کد خبر:17317
پ

کیت تشخیص سریع ویروس کرونا و تکنولوژی مربوط به آن در روزهای اول شیوع این ویروس در کشور موجود نیست.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا برخی ابهامات در زمینه آنتی بادی این نوع کیت‌ها مطرح شد که این بحث‌ها همچنان ادامه دارد؛ ولی کیت تشخیص سریع، از نوع کیت‌های آنتی ژن است.در تست PCR یک تا دو روز زمان نیاز دارد تا نتیجه مثبت یا منفی بودن تست کرونا به مراجعه کنندگان ارائه ‌شود، ولی کیت‌های تشخیص سریع در ۲۰ دقیقه قادرند نتایج را اعلام کنند.

دکتر مصطفی قانعی میزان انتقال را یکی از موضوعات مطرح درباره این ویروس عنوان کرد و یادآور شد: اگر ما به مراجعه کننده برای تست دو روز بعد نتایج را اعلام کنیم، در صورتی که وی مبتلا باشد، در مدت این دو روز، با جامعه در تماس است؛ ولی اگر ۲۰ دقیقه بعد جواب تست به آنها اعلام شود، در همان لحظه فرد قرنطینه خواهد شد.

وی افزود: دلیل شیوع مجدد کرونا در کشور را تعداد تست‌های تشخیصی دانست و با بیان اینکه کشورهایی مانند چین از طریق “ایزوله هوشمند” و “تشخیص سریع” خود را در برابر این ویروس مصون نگه داشتند.

همچین در ادامه وی توضیح داد : از این رو ابتدا از کیت‌های PCR برای این منظور استفاده کردیم که تقریبا در اردیبهشت ماه این کیت در کشور تولید شد.ما برای مصون نگه داشتن کشور در برابر این بیماری راهی جز تولید داخل واکسن و کیت‌های تشخیص سریع نداریم.

قانعی بیان کرد: آمریکا ادعا می‎کرد که در حوزه سلامت با ایران کاری ندارد؛ ولی اقدام ما برای واردات این ابزار پزشکی محک خوبی بود؛ چرا که با این اقدام پول ایران در کره جنوبی به دستور امریکا بلوکه و مانع از انتقال این کیت‌ها به کشور شده است. اقدام درباره وارد شدن واکسن آنفلوآنزا به ایران تکرار شد و اجازه وارد شدن آن داده نشد،جنایتی که امریکا با ایران مرتکب شده که نه واکسن و نه کیت به ما برسد، خلاف آن چیزی است که اعلام شده است.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه این کشور، شرکت‌ها را از این طریق ترسانده است، اظهار کرد: قرار بود کشور کره جنوبی به ایران کیت بفروشد، ولی با اقدام آمریکا عقب نشینی کرد و هنوز کیتی از این کشور به دست ایرانیان نرسیده است. احتمال دارد که این کیت‌ها به ما برسد، ولی نیاز کشور ما را قطعا مرتفع نخواهد کرد و ما در این زمینه تنها یک راه داریم و اینکه تولید داخل داشته باشیم.

قانعی گفت: کشوری که روزانه چندین هزار تست نیاز دارد، تنها نمی‌توان کل نیازهای آن را از طریق واردات رفع کرد، ضمن آنکه ما شاهدیم نقل و انتقالات بانکی و دلاری را مسدود کردند. در روزهای ابتدایی شاهد بودیم که ابرقدرت‌ها ماسک می‌دزدند و انتقال دستگاه ونتیلاتور نیز با کمک نیروی پلیس انجام می‌شد.

قانعی با تاکید بر اینکه برای کنترل کرونا راهی جز تولید داخل وجود ندارد، گفت: این امر درباره واکسن این ویروس نیز صادق است و تنها راه نجات کشور، تولید داخلی واکسن کرونا است./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید