کد خبر:2955
پ

به گزارش روزانه نیوز نرگس نوراله‌زاده در جلسه مشترک کمیسیونهای حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی و شهرسازی معماری شورا پیرامون موضوع طرح ساماندهی ورودی‌های شهر و تعیین تکلیف پرونده تعاونی مسکن مخابرات برگزار شد، افزود: پس از گذشت حدود 3 ماه از زمان انعقاد قرارداد طرح جامع شهر همدان، طرح مشکلاتی داشت که با جابجایی نماینده مشاور در همدان متاسفانه ضعف کارشناسی در بدنه مشاور بیشتر نمایان شده است.

نرگس نوراله‌زاده اضافه کرد: تمامی پیشنهاداتی که توسط اعضای شورا پیگیری شده بود قبل از اتمام طرح جامع شهری همدان به مشاور ارائه شده بود .

نوراله‌زاده با بیان اینکه انتظار می‌رود طرح خوب و مناسبی به تصویب برسد، اظهار کرد: طرح جامع شهری باید بسیار جامع و کامل باشد چرا که در غیر این صورت تبعات آن شامل حال شهروندان و شهر خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی معماری شورای اسلامی شهرهمدان اضافه کرد: با توجه به اینکه بحث ورودی های شهر باید در طرح جامع شهری گنجانده شود، متاسفانه کار دقیقی از مشاور طرح مشاهده نکردیم و  شهرداری باید از ابتدا مشاور دیگری را برای طرح انتخاب کند تا تمامی مباحث در این طرح لحاظ شود.

نوراله‌زاده طرح جامع شهری را از مهمترین برنامه و طرح های شهر دانست و افزود: آینده شهرسازی شهرها و سایر طرح‌های تفصیلی موضوعی و موضعی  به این طرح وابسته است و باید با دقت بالایی تدوین شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای اسلامی شهرهمدان نیز با اشاره به حساسیت طرح جامع و توجه ویژه به تدوین آن تاکید کرد: لازم است طرح جامع شهر همدان و گسترش آن به الحاق هر مسافتی نسبت به طرح جامع قبلی باید با کار کارشناسی و مطالعات دقیق حقوق شهروندی انجام پذیرد و نیز نقاط قوت و ضعف این الحاقات مشخص شود.

مریم روانبخش اضافه کرد: ضمن اینکه با الحاق و گسترش محدوده طرح جامع شهر همدان این سوال مطرح است که پروژه‌های عمرانی و تملکی از چه منابعی باید تامین شود؟ اگر از سرانه‌های سایر نقاط شهر برای قسمت‌های الحاق شده هزینه کنیم باعث فشار مضاعفمالی و عمرانی به سایر نقاط شهر وارد کرده ‌ایم.

روانبخش در این خصوص ادامه داد: بنابراین اولین مشکل، اعتبارات مورد نیاز این مناطق است و در مرحله بعدی طولانی شدن تهیه طرح هاست که به محض طرح الحاق به محدوده شهر همدان بیشتر اقدامات قبلی متوقف و باعث بروز مشکلات برای شهروندان خصوصاً در بخش ساخت و ساز می‌شود اگر طرحی هم می‌خواهد تهیه شود نیاز به هماهنگی مشاور طرح و شهرداریهاست.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهرهمدان هم در این جلسه با اشاره به اینکه اقدامات خوب معاونت شهرسازی بر کسی پوشیده نیست، گفت: علی رغم این، نگرانی اعضای شورا بر این است که مشاور طرح جامع نتوانسته تا کنون طرح را به موقع و بدون اشکال به شورا ارائه دهد.

سید مسعود عسگریان با یبان اینکه مشاور طرح جامع باید تمامی جوانب را در تدوین طرح دیده باشد، افزود: باید دید مشاور طرح ورودی های شهر را با چه برنامه و پیشنهادی ارائه خواهد داد که قابلیت اجرا داشته و صرفه و صلاح مردم و مدیریت شهری نیز در آن گنجانده شده باشد.

عسگریان تاکید کرد:  در طرح جامع باید طرح ورودی های شهر و را با این رویکرد در نظر گیرد که برخی کاربریهای انتفاعی بصورت شناور در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد زیرا باید به گونه‌ای باشد که شهرداری بتواند با مالکین در خصوص چگونگی توافق تعریض و بازگشایی معبر وردی‌های شهر اقدام کند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز گفت: همیشه در تهیه طرح‌های توسعه و عمران یا جامع شهر در همدان به دلیل عدم دقت و یا مشاورین درجه چندم دچار مشکل و دردسر می شویم.

ابراهیم مولوی افزود : طرح جامع هر شهر به عنوان یک سند بالادستی توسعه، بایستی تمامی جوانب را برای عمران و آبادانی شهر مورد نظر قرار داده و با بررسی و مطالعه وضع موجود و تحلیل و آنالیز داده ها نسبت به ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی برای توسعه پایدار و متوازن شهر اقدام کند.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه باید در نقشه کاربری اراضی پیشنهادی طرح جامع شهر حتماً برای افق های ۱۰ ساله و بالاتر رشد و توسعه شهر، فضاها و اراضی ذخیره فریز شده وجود داشته باشد تا از گرانی زمین و مسکن در بازه‌های زمانی متعدد جلوگیری شود همچنین پهنه‌های خاصی در این طرح برای احداث ساختمان‌های با ارتفاع بیشتر و بلندمرتبه سازی لحاظ شود تا خط افق ساختمان‌های شهر دچار به هم ریختگی و اغتشاشات بصری نشود.

شورا شهر همدان 1

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید