کد خبر:1383
پ

چند روزی است که اتفاقات مختلف چندهمسری را به ترند اول فضای مجازی تبدیل کرده است و موافقان و مخالفان آن نظراتشان را در این رابطه منتشر کردند.

به گزارش روزانه نیوز بحث در رابطه با «چندهمسری» چند روزی است که تبدیل به ترند اول فضای مجازی در ایران شده است؛ مخالفان به انتقاد از حرف‌هایی که در یک هفته پیش در رابطه با چندهمسری زده شده است، می‌پردازند و موافقان با اشاره به مسائل جمعیتی از این موضوع دفاع می‌کنند و می‌گویند دختران مجرد اینگونه می‌توانند خانواده تشکیل دهند.

ماجرا به ۵ روز پیش برمی‌گردد؛ زمانی که حجت‌الاسلام قاسمیان در برنامه بدون توقف به دفاع از چندهمسری پرداخت: «اصلا مسئله تعدد زوجات جزء مسائل اصلی ما نیست چراکه کسانی که بخواهند با دید شهوت‌رانی وارد ارتباط با زن دیگری شوند از بحث ازدواج و نظام خانواده وارد نمی‌شوند، نظام خانواده یک نظام سختی است که افراد یک همسر را هم به زور می‌توانند اداره کنند چه رسد به دو تا، ولی خوب ازدواج موقت و یا چندهمسری هم کارکردهای خودش را دارد دیدگاه من در این زمینه ترویجی نیست اما به جد از آن دفاع می‌کنم.»

همین اظهار نظرات با موجی از اظهارنظرها در رابطه با چندهمسری روبرو شد، اما انتشار پوستری که خبر از برگزاری یک کارگاه چندهمسری می‌داد، حواشی بر سر این موضوع را در فضای مجازی تشدید کرد.

برگزاری این کارگاه در تهران واقعیت دارد و مسئولیت برگزاری آن با حجت‌السلام عسگری موسسه حیات حسنی در شهر قم است، او در این رابطه در گفت‌وگویی با ایرنا زندگی گفت: «ما سوپر میلیاردرهایی را داریم که بندگان خدا، دوست دارند که زندگی دوم تشکیل بدهند، سفره‌ی دیگری را پهن بکنند اما، جریان فرهنگی غرب زده، فمنیست‌های غرب‌گرا و البته فمنیست‌های مذهبی و حتی مسجدی به همراه قانون ظالمانه‌ای که ایجاد شده، مانع از این واقعیت مهم (چندهمسری) در جامعه ما شده اند.»

بعد از این مصاحبه بود که آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در یادداشتی از مخالفت رهبری با این موضوع نوشت. به گزارش مهر در این یادداشت آمده است: «سال گذشته بود که فتوایی منتسب به رهبری در کانال‌ها منتشرشد که مدعی بود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تعدد زوجات را در شرایط فعلی جامعه مستحب می‌دانند. اما بنا بر آنچه در رسانه‌ها منتشر شده مدتی پیش در جمعی با حضور رهبری، یکی از حضار از ایشان درباره صحت این فتوا سوال می‌پرسد. آیت‌الله خامنه‌ای با شنیدن این مطلب برافروخته شده‌اند و متعجب گفته‌اند که اصلا بنده همچین فتوایی ندارم و اصلا همچین چیزی را قبول ندارم؛ چه کسی این را گفته است؟ آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند، که باعث دلسردی خانم‌ها می‌شود. جالب آن‌که رهبر انقلاب این نظر را در محل‌ کارشان هم اجرایی کردند و هشدار داده‌اند که افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج می‌شوند.»

همه‌ این اتفاقات باعث شد تا چند روز گذشته مخصوصا ۲۴ ساعت اخیر موافقان و مخالفان چندهمسری جنگی را در فضای مجازی شروع کنند.

مخالفان چندهمسری چه می‌گویند؟

جمعیت زیادی از کاربران در توییتر را مخالفان چندهمسری تشکیل می‌دادند؛کاربری در همین رابطه درباره این پوستر نوشته است:‌ «الان که #تک_همسری داریم اینقدر #فساد داریم اگه #چندهمسری رایج بشه چه بر سر جامعه خواهد اومد فقط خدا میدونه؟»

افراد دیگری هم به دلیل ویژگی‌های فردی مردان و زنان به این موضوع اعتراض کردند؛ «این معادله #چندهمسری چطور می‌تونه درست باشه وقتی هنوز مردها و زنها روحیات همدیگه رو خوب نشناختن! هنوز تو روابط موثرشون موندن!» «فقط مرد نباید بپذیره که مسئولیت بگیره، زنش هم باید راضی باشه که یک زن عمرا راضی باشه. مگه گدا گشنه و بینوا و بدبخت باشه که با یکی یا چند تا هوو هم اوضاعش بهتر نمیشه، پس این تکریمِ زنان بی‌همسر نیست.»

افرادی هم با دلایل مختلف جمعیتی به مخالفت با این موضوع پرداختند: «در غالب مناطق ایران، به جز تهران و سه استان حاشیه خزر، تعداد مردان حتی تا ۱۴٪ از تعداد زنان بیشتر است. با این #نسبت_جنسی، حتما سیاست چندهمسری برای مردان، نمی‌تواند بعنوان یک راهبرد ملی در سراسر ایران تجویز شود.» 

گروهی از مخالفان هم به دلایل مختلف با این موضوع مخالفت کردند. فردی در همین رابطه نوشته بود: «اسلام، مؤسس یا مروّج #چند_همسری نیست. در دورانی که این موضوع، حقّ مسلّم مردان شمرده می‌شد و اغلب زنان نیز تصور متفاوتی از حقوق خود نداشتند، قرآن کریم در برابر فرهنگ مردسالار زمانه ‌ایستاد و جز با رعایت اخلاق، عدالت و حقوق همسر اول، داشتن بیش از یک همسر را ممنوع اعلام کرد.»

موافقان چه گفتند؟

اما گروهی هم در توییتر با دلایل جمعیتی با این موضوع موافقت کردند: «الان که کلی دختر ازدواج نکرده داریم مثلا خیلی روح و روان زنان خوبه؟ هیچ کدومتون یک کلمه جرأت ندارید بگید برای درصد بیشتر زنهای مجرد چه نسخه اجتماعی باید داد؟»، «همه زنها که نمی‌توانند ۷ ، ۸ تا بچه بیاورند توان همه یکی نیست.»

کاربر دیگری هم نوشته بود:‌ «دوستان در رابطه با #چندهمسری، ما تئوریشو قبول داریم چون حکم خداست .. ولی عملا یه دونه چیه؟ همونم نداریم.»

یک کاربر توییتری دیگر هم در نظری نسبت به مخالفان چند همسری نوشت: «هر کس با  سنت #چندهمسری مخالف است در واقع با  سنت و شیوه پیامبر اسلام  مخالف است.»

منبع خبر آنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید