کد خبر:3417
پ

به گزارش روزانه نیوز برگزاری این جلسه صحن در دو بخش با حضور جمعی از کوهنوردان و فعالان زیست‌محیطی در صحن شورا به‌منظور بیان دغدغه‌هایشان با محوریت جلوگیری از تخریب کوهستان الوند و در بخشی دیگر با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان، معاون فرماندار، شهردار و مدیران شهری همدان، رؤسای نظام مهندسی ساختمان، انجمن انبوه‌سازان و اتحادیه صنف مشاورین املاک با محوریت بررسی افزایش بی‌رویه قیمت مسکن به‌عنوان دغدغه اصلی خانوادههای همدانی، بود.

 گردان: پیگیر تخریب الوند هستیم

رئیس شورای شهر همدان در بخش نخست این جلسه، گفت: با توجه به اینکه نامِ همدان را با عنوان «الوند» می‌شناسند و اکوسیستم کوهستان الوند، نقش مهمی در حوزه‌های متفاوت برای شهر همدان دارد، همگان موظف به حفظ این میراث طبیعی هستیم.

کامران گردان افزود: یکی از ویژگی‌های جذب توریست، بکر بودن اکوسیستم است که مجموعه اکوسیستم الوند به همراه حفظ پوشش گیاهی آن، آب‌وهوای همدان را تحت‌تأثیر قرار داده و تخریب آن می‌تواند نقش مؤثری در کاهش کیفیت حوزه‌های مختلف این کلان‌شهر داشته با‌شد.

وی افزود: منطقه کوهستان الوند همدان تحت مدیریت منابع طبیعی است، اما سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند مدیریت بحران، هلال‌احمر، راه و شهرسازی، حفاظت محیط‌زیست، دهکده توریستی گنج‌نامه، میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر همدان نیز در این عرصه نقش‌آفرینی می‌کنند.

گردان همچنین گفت: با توجه به نقش منطقه الوند و اثرگذاری آن در شهر، این مهم توسط شورای شهر مورد پیگیری قرار گرفت و اکنون به‌عنوان یک مطالبه عمومی در حال پیگیری هستیم.

وی افزود: شورای شهر همدان چندین سال است که در پروژه‌های عمرانی به مسائل زیست‌محیطی و فضای سبز توجه ویژه دارد و در این زمینه نیز مصوبه‌های خوبی به شهرداری ابلاغ داشته است.

رئیس شورای شهر همدان اعلام کرد: عصر شنبه هفته آینده، ۲۴ خردادماه امسال بازدید شورای شهر به همراه مسئولان امر از کوهستان الوند به‌منظور بررسی شرایط منطقه و تخریب کوهستان انجام خواهد شد.

گردان ادامه داد: البته دستور توقف عملیات تسطیح جاده دسترسی، صادر شده است که امیدواریم با همت مسئولانه و دلسوزی فعالان زیست‌محیطی به‌عنوان‌ مطالبه عمومی از تخریب الوند جلوگیری شود و حافظ آن باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه در خصوص اعلام تخریب کوهستان الوند و تسطیح جاده دسترسی در این منطقه توسط دهکده توریستی گنج‌نامه، قضاوت نمی‌کنم؛ ابراز امیدواری کرد طی بازدید آینده و بررسی‌های کارشناسانه با محوریت قانون، خروجی تصمیم‌گیری در راستای منفعت زیست‌محیطی منطقه منجر شود.

 محدود بودن شهر همدان از علل گرانی مسکن است

رئیس شورای شهر همدان در ادامه جلسه با محوریت معضل گرانی مسکن، گفت: محدود بودن اراضی شهر همدان از علل گرانی مسکن محسوب می‌شود که امیدواریم گسترش این محدوده در طرح جامع جدید و طرح تفصیلی شهر دیده شود.

گردان؛ ورود دستگاه‌های اجرایی و نظارتی استان همدان برای سیاست‌گذاری درست و حل معضل گرانی مسکن را ضروری برشمرد و ادامه داد: توریستی بودن منطقه، مهاجرت معکوس، صنعتی نبودن استان، قیمت‌گذاری کاذب در برخی سایت‌ها، کمبود زمین، عدم وجود جاذبه سرمایه‌گذاری در مناطق شمالی شهر برای ساخت‌وساز مسکن، دفتر معاملات املاک و… به‌عنوان علل گرانی مسکن در شهر همدان تعریف شده است.

وی از صدور مجوز یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع پروانه ساخت مسکن در همدان خبر داد و گفت: ۱۰ هزار واحد مسکونی تا ۱۵ ماه آینده نیاز است؛ البته اداره راه‌و‌شهرسازی نیز به دنبال ایجاد ۵ هزار مسکن است که تا ۱۵ ماه آینده به ثمر می‌نشیند.

گردان با بیان اینکه شورای شهر همدان، کاهش زمان صدور پروانه و الکترونیکی کردن را قبلا مورد توجه قرار داده بود؛ افزود: زیرساخت‌ها انجام شده و در برخی از مناطق شهر، هزینه پروانه را تا ۲.۵ طبقه رایگان کرده‌ایم که می‌تواند در کاهش قیمت مسکن، موثر باشد و نیازها را تامین کند.

وی همچنین گفت: تشکیل کمیته نرخ‌گذاری مسکن، پیگیری شناسنامه هوشمند املاک، کاهش مهندسین نقشه در حوزه پروانه و کوتاه شدن روند صدور پروانه از جمله پیشنهادات مطرح شده است که باید به مرور در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای شهر همدان در پایان ابراز در پایان امیدواری کرد با برنامه‌ریزی صورت گرفته شکستی بر نرخ‌های کاذب داشته باشیم و بتوانیم درصدی به مردم کمک کنیم.

سلماسی: کوهستان الوند؛ سرمایه  عمومی مردم است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان در ادامه جلسه به احترام کوهنوردان حاضر در صحن شورا، ایستاده صحبت کرد و از آنان به دلیل اینکه دغدغه‌‌هایشان را در راستای حفظ داشته‌های طبیعی به سمع و نظر نمایندگان خود در پارلمان شهری رساندند، قدردانی کرد.

رضوان سلماسی؛ کوهستان الوند را سرمایه عمومی مردم اعلام کرد و افزود: باید این میراث طبیعی را برای آیندگان حفظ کنیم.

وی با اشاره به بازدید از منطقه کوهستان الوند به‌منظور بررسی اقدامات صورت گرفته در منطقه، گفت: مسائل و اقدامات صورت گرفته در منطقه با در نظر گرفتن دغدغه‌های دوستداران طبیعت مورد بازدید قرار خواهد گرفت و نتایج حاصل به صورت شفاف در اختیار همگان قرار می گیرد.

سلماسی ابراز امیدواری کرد: ارتباط با طبیعت با کمترین آسیب همراه باشد.

 قراباغی: وجود ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی در همدان

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز اظهار کرد: گرانی مسکن در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری در همدان داشته است؛ به طوری‌که حتی بالاتر از کلانشهرهایی نظیر مشهد، شیراز و اهواز قرار گرفته‌ایم.

حسین قراباغی؛ نقش دلالان و املاکی‌ها را در افزایش قیمت موثر دانست و گفت: مهمترین عامل، گرانی زمین است و فقدان تفکر راهبردی در توسعه شهر نیز موجب این وضعیت شده است.

به گفته قراباغی؛ براساس بررسی‌های صورت گرفته ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی در همدان وجود دارد که در افزایش قیمت مسکن، بی‌تأثیر نیست.

قراباغی؛ نقش عوارض شهرداری و نظام مهندسی را از دیگر عوامل تأثیرگذار در گرانی مسکن دانست و گفت: نقش دستگاه های نظارتی باید در این زمینه مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه طرح جامع شهر همدان که قرار بود توسط مشاور، مطالعه، تدوین و ارائه شود، در حد یک نقاشی باقی ماند و هیچ نتیجه‌ای نداشته است؛ گفت: در سال‌های اخیر نیز تفکیک اراضی صورت نگرفت و با وجود درخواست دستگاه های نظارتی مبنی بر دلایل به اجرا نرسیدن این طرح، هیچ اقدامی صورت نگرفت.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه عوارض شهرداری و نظام مهندسی در گرانی مسکن موثر است؛ عنوان کرد:‌ سایت‌های تبلیغاتی نیز عامل گرانی مسکن در همدان محسوب می‌شوند؛ از این‌رو دستگاه‌های نظارتی باید دستور توقف این شگرد خرید و فروش و اجاره مسکن را بدهند؛ زیرا دلال‌ها و مالکان مسکن به دلخواه نرخ‌های کاذب را منتشر می‌کنند.

قراباغی با توجه به اینکه همدان به بن‌بست توسعه جغرافیایی رسیده است؛ افزود: تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در راستای ایجاد شهرک‌های مسکونی و ویلاسازی باید مورد توجه قرار گیرد و طرح‌های تشویقی مدنظر باشد.

وی با اشاره به اینکه شهری مانند اصفهان واحد تجاری غیرمجاز ندارد، اما در همدان بالای 20 هزار واحد تجاری غیرمجاز داریم؛ خطاب به شهردار، درخواست کرد: املاک غیرمجاز شناسایی شود.

 فتحی: جوانان، درصد عمده اجاره‌نشینان را تشکیل می‌دهند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز گفت: جوانان به‌ویژه زوج‌ها درصد عمده اجاره نشینان در این شهر هستند.

علی فتحی افزود: وضعیت نامطلوب گرانی مسکن موجب شده تا یک کارمند نیمی از حقوق خود را صرف اجاره مسکن کند؛ ضمن اینکه اکنون بسیاری از آنها به دنبال دریافت تسهیلات برای رهن خانه هستند.

وی با تأکید بر اینکه مجمع نمایندگان باید به این مسأله ورود پیدا کرده و به دنبال اصلاح قانون اساسی در این حوزه باشند؛ افزود: اکنون با وضعیت روبه رشد گرانی مسکن، اگر حقوق ۳۰ ساله یک کارمند را هم محاسبه کنیم؛ نمی تواند صاحب مسکن شود.

 کاوسی‌امید: تأکید بر توقف فعالیت مشاور املاک در املاک غیرتجاری

دیگر عضو شورای شهر همدان نیز گفت: هم اینک بازار داغ سودآوری مسکن موجب شده تا متقاضیان اخذ مجوز تاسیس مشاور املاک افزایش چشمگیری یابد؛ به طوریکه هم اکنون ۵۰۰ متقاضی در صف انتظار قرار دارند.

اکبر کاوسی‌امید افزود: در صنف مشاوران املاک شاهد فعالیت افراد منصف هستیم؛ اما برخی نیز دلال و واسطه هستند و با خرید مسکن، آن را با چندبرابر قیمت ظرف یکی دو ماه به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه امروزه مشاوران املاک در خیابان های شهر همدان از تعداد فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی بسیار بیشتر است؛ از مدیریت شهری درخواست کرد آن دسته از املاک که موقعیت تجاری ندارند را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع و فعالیت آنها را متوقف کند.

کاوسی‌امید با بیان اینکه هم‌اکنون زمین‌های نیروی انتظامی آماده تفکیک هستند، گفت: با تفکیک این زمین ها می توان زمینه ساخت‌وساز را مهیا کرد؛ ضمن اینکه با اقدام مطلوب شهرداری و مسکن، عملیات تفکیک سازی زمین ۳۲ هکتاری منطقه خضر نیز اجرا شد.

وی فعالیت ۲ سایت تبلیغاتی در فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی را در گرانی مسکن تأثیر مستقیم دانست و از دادستانی و پلیس فتا درخواست کرد فعالیت سایت های دیوار و شیپور در حوزه مسکن کنترل و ساماندهی شود.

کاوسی‌امید در ادامه با اشاره به تسطیح جاده دسترسی الوند، گفت: از آغاز به کار شورای پنجم پیگیر مسائل گنجنامه هستیم و شاید اطلاع‌رسانی دقیقی صورت نگرفته است؛ اما علی‌رغم مطالبه برای عدم تخریب طبیعت، امیدواریم همگان پیگیر سهم 13.5 درصدی مجموعه شهرداری همدان از تله‌کابین گنجنامه هم باشیم.

وی در پایان با اشاره به مستحدثات غیرقانونی واقع در باغ‌ها و منطفه کوهستان الوند، گفت: آمادگی این را داریم که تمامی تجهیزات شهرداری را در اختیار مسئولان امر قرار دهیم تا با حکم دادستانی تمامی مستحدثات غیرقانونی باغ های اطراف شهر همدان و گنج‌نامه محو شود تا طبیعت را زنده نگه داریم.

 مولوی: طرح تفصیلی شهر همدان یکی از دلایل گرانی مسکن

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان اظهار کرد: امروزه مسکن، کالای لوکس نیست؛ بلکه یک نیاز ضروری برای انسان‌ها محسوب می‌شود.

ابراهیم مولوی با بیان اینکه دلایل متعددی برای گرانی مسکن در همدان وجود دارد؛ افزود: یکی از دلایلی که قیمت مسکن نسبت به شهرهای همتراز و حتی نسبت به پایتخت، طرح تفصیلی شهر همدان است؛ از سوی دیگر با اجرای طرح تفصیلی باید زمینه‌های لازم برای مسکن ارزان قیمت هم لحاظ شود.

وی معتقد است: یک دایره به دور شهر کشیده شده است و ما از این دایره، فضای بیشتری نداریم و قابل افزودن نیست؛ از این‌رو کمبود زمین و عرضه آن موجب بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می‌شود.

به گفته مولوی؛ دلیل دیگر رعایت سرسختانه و البته بیش از اندازه توسط شهرداری همدان، سازمان مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی است؛ به طوری که آیین‌نامه‌های مطرح شده در تهران که هنوز به استان همدان نرسیده توسط این سازمان‌ها در راستای سخت‌گیری به مردم، اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالیست که بسیاری از استان‌ها از جمله اصفهان، کرمان و خراسان رضوی ابلاغیه‌های رسیده را توسط تیم‌های کارشناسی بررسی و بومی‌سازی کرده و سپس اجرا می‌کنند که البته قوانین وزارت کشور این اجازه را هم داده است؛ اما متأسفانه در استان همدان نمی‌خواهند این اتفاق رخ دهد و به دنبال سخت‌گیری بیشتر هستند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان در ادامه گفت: مجریان، پول اضافی و هنگفتی از سازندگان اخذ می‌کنند و هیچ مسئولیتی هم نمی‌پذیرند؛ از این رو سازنده نیز تمام این هزینه‌ها را در قیمت تمام شده سرشکن می‌کند و قیمت افزایش می‌یابد.

مولوی با بیان اینکه سومین عامل، عدم توجه به شرکت‌ها و انجمن‌های تخصصی است؛ ادامه داد: وقتی فردی به دنبال ساخت‌وساز است باید به متخصصان امر مراجعه کند و در انجمن انبوه‌سازان و یا شرکت‌های ساختمانی نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کند تا کیفیت احداث ساختمان‌ مطلوب باشد، در حالی که ورود افراد غیرمتخصص موجب گرانی مسکن، کاهش کیفیت و افزایش پرونده‌های شکایت می‌شود.

وی با اشاره به نقش شهرداری در هزینه تمام شده مسکن، اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته هزینه عوارض پروانه‌ها از سازندگان حرفه‌ای مسکن تنها ۲۰ درصد افزایش یافته که در هر مترمربع در همدان بین ۵ تا ۲۵ میلیون تومان است که یک درصد هم نیست و تأثیر بسزایی ندارد.

مولوی درباره اعمال محدودیت ارتفاع در بافت سنتی شهر و تأثیر آن بر گرانی نیز عنوان کرد: وقتی به نگاه متخصصان توجه نمی‌شود و تنها نگاه اقتصادی، ملاک است و با لودرو و بلدوزر به تخریب بافت قدیمی که باید احیا شود، می‌پردازند؛ چیزی باقی نخواهد ماند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان با اشاره به اینکه هر نوع محدودیتی برای ساخت‌وساز موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد و بهتر است که اداره کل میراث فرهنگی خانه‌های قدیمی را احیا کند؛ گفت: میراث فرهنگی برای بازسازی یک خانه قدیمی چون مسافرخانه آبادان توان ندارد؛ بنابراین اعمال محدودیت، چه کمکی به مردم می‌کند؟

مولوی با تأکید بر اینکه به نظرم ما نیاز به عزم ملی داریم تا این مسأله برطرف شود، افزود: در دولت‌های گذشته مسکن مهر بود و در دولت فعلی کنار گذاشته شد و مسکن ملی هم تاکنون نتیجه نرسیده است.

به گفته وی؛ متأسفانه بانک‌ها وظیفه اصلی خود را در پرداخت تسهیلات کم‌بهره به مردم فراموش کردند و وارد بنگاه‌داری شدند و امروز ما شرمنده مستأجران هستیم که بیش از ۷۰ درصد هزینه خانوارهای مستاجر و گاهی ۱۰۰ درصد را مسکن تشکیل می‌دهد.

مولوی معتقد است: تسهیلات ارزان قیمت مسکن به شرط تملک می‌تواند موجب خانه‌دار شدن زوج‌های جوان و سایر خانوار‌های بدون مسکن شود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 شهردار: فرایند صدور پروانه تا یک ماه آینده در همدان دگرگون می‌شود

شهردار همدان در خصوص گرانی مسکن در همدان، اظهار کرد: موضوع گرانی مسکن حاصل اقتصاد است و با دور هم نشستن و مباحثی را مطرح کردن که قرار نیست مسکن ارزان شود.

عباس صوفی با بیان اینکه ارزان کردن فرایند توسعه مسکن در شهر موجب می‌شود مسکن منطقی داشته باشیم؛ گفت: ما نمی‌توانیم مسکن ارزان داشته باشیم؛ اما می‌توان با راهکارهای مناسب، مسکن منطقی داشت.

وی با اشاره به اینکه در برخی از نقاط شهر شاهد زمین‌ها و ساختمان‌های گران هستیم؛ افزود:  مسأله اقتصاد موجب گرانی مسکن شده که انکارناپذیر است.

صوفی با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون به طور متوسط قیمت مسکن ۲۰۰ درصد افزایش داشته است؛ گفت: در سال ۹۶ مجموعه تعرفه شهرداری برای صدور پروانه ۱.۸ درصد نسبت به مجموعه ساخت بوده و امسال به یک‌دهم رسیده است؛ یعنی 8 درصد پایین‌تر نسبت به قیمت کل در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مهاجرت، مرکز غرب کشور بودن و فرهنگ سرمایه‌گذاری ملک در شهر همدان و نیز کشور در حوزه افزایش قیمت اثرگذار بوده است؛ بیان کرد: مسکن، روند خود را پیش می‌گیرد و قرار نیست با جلسات ما ارزان شود؛ اما باید اقداماتی را انجام داد.

شهردار همدان با تاکید به اینکه در حوزه فرایند صدور پروانه اقدام خوبی انجام شده است؛ افزود: در یک ماه آینده فرایند صدور پروانه در همدان دگرگون می‌شود و این مهم، اتفاق خوبی در شهر خواهد بود.

صوفی با اشاره به اینکه با هماهنگی صورت گرفته دفاتر تسهیل‌گری و مهندسی برای تسریع در کار مردم و جلوگیری از دلال‌سازی درشهر راه‌اندازی خواهد شد؛ تاکید کرد: با این اقدام صدور پروانه به دست مهندسان انجام می‌شود و مردم مستقیم مراجعه می‌کنند و دیگر کار از حوزه مجموعه ستاد شهرداری، دفتر نظام مهندسی و… خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای ساخت انبوه مسکن در همدان انجام می‌شود؛ گفت: اتفاق خوبی صورت گرفته و مدیرکل راه و شهرسازی استان مذاکرات خوبی در این زمینه با تهران داشته تا بتوانیم قسمتی از زمین‌های دولتی را در اختیار تعاونی‌‌ها قرار دهیم و آنها را فعال کنیم.

شهردار همدان با تأکید به اینکه باید واقعیت‌ها را در نظر گرفت؛ گفت: در حوزه طرح جامع شهری، اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ هر چند مدت زمان آن طولانی شد، اما کاری معقول نسبت به توسعه شهر در حال انجام است.

صوفی با بیان اینکه برای نخستین بار است که شهرداری به صورت جدی در حوزه طرح جامع ورود کرده است؛ افزود: چند ماهی است که کار به طور جدی پیگیری می‌شود و در آینده نزدیک، طرح جامع به تصویب می‌رسد.

 حسینی: ۹ هزار همدانی نیازمند تأمین مسکن هستند

مدیرکل راه‌شهرسازی استان همدان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه در ساخت مسکن ملی از ظرفیت زمین های موجود دستگاه های اجرایی استفاده می‌شود؛ گفت: هم اینک بین 8 تا ۹ هزار همدانی نیازمند تأمین مسکن هستند.

داریوش حسینی افزود: در طرح مسکن ملی، ۱۷ هزار و ۳۰۰ همدانی ثبت‌نام کرده اند که پس از پالایش، به 8 تا ۹ هزار نفر خواهد رسید.

حسینی بیان کرد: بر این اساس نیاز ایجاد 5 هزار واحد مسکونی را برنامه ریزی کرده ایم و تفاهم نامه های لازم نیز با دستگاه های اجرایی منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه سه دوره گرانی مسکن را از دهه ۸۰ تاکنون داشته‌ایم، افزود: متأسفانه تغییرات قیمت ارز و سوداگری‌ها در کشور موجب تغییر قیمت مسکن شده است.

مدیرکل راه‌شهرسازی استان همدان اظهار کرد: تفکیک‌ها با رعایت قوانین زمین شهری الزامی است و گفته شده در خصوص باغ‌ها باید ماده ۱۴ رعایت شود.

حسینی با اشاره به طرح جامع شهری، تأکید کرد: تا زمانی که تمام کارشناسی‌ها صورت نگیرد، طرح جامع را نخواهیم بست.

 زمانی: تأکید بر کمبود مسکن در همدان

معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري همدان نیز با بیان اینکه بر اساس نفوس مسکن، از سال ۹۵ تا ۹۹ برای ۲۴ هزار و ۳۷۶ واحد پروانه صادر شده است؛ اظهار کرد: این مهم در شهر همدان بیش از ۲۲ هزار مورد بوده است.

رضا زمانی با اشاره به اینکه به ازای هر سه نفر یک واحد مسکونی در شهر همدان داریم و این نشان می‌دهد کمبود واحد نداریم؛ گفت: ممکن است واحدهایی خالی باشد که به حوزه سرمایه‌گذاری و سوددهی برگردد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر زمین مرغوب در شهر همدان نداریم؛ افزود:‌ باید زمین‌های مرغوب در شهر همدان داشت که این مهم، نیازمند برنامه‌ریزی صحیح است.

معاون فرماندار همدان با تاکید به اینکه نیاز به بانک اطلاعاتی از املاک شهر همدان داریم، بیان کرد:‌ باید شناسنامه هوشمند مسکن را در شهر همدان ایجاد کنیم.

زمانی خواستار اصلاح نظام تعرفه مشاوره املاک شد و گفت: میزان تعرفه املاکی در معامله مسکن نباید بنابر قیمت مسکن باشد.

گفتنی است؛ در پایان جمعی از خانواده بزرگ کوهنوردی و طبیعت‌گردی همدان با حضور در صحن شورا به بیان دغدغه‌هایشان در حوزه کوهستان الوند پرداختند و از نمایندگان مردم در شورای شهر، مسئولان اجرایی و قضایی درخواست داشتند: برای نجات منابع ذی‌قیمت طبیعی و زیست‌محیطی بسیج شوند و در حفاظت از آنچه وجود دارد و برای احیای آن چه ضایع شده، همت مضاعف داشته باشید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید