کد خبر:3470
پ

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از روابط عمومی شورای شهر اسلامی همدان عصر روز شنبه هفته جاری، 24 خردادماه 1399، جمعی از فعالان اجتماعی و اقشار مختلف، کوهنوردان، فعالان ‌زیست‌محیطی، خبرنگاران و مسئولانی استان و شهری به دعوت شورای اسلامی شهر همدان در دشت میشان، کوهستان «الوند» به‌منظور بررسی وضعیت میراث طبیعی استان همدان، حاضر شدند تا صحت و سقم معضلات زیست‌محیطی وارد شده به این منطقه را از نزدیک شاهد باشند.

چندی پیش رضوان سلماسی، اورست‌نورد و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان بر اساس دغدغه رسانه‌ها و فعالان زیست‌محیطی و کوهنوردان در صحن شورا اعلام کرد که الوند را دریابید که این میراث طبیعی، متعلق به همگان است.

 سلماسی: اعلام خطر برای ریه‌های شهر همدان

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان، هدف این بازدید را با محوریت شورای شهر همدان، مطرح کردن سوالاتی درباره ساخت‌وسازهای منطقه، روند تأیید و تصویب اتفاقات صورت گرفته، حد و حدودها مجوزها و اتفاقاتی که قرار است در آن انجام شود، دانست و افزود: آیا کوهستان الوند که ریه‌های شهر همدان است، چه اندازه ظرفیت و گنجایش برنامه‌ریزی برای اقدامات آتی را دارد و تا چه اندازه امکان تحمیل ظرفیت مازاد در این منطقه وجود دارد؟

رضوان سلماسی با تأکید بر اینکه منطقه کوهستان الوند، خانه کوهنوردان و سرمایه شهروندان محسوب می‌شود؛ گفت: زمانی که خبر فعالیت لودر در مسیر کوهنوردی منعکس شد، شخصاً بررسی ورود لودر در مسیر را بررسی کردم که پس از اظهارنظر برخی از مسئولان مبنی بر اینکه در مسیر اتفاقی رخ نداده است، تقاضای برنامه‌ریزی بازدید از منطقه و بررسی طول مسیر کوهنوردی را به شورا ارائه دادیم.

سلماسی با بیان اینکه برای تصمیمات آینده به بررسی و مشاهده وضع موجود نیازداریم؛ عنوان کرد: باید مجموعه اقدامات صورت گرفته در منطقه بررسی و طرح‌ها و ساخت‌وسازهای آتی محدود شود.

وی ادامه داد: همدان از دیرباز مهد کوهنوردی بوده است که انسان‌های بزرگی بمانند محمود اجل، متولی کوهنوردی نوین؛ جلال چشمه قصابانی، فاتح اورست و… از دامان الوند تربیت شدند.

سلماسی با طرح این مسأله که باید میزان دستکاری‌ها و تحمیل ظرفیت‌های بیش از اندازه به طبیعت الوند مورد بررسی قرار گیرد، معتقد است: برای هر اقدامی باید مطالعات لازم را انجام داد و بر اساس شرایط منطقه، کمترین میزان مداخله صورت گیرد که متأسفانه این میزان مداخله در این منطقه، قابل توجه بوده و موجب از بین رفتن طبیعت شده است.

وی در بخشی دیگر ادامه داد: آسیب‌های وارد شده به الوند، قابل جبران نبوده و در مجموع هر گونه مداخله در طبیعت به راحتی و حتی با رها کردن آن، به شرایط اولیه خود بازنمی‌گردد و ‌با این میزان مداخله در طبیعت، بخش زیادی از آن را از بین برده‌ایم.

عضو اورست‌نورد شورای شهر همدان معتقد است: بحث امروز ما یک ‌جاده نیست؛ بلکه اتفاقاتی است که در کوهستان الوند در حال وقوع است و اگر امروز اقدام مناسبی در این زمینه انجام ندهیم، چند سال آینده قادر به پاسخگویی نخواهیم بود.

سلماسی اظهار کرد: لازم است پس از این باید تغییرات با نگاه علمی و کارشناسی شده اتفاق بیفتد و مردم باید به طور شفاف آگاه باشند که برای دریافت پاسخ خواسته‌هایشان در حوزه کوهستان الوند؛ به کدام دستگاه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه لازم است پس از این، اقدامات با نگاه علمی و کارشناسی شده، اتفاق بیفتد؛ گفت: شهروندان باید نسبت به دستگاه‌های متولی برای دریافت پاسخ خواسته‌هایشان در حوزه کوهستان الوند، اطلاعات و شناخت کافی را داشته باشند.

 نیکخو: دخل و تصرف در طبیعت الوند را تأیید می‌کنم

مدیرکل دیوان محاسبات استان همدان در حاشیه این بازدید با بیان اینکه دخل و تصرف در طبیعت کوهستان الوند صورت گرفته است، گفت: البته امکان برآورد آن در حال حاضر وجود ندارد و باید بررسی‌ها جامع‌تر علمی و همه‌جانبه صورت گیرد که در این راستا مدیرعامل دهکده گنجنامه، دستگاه‌های ذیربط، کوهنوردان و دوستداران محیط زیست باید مستندات و اطلاعات خود را برای بررسی به دیوان محاسبات استان، ارائه دهند.

حاتم نیکخو با بیان اینکه نظرات کارشناسی را ملاک قرار داده و مستندات ارائه شده را بررسی می‌کنیم؛ اعلان کرد: جلسه‌ای با حضور مسئولان ذی‌ربط برگزار خواهد شد که اگر خروجی آن محمل قانونی نداشته باشد، دیوان محاسبات ورود ‌پیدا می‌کند و با هیچ کسی هم رودروایسی نخواهد داشت. البته مستندات مختلفی از سوی دهکده گنجنامه و فعالان محیط زیست ارائه شده و مدارکی نیز در دیوان موجود است.

وی با تأکید بر اینکه «الوند» نه تنها متعلق به همدان، بلکه متعلق به کشور ایران و جهانیان است؛ گفت: کوه الوند به ثبت ملی رسیده است؛ از این‌رو همگی باید به این میراث ملی کشور احترام بگذاریم تا شرمنده نسل‌های آینده نشویم و میراث‌دار خوبی برای آن‌ها باشیم.

 حسینی: مجوزی از سوی راه‌وشهرسازی صادر نشده است

داریوش حسینی، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان هم بیان کرد: اداره راه و شهرسازی هیچ مجوزی برای تعریض و کاشت درختان در کوهستان الوند صادر نکرده است‌ و در جریان هیچ اقدامی نبوده‌ایم.

 ترابیان: ضمن حمایت، نقاط ضعف را گوشزد کنید

رئیس هیأت مدیره دهکده تفریحی توریستی گنجنامه با ادای احترام به تمام کوهنوردان؛ گفت: ما به دنبال منافعی از این مجموعه نیستیم و از اینکه نقاط ضعف را به ما گوشزد کنید، خوشحال خواهیم شد و استقبال هم خواهیم کرد.

سعید ترابیان عنوان کرد: تله‌کابین حکم فرزند من را دارد و یک پروژه بزرگ و رسالت‌محور است که باید حمایت شود و امیدوارم دوستان هم ما را درک کنند؛ زیرا نیت ما خیر است.

وی بیان کرد: طبق آخرین نقشه برداری که مستندات آن در اداره راه و شهرسازی همدان موجود است، عرض جاده مورد بحث ۱۲ متر بوده است.

ترابیان ادامه داد: شن و ماسه‌هایی که در این مسیر است و دوستان می‌گویند برای زیرسازی و آسفالت کردن جاده است، مربوط به زمستان گذشته است، هر ساله ترمیم‌هایی در فصل بهار در منطقه انجام می‌شود که امسال به علت بارندگی‌ها به تأخیر افتاد.

وی با بیان اینکه آسفالت جاده چه منافعی برای ما دارد، گفت: تعداد ۴۰ هزار درخت در منطقه خود کاشته‌ایم که جلوی فرسایش خاک را بگیریم همچنین از تصفیه خانه فاضلاب مدرن استفاده می کنیم و به تمام تعهدات زیست محیطی پایبند هستیم.

ترابیان با اشاره به اینکه تنها ۱۶ درصد سهام این مجموعه توریستی متعلق به ماست، گفت: مقدار زیادی از سهام مربوط به شرکت سیاحتی علیصدر است و 5 نفر هم از بخش خصوصی، سهامدار آن هستند.

رئیس هیأت مدیره دهکده تفریحی توریستی گنجنامه با بیان اینکه ‌عاشق طبیعت هستم و به آن احترام می‌گذارم، اظهار کرد: به علت درگیری‌ها و مشکلات کاری، تعاملاتمان با رسانه ها و کوهنوردان کم بوده است و این اشکال را می‌پذیرم و باید احترام، تعامل و گفت‌وگوی بیشتری با کوهنوردان می‌داشتیم و هر انتقادی و اشتباهی را می‌پذیرم.

 مجیدی: اعلام آمادگی علیصدر برای خرید سهم گنجنامه

مهدی مجیدی، مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر همدان نیز در حاشیه این بازدید با توجه به اینکه سهم این شرکت از مجموعه گنج‌نامه، 40 درصد است؛ اعلام آمادگی کرد: به‎منظور افزایش سهام مجموعه خود، می‌توانیم سهام مورد نظر مجموعه تفریحی توریستی گنج‌نامه را خریداری کنیم.

 درددل کوهنوردان همدانی برای تخریب الوند

کوهنوردان در این بازدید میدانی، اعلام کردند: مسئولان امر باید اقداماتی که تحت عنوان ترمیم در کوهستان الوند انجام شده را بررسی کرده و راهکاری برای جلوگیری آسیب‌ها ارائه دهند.

آنان اظهار داشتند: تعریضی که روی جاده زیگ‌زاگ با قدمت 50 ساله انجام شده، به‌طور قطع فرسایش حجم زیادی از خاک را به دنبال خواهد داشت و آسیب جدی به آن می‌زند؛ همچنین با توجه به اینکه این منطقه در شیب قرار دارد پس از 2 یا 3 فصل دچار تغییراتی خواهد شد و بهتر بود که این جاده قدیمی به شکل سابق، حفظ می‌شد.

کوهنوردان اعلام کردند که دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه موجب آسیب رساندن به طبیعت دشت میشان  و کوه الوند شده است؛ مشکلاتی که از تعریض جاده‌ها برای تردد خودرو گرفته تا آلودگی صوتی را در برمی‌گیرد.

یک ‌کوهنورد همدانی هم درباره مشکلات کوهستان الوند اظهار کرد: سیاه چادرهای الوند توسط چه کسی بنا شده؟ ‌اجاره و قراداد توسط چه کسی اخذ و بسته می‌شود؟ این ‌موضوعی است که پس از پیگیری 5 ساله ‌هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

علی بیات اضافه کرد: اجاق‌های آتشی که در سیاه چادرها بنا شده، کف سازی چادرها با سیمان، حوضچه و آبنما، دکه عکاسی و اسبی که اجاره داده می‌شود، از دیگر سوالات ماست.

به گفته وی؛ عکس زمستانی که از این منطقه در دسترس است، مشخص می‌کند که کار کاملاً غیرکارشناسی انجام شده و ‌غیرقابل جبران است؛ اما منابع طبیعی می‌گوید حتی یک بوته جابه جا نشده که البته یک بوته جابه جا نشده، بلکه بوته‌های زیادی جابه جا شده است.

این کوهنورد یادآور شد: صدای موسیقی، آلودگی صوتی در منطقه ایجاد کرده و اگر قرار است موسیقی در کوهستان الوند پخش شود باید بومی باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید