کد خبر:2671
پ

به گزارش روزانه نیوز علیرضا قراگوزلو که در جلسه ستاد گرده افشانی زنبورعسل استان همدان افزود : بر اساس هماهنگی های بعمل آمده با مدیریت باغبانی ، مدیریت زراعت و حفظ نباتات استان و همکاری ناظرین کشاورزی کندوهای زنبور عسل به منظور انجام عمل تلقیح در باغات میوه، مزارع دانه های روغنی بکارگرفته خواهند شد.

وی اضافه کرد : براساس هماهنگی های صورت گرفته با اداره کل منابع طبیعی استان به کلیه زنبور داران پروانه بهره برداری جهت گرده افشانی گیاهان مرتعی اجازه استقرار در مرتع صادر خواهد شد که به موجب آن مرتع داران بهره بردار ملزم خواهند شد تا نهایت همکاری را با زنبورداران مستقر در مراتع انجام دهند .

سرپرست مدیریت طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد : به منظور بالا بردن سطح اطلاعات علمی و فنی زنبور داران  مدیریت ترویج  جهاد کشاورزی استان از طریق رسانه ها و صدا و سیما نسبت به تهیه و اجرای برنامه های ترویجی، اموزش چهره به چهره و طراحی پوستر در جهت توسعه زنبور داری و تبیین نقش زنبور عسل در گرده افشانی اقدام خواهد شد.

قراگوزلو خاطر نشان کرد: هماهنگی های لازم با کلیه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها در راستای تشویق و ترغیب باغداران به منظور استقرار رایگان زنبورستانهای استان در باغات صورت گرفته و مدیریت حفظ نباتات سازمان متعهد شد در زمان سم پاشی ۱۰ روز قبل مراتب را به زنبور داران اطلاع دهند تا اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از خسارت به کندوها صورت پذیرد .

وی افزود :  با  مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز هماهنگی های لازم در خصوص  اسکان زنبورستانها در مزارع  اقدام نمایندو اطلاعات تخصصی و فنی لازم در خصوص  گیاهان شهد زا ،را در اختیار دست اندرکاران این حرفه قرار دهند.

لازم به توضیح است : بر اساس نتایج به دست آمده از آمارگیری زنبورستان های استان که به طورهمزمان در سراسر کشور انجام گرفته ،استان همدان با توجه به سرشماری سال ۱۳۹۸ دارای ۲۴۸۱ واحد زنبورستان می باشد که ۲۵۳۸ نفر در این حرفه شاغل میباشند.
تعداد کندو ۳۴۶۶۳۳ کلنی زنبور عسل
تولید ۳۴۷۷۹۷۹ کیلو گرم عسل
تولید ۳۴/۱۶کیلو گرم ژله رویال
تولید ۹۰۶۰ کیلو گرم گرده گل
تولید ۴۸۸۴۷ کیلو گرم موم
تولید ۲۲۴۹ کیلو گرم بره موه
و تولید ۰/۰۱۵کیلو گرم زهر

تعداد ۷۸۷ زنبور دار تحت پوشش بیمه هستند
تعداد ۷۲ واحد تحت پوشش بیمه هستند

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید