کد خبر:3513
پ

به گزارش روزانه نیوز محمدرضا بیاناتی گفت: آتش نشانان همدان در سال گذشته تعداد ۳ هزار و ۵۴۶ عملیات شامل اطفا حریق و امداد و نجات داشته‌اند که یک هزار و ۹۴۵ عملیات اطفا حریق بوده است.

 

 

وی گفت: از این تعداد ۸۹۵ مورد پوشش گیاهی و مراتع، ۱۳۹ مورد باغات و فضای سبز و۲۶ مورد زمین‌های زراعی بوده است و می‌توان گفت از تعداد عملیات اطفا ی حریق ۵۵ درصد مربوط به پوشش گیاهی و مراتع، باغات و فضای سبز بوده است.

 

 

وی افزود: هرسال با گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان، وقوع آتش سوزی در مراتع و پوشش‌های گیاهی در نقاط مختلف شهر و حریم آن قابل توجه ور و به گسترش است.

 

 

بیاناتی همچنین اعلام کرد: آتش سوزی مراتع و پوشش گیاهی در همدان به موضوعی مهم و جدی تبدیل شده چرا که رفته رفته با گرم شدن هوا و خشک شدن این مراتع احتمال وقوع حریق در این قسمت‌ها بیشتر می‌شود که بخشی از این موضوع نتیجه بی احتیاطی شهروندان است و باید به منظور حفظ و نگهداری این مناطق آگاهی بخشی و فرهنگ سازی بیشتری انجام شود.

 

وی عنوان کرد: با توجه به بارش‌های مناسب سال‌های اخیر و با گرم شدن هوا پوشش‌های گیاهی خودرو در مراتع و سطح شهر و باغات افزایش چشمگیری یافته و بیشتر در اثر بی احتیاطی شهروندان که به جهت از بین بردن پوشش گیاهی اقدام به سوزاندن آنها می‌کنند ایجاد می‌شود ولی متأسفانه پس از افروختن آتش کنترل آن از دست افراد خارج و به حادثه‌ای بزرگ و وسیع تبدیل می‌شود.

 

 

رئیس سازمان آتش نشانی افزود: این سازمان در سال‌های اخیر به منظور پیشگیری و کاهش آمار حوادث در این مناطق و مراتع در اختیار دستگاه‌ها، مکاتباتی با سازمان‌ها و ادارات مرتبط انجام داده تا قبل از آغاز فصل گرما اقدامات پیشگیرانه اعم از چینش یا مهارکردن اصولی علفزارها را مد نظر داشته باشند.

 

محمد رضا بیاناتی به لزوم آمادگی دستگاه‌های متولی مانند منایع طبیعی، محیط زیست، آتش نشانی، شهرداری‌ها و سازمان جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و خواستار انجام اقدامات لازم و پیشگیرانه در این خصوص شد.

 

وی همچنین اظهار کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مراتب آمادگی خود را جهت ارائه آموزش و مشاوره به نهادها، ارگان‌ها و ادارات مرتبط با این امر اعلام داشته و خواستار آمادگی هر چه بیشتر مجموعه‌ها است.

 

وی با بیان اینکه هنوز به اوج گرما وارد نشده‌ایم اما با شدت گرفتن گرما آمار حوادث درپوشش ها گیاهی، مراتع، باغات و فضای سبز افزایش می‌یابد از شهروندان درخواست کرد از برپایی آتش در تفرجگاه‌ها، اماکن تفریحی و باغات پرهیز کرده و در صورت بر افروختن آتش در این اماکن از خاموش شدن قطعی آتش مطمئن شده و سپس اقدام به ترک محل کنند.

 

 

بیاناتی به باغداران و کشاورزان نیز توصیه کرد با توجه به شروع فصل گرما نسبت به از بین بردن اصولی پوشش گیاهی و هرس کردن آنها اقدام کنند تا شاهد کاهش آتش سوزی در اینگونه مناطق باشیم.

 

 

بیاناتی در پایان به آمار آتش سوزی در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: طی این مدت آتش نشانان ۶۶۹ مورد عملیات اطفا ء حریق و امداد و نجات انجام داده‌اند که از این تعداد ۳۶۳ مورد مهار آتش در مراکز و اماکن مختلف بوده و پوشش گیاهی و مراتع، باغات و فضای سبزبا ۱۸۳ مورد معادل ۵۰ درصد عملیات اطفا حریق را شامل می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید