کد خبر:3018
پ

به گزارش روزانه نیوز حمید بادامی‌نجات  در صحن شورا که با حضور حجت الاسلام و المسلمین فلاحی نماینده منتخب مردم همدان و فامنین در مجلس یازدهم شورای اسلامی برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه بودجه شهرداری‌‌ها و شورا را شوراها مصوب می‌کنند؛ اما متأسفانه سقف بودجه برای تأیید این مهم توسط شوراها تعیین شده است که منطقی نیست.

وی در این زمینه اظهار کرد: وزارت کشور به دلیل اینکه شوراها نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند و از سوی دیگر 34 بند در وظایف شوراها تعریف شده است که تمامی این مباحث، هزینه دارد.

بادامی‌نجات ابراز امیدواری کرد: با همراهی و همت نمایندگان مجلس، بخشی از مشکلات 7 اصل قانون اساسی در حوزه شوراها، حل شود.

وی ضمن انتقاد از تمرکزگرایی قوانین در وزارت کشور، اظهار کرد: در این زمینه به دلیل منطقی نبودن قوانین؛ استانداران، فرمانداران و شهرداری‌ها دچار مشکل می‌شوند.

نایب رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر سهم‌خواهی شهرداری‌ها به‌ویژه شهر همدان از بودجه‌های ملی، گفت: قطعاً شهرداری به‌تنهایی قادر به جذب اعتبارات ملی نیست؛ از این‌رو امید است با بهره‌گیری از ظرفیت نمایندگان مجلس، منابع خوبی به همدان تزریق شود.

بادامی‌نجات معتقد است: همدان در این حوزه آنچنان که باید، استفاده لازم را نداشته است؛ به طور مثال در کرمانشاه، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جذب شده است، در صورتی که به شهر همدان تنها ۵۰ میلیارد تومان در خصوص اوراق مشارکت، مجوز صادر شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: اجرایی شدن طرح مدیریت یکپارچه شهری به دلیل حساسیت بالا باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد؛ البته انتظار می‌رود صرفاً وظایف و مسئولیت‌ها نباید انتقال داده شود، بلکه همراه با با لحاظ کردن منابع، اختیارات هم در نظر گرفته شوند.

بادامی‌نجات همچنین گفت: لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در مجلس مورد تصویب قرار گرفت و کمک بزرگی به شهرداری و شورا بود؛ اما متأسفانه در شورای نگهبان نسبت به این مسئله صرف اینکه شورای شهرها می‌توانند عوارض محلی وضع کنند و در مجموع به اختیارات آنان افزوده می‌شود، اعتراض صورت گرفت؛ اما ما همچنان به پیگیری این مسأله، اصرار داریم.

نایب رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر لایحه درآمدهای ارزش افزوده، عنوان کرد: خوشبختانه این لایحه مصوب شد؛ اما صرف تصویب، مشکل را حل نمی‌کند.

بادامی‌نجات افزود: عدم شفافیت در توزیع این منابع همچنان مورد بحث است؛ زیرا اعتبار تخصیص یافته به شهر همدان، مشخص است؛ اما در مقایسه با سایر شهرها، این سهم غیرواقعی است و باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت پذیرد.

فلاحی: پیگیر مطالبات استانی و شهری هستیم

 

 نماینده منتخب مردم همدان و فامنین در مجلس یازدهم شورای اسلامی هم ضمن اعلام حمایت از شوراها، گفت: به جدیت پیگیر مطالبات استانی و شهری خواهیم بود که یکی از این موارد اساسی، نبود مجمع منسجم نمایندگان است که باید ضمن دوری از تکروی، نسبت به کار جمعی اقدام شود.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی امور مدیریت یکپارچه شهری، ارزش افزوده، درآمد پایدار و همچنین طرح‌ها، لوایح و مباحث مورد تأکید شورا را اولویت دانست و اظهار کرد: برای رفع مشکلات تلنبار شده و گاهی با سابقه 20 تا 30 ساله، انتظار می‌رود تمامی مسئولان و نمایندگان مجلس همراهی کنند تا این مشکلات، حل شود.

وی با اشاره به مشکلات استان در حوزه‌های مختلف، گفت: برخی مسائل به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری باید درون‌استانی حل شود؛ از این‌رو بسیاری از مشکلات با هم‌اندیشی و هم‌افزایی، رفع خواهند شد.

فلاحی؛ تعطیلی شورای نظارت را از مشکلات استان برشمرد و بیان کرد: این شورای نظارتی باید احیاء شود تا برخی مشکلات را حل کرده و مطالبه‌گری داشته باشیم.

وی معتقد است: برای ایجاد زیرساختهای اساسی در سطح شهر که در سطح ملی راهگشا هستند، نباید از ظرفیت منابع مالی و عوارض شهر بهره‌مند شویم؛ در حالی‌که انتظار می‌رود عوارض شهر برای ارائه سایر خدمات به شهروندان و شهر به‌کار رود.

نماینده منتخب مجلس یازدهم افزود: کشور در حوزه سرمایه‌گذاری با موانع مختلف از جمله در حوزه بیمه، مالیات و بعضاً شهرداری‌ها مواجه بوده که قابل پیگیری است.

فلاحی افزود: جذب سهم شهر همدان از بودجه سالانه کشور در بسیاری از موارد به دلیل عدم پیگیری مسئولان و برخی نمایندگان مجلس، نادیده گرفته شده است؛ از این‌رو سعی داریم با همگرایی بیشتر، نسبت به توسعه استان قدم برداریم.

وی با اشاره به طرح تحقیق و تفحص دوره نهم مجلس، گفت: دستگاه‌های نظارتی در این زمینه آنچنان که باید و شاید، مباحث را پیگیری نکردند؛ از اینرو این طرح تحقیق و تفحص مجدد در مجلس یازدهم به صورت جدی‌تر مورد بازنگری و پیگیری قرار می‌گیرد.

فلاحی از کاهش اختیارات رئیس و هیأت‌رئیسه مجلس خبر داد و گفت: اداره کل قوانین مجلس نسبت به تجمیع و بازنگری قوانین در قالب قانون مدون جامع اقدام خواهد داشت که انتظار می‌رود این مهم به اتفاق‌نظر تمامی نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گیرد.

نماینده منتخب مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید مطالبه‌گر باشیم، افزود: متأسفانه آمارهای ارائه شده در استان به‌ویژه در حوزه اشتغال، واقعی نیست که این مهم موجب بازگشت بودجه از استان و متضرر شدن آن خواهد شد؛ از این‌رو این مهم نیازمند بازنگری و آسیب‌شناسی است.

گردان: لزوم تقویت جایگاه شوراها

 

رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم ضمن بیان مشکلات مدیریت شهری از جمله نبود مدیریت یکپارچه شهری گفت: توسعه شهرنشینی و رشد روز افزون جمعیت شهری، شهرها را با مشکلات عدیده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روبرو کرده است که برای اداره امور شهر نیاز به یک سیستم مدیریت یکپارچه شهری است تا بتوان با برنامه ریزی مدون و با همکاری تمامی نهادهای ذیربط در جهت رفع نیازمندی های شهر گام برداشت.

به گفته کامران گردان سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت و نظارت مقتدارنه بر امور شهری را از وظایف شوراهاست که به تنهایی امکانپذیر نخواهد بود و اگر می‌خواهیم رابطه شوراها با حکومت یکی شود باید جایگاه شوراها را تقویت کنیم که این امر تنها با دادن شعار و سخنرانی مسئولین محقق نمی‌شود.

گردان با اشاره به اینکه شوراها باید بتوانند وظایف اساسی خود را انجام دهند، اظهار کرد: شورا باید تا حدی اقتدار داشته باشد که بتواند کاملاً با برنامه‌ریزی درست،  ناظر دستگاه‌های اجرایی باشد، اما متأسفانه این نظارت در جامعه ما ضعیف است چرا که مدیریت واحد شهری نداریم و بسیاری از کارهای امور شهری توسط دیگر دستگاه های اجرایی نیز انجام می شود و این امر باعث موازی کاری و کندی روند کارهای مردم می شود.

وی افزود: تقویت شوراها و حفظ جایگاه مقدس این نهاد مردمی، کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد.

کاوسی‌امید: تأکید بر دوراندیشی برای رفع مشکلات آموزش‌و‌پرورش

 

رئیس کمیسیون برنامه‌، بودجه و مالی شورای شهر همدان نیز با اشاره به ریشه اساسی حال حاضر آموزش‌و‌پرورش در سطح کشور، گفت: اگر در این حوزه اثربخش و مبنایی دوراندیشی صورت نگیرد، دچار بحران بزرگی خواهیم شد؛ از این رو باید ضمن شناسایی ریشه‌های بحران، راهکارهای خروج از آن نیز مطرح شود.

اکبر کاوسی‌امید اظهار کرد: بر اساس اطلاعات موجود، استان همدان در سال تحصیلی 1400-1399 به دلیل بازنشستگی معلمان، با حدود هزار و 500 کلاس بدون معلم به‌ویژه در نواحی یک و دو شهر همدان مواجه است.وی، مشکل این بی‌تدبیری را وزیر اسبق دولت به‌دلیل عدم اعلام نیاز آموزش‌و‌پرورش در سال‌های 92، 93 و 94 نسبت به جذب نیروی جدید از روش‌های مختلف به‌ویژه دانشگاه فرهنگیان، دانست.

کاوسی‌امید؛ بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان، سرباز معلم و  هزار و 500 بازنشسته استان (همراه با اهدای پاداش پایان خدمت) به‌صورت حق‌التدریسی را از راهکارهای پیشنهادی در حوزه رفع مشکلات کمبود معلم، عنوان کرد. 

وی خطاب به مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، گفت: همین امروز برای برطرف کردن مشکلات معلمان باید تدبیر داشت و راهکارهای مناسبی هم به وزارتخانه ارائه شود.

کاوسی‌امید در ادامه با اشاره به پاداش پایان خدمت معلمانی که امسال بازنشسته می‌شوند، عنوان کرد: بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت، هیچگونه پیش‌بینی برای پرداخت این مبلغ در بودجه سالجاری نشده است، همچنین این سازمان اعلام کرده که وزارتخانه از منابع داخلی فروش اموال منقول و غیرمنقول این هزینه را تأمین کند که این موضوع با آموزش و پرورش که همان تعلیم و تربیت است، طبیعتا سازگاری ندارد  و  دیگر اینکه وظیفه این وزارتخانه، تأمین اعتبار نیست و در مجموع به فرض وجود اموال منقول و غیرمنقول، باید ضمن شناسایی ظرفیت‌ها، تدابیر لازم برای این مهم پیش از این‌ها در نظر گرفته میشد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد: در صورت امکان انتظار می‌رود برای اصلاح یا متمم بودجه ۹۹ نسبت به صرفه‌جویی بودجه جاری و کاهش ردیف عمرانی غیرضروری به‌منظور اتخاذ تدبیر در رفع مشکلات آموزش‌وپرورش اقدام شود.

 

 قراباغی: وفاق و همدلی نمایندگان شوراها و مجلس برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری

 

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز گفت: توان و تلاش اعضای شورای شهر نباید صرف تعیین‌تکلیف پروژه‌های ناتمام سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت‌شهری شود؛ از سوی دیگر باید با همراهی و همکاری مشترک، برای جذب سرمایه‌گذار در شهر همدان کوشش کنیم.

حسین قراباغی معتقد است: نمایندگان مردم در مجلس باید به جایگاه گردشگری کهن شهر تاریخی همدان توجه ویژه داشته باشند.

وی اظهار کرد: برای عملیاتی شدن مطالعات دامنه شمالی کوهستان الوند و  دهکده توریستی سد اکباتان نیازمند توجه ویژه نمایندگان مجلس هستیم.

قراباغی همچنین گفت: ظرفیت مجمع نمایندگان استان برای ثبت جهانی آثاری مانند غار علیصدر، تپه‌های باستانی هگمتانه و گنجنامه می‌تواند در راستای توسعه صنعت گردشگری همدان بسیار مفید باشد.

وی با تأکید بر اینکه همدان؛ به عنوان پایتخت تاریخ و تمدان، هویت ملی و تاریخی کشور است؛ افزود: باید برای حمایت از گردشگری؛ اعتبار خاصی در مجلس برای این شهر تاریخی اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در پایان بیان کرد: انتظار می‌رود در تخصیص اعتبار برای مدیریت‌شهری، شرط مساوات رعایت شود.

شورا شهر همدان

طاهره شهابی
روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید