کد خبر:3720
پ

به گزارش روزانه نیوز حجت الاسلام جلال مرادی ، با تبریک چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان، اظهار داشت: به لحاظ دینی، عقلی و سیاسی، در جوامع مختلف نیازمند نهادی همچون شورای نگهبان هستیم تا وظیفه نظارت در موارد خاص را بر عهده داشته باشد.

 

وی افزود: وجود یک نهاد ناظر برای هدایت‌گری و جلوگیری از انحراف در مسیر یک نیاز ضروری است.

 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی، هم نیازمند نظارت بر جمهوریت و هم بر اسلامیت است، گفت: به لحاظ دینی و نظارت بر اسلامیت در نظام، نیازمند نهادی هستیم که مصوبات و قوانین را از نظر اسلامی بودن نیز مورد ارزیابی قرار دهد.

 

وی با اشاره به اینکه در دوره مشروطه هم این مساله منجر به تدوین متمم اصل دو قانون اساسی شد، مطرح کرد: در آن سال 5 نفر از فقها و مجتهدین، ناظر بر قوانین و مقررات مجلس در آن دوره بودند تا تمامی قوانین حتما شرعی و اسلامی باشد.

 

حجت الاسلام مرادی تصریح کرد: امام خمینی (ره) نیز به این موضوع تاکید داشتند که این قسمت از قانون در همه جا مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه در کشورهای دارای قانون اساسی، نهادی ناظر بر جلوگیری از زیر پا گذاشتن قانون اساسی است، گفت: این نظارت در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز دیده شده است و نهادی به عنوان شورای نگهبان موظف به نظارت بر قوانین و مقررات کشور خواهد بود.

 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان عنوان کرد: در بسیاری از اصول قانون اساسی، خصوصا اصول 91 تا 99 که مشخصا در مورد شورای نگهبان است بر لزوم ایجاد نظارت بر تصویب قوانین تاکید شده است.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از ارکان جمهوریت نظام، برگزاری انتخابات در کشور است، گفت: یکی دیگر از وظایف شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است.

 

حجت الاسلام مرادی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان در تمامی این سال‌ها رسالت اصلی خود را با قدرت انجام داده است، مطرح کرد: قبل از برگزاری انتخابات دوره یازدهم و در بهمن ماه دولت آمریکا در حالی 5 نفر از اعضای شورای نگهبان را تحریم کرد که این افراد نه فعالیت اقتصادی داشته‌اند و نه سفر به خارج از کشور.

 

وی با بیان اینکه این اقدام در آستانه انتخابات نشان دهنده آن است که دشمن، شورای نگهبان را سدی در برابر نفوذ خود می‌داند، گفت: این شورا در 40 سال گذشته نشان داده است که نه دارای گرایش سیاسی است و نه وابستگی به جناح و جریانی دارد و تنها قانون اساسی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه برای او مهم است.

 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان با اشاره به اینکه دشمنان و افراد نفوذی به دنبال آسیب زدن به نظام هستند، عنوان کرد: شورای نگهبان، بدون کوچکترین کوتاهی با تمام توان در برابر این افراد ایستاده و لحظه‌ای نیز عقب نشینی نکرده است.

 

وی با بیان اینکه کسانی شورای نگهبان را مورد هجمه قرار می‌دهند که خود دارای مشکلات قانونی هستند، اظهار داشت: شورای نگهبان وظیفه نگهبانی از تنگه احد نظام جمهوری اسلامی را بر عهده دارد و اقدامات دشمن در خصوص این نهاد، تاکیدی بر تاثیر بالای آن، خصوصا در جلوگیری از نفوذ دشمنان دارد.

 

حجت الاسلام مرادی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت عیسی جعفری نماینده فقید مردم بهار و کبودراهنگ، به زمان مجدد برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: به جز حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ، 4 حوزه تهران، آستانه اشرفیه، محلات و گچساران نیز باید همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده، نمایندگان خود را انتخاب کنند.

 

وی تاکید کرد: داوطلبانی که قصد ورود در این عرصه را دارند، باید 6 ماه قبل از انتخابات از مناصبی که ماده 29 اعلام کرده استعفا دهند./ تسنیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید