وی عنوان کرد: نه تنها آموزش‌وپرورش، بلکه تمامی دستگاه‌های آموزشی، بهداشتی، رفاهی، خدماتی و… ملزم به رعایت تصمیمات در چارچوب قانون شورای اسلامی هستند.

    بادامی‌نجات گفت: صحبت‌های غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در اجلاس شورای عالی استان‌ها با محوریت جایگاه شوراها مبنی بر اینکه «مصوبات شورا، حکم قانون را دارد»؛ بسیار قابل ارزش و قدردانی بود.

    نایب رئیس شورا ضمن قدردانی از پیگیری نمایندگان شهرستان همدان در مجلس در زمینه لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: عملکرد مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده و سلب اختیارات وضع عوارض محلی در حوزه شهرداری‌ها و شوراها، همچنین تخفیفات اعطایی به حوزه عوارض و زمزمه‌های کاهش سهم عوارض، قابل درک نیست و در صورت تصویب تمامی شهرداری‌ها قطعا سال آینده دچار مشکل خواهند شد.

    مشکل کوی مزدقینه هر چه سریعتر تعیین‌تکلیف شود

 وی با اشاره به مشکل پارکینگ میدان شاهد واقع در کوی مزدقینه، گفت: بر اساس نشست مردمی اعضای شورای شهر به همراه شهردار و مدیران شهرداری همدان در سال گذشته، مبحث جابجایی پارکینگ این محله، به عنوان معضل اساسی شهروندان مطرح شد.

 بادامی‌نجات توضیح داد: با توجه به اینکه قرار بود که این پارکینگ به صورت موقتی دایر شود؛ اما سالهاست که در منطقه مسکونی به عنوان یک توقفگاه خودروهای سنگین مورد بهره‌برداری قرار ‌می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه هرگونه اقدامات مدیریت‌شهری در منطقه 2 شهرداری با وجود مشکلات پارکینگ مزدقینه به چشم نمی‌آید؛ بیان کرد: با توجه به تذکرات شورا و وجود مکان جایگزین، عدم رفع این معضل شهری قابل قبول نیست؛ زیرا موجب نارضایتی شهروندان شده است.

 نایب رئیس شورای شهر همدان خطاب به شهردار مبنی بر تذکر شورا به در این زمینه، گفت: با توجه به مکاتبات قبلی و وعده داده شده به شهروندان کوی مزدقینه که مشکلات ترافیکی به موجب تردد خودروهای سنگین ایجاد شده است، باید هر چه سریعتر تعیین‌تکلیف شود.

  بادامی‌نجات همچنین گفت: در حال حاضر بر اساس پیگیری‌های شورای شهر؛ تمامی استفساریه‌ها، تغییرات دفترچه و عوارض محلی در قالب لایحه از سوی شهرداری ارائه می‌شود که امر بسیار ستودنی است و امیدواریم شرایط بهتری را شاهد باشیم.

نوراله‌زاده: اعتراض روستاییان الحاقی به شهر، انعکاس داده شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه عدم ورود به حوزه اختیارات شورا، موجب شده است که جایگاه این نهاد مردمی دچار مشکل شود؛ گفت: با توجه به اینکه قانون، فضای نظارت را برای شورای شهر فراهم کرده است، اما به خوبی از این امر بهره‌برداری مناسب نداشته‌‌ایم و شاید به همین دلیل هم تصمیمات شورا برای مدیران از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

    نرگس نوراله‌زاده با اشاره به الحاق ۳ روستای دیگر به شهر، افزود: در دستورالعمل این بحث اعلام کرده‌اند که از بدو اعلام آن، باید شورای شهر همدان و روستاهای مورد نظر در جریان تمامی مباحث قرار گیرند؛ اما در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

وی  بیان کرد: حوزه اختیارات قانونی شورا به همراه انعکاس نارضایتی و اعتراض روستاییان برای الحاق روستاها به شهر باید به مسئولان رده بالای کشوری و در دیوان عدالت اداری پیگیری و انعکاس داده شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید