کد خبر:2922
پ

به گزارش روزانه نیوز رئیس شورای شهر ضمن بیان مختصری از عملکرد شورای پنجم، از استاندار همدان به منظور تایید این نهاد مردمی درخواست کرد تا در صحن شورا حضور یابد که استاندار نیز به‌منظور طرح مباحث کارشناسی‌تر و مفصل‌تر با هدف رفع دغدغه‌های نمایندگان پارلمان‌شهری همدان، این دعوت را پذیرفت.

استاندار: رسالت مسئولان همدانی سنگین است

استاندار همدان در دیدار صمیمی با اعضای شورای شهر و شهردار همدان به مناسبت هفته شوراها، ضمن شادباش این مناسبت، گفت: وجود شوراها نشأت گرفته از یکی از مترقی‌ترین اصول قانون اساسی بوده که پایه و اساس شکل‌گیری و تداوم انقلاب بر محور جمهوریت نظام است؛ از این‌رو شکل‌گیری شوراها و انتخاب نخبگان و تصمیم‌سازان کشور به صورت مستقیم از طریق رأی مردم، نماد مردم‎سالاری دینی محسوب می‌شود.

سید سعید شاهرخی با تأکید بر جایگاه ویژه شورای شهر همدان به دلایل مختلف، اظهار کرد: با توجه به شناخت من از استان و شهر همدان، باید انسان‌های بزرگ در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به کار گرفته شود و هم تصمیمات در مسیر اصلی خود قرار گیرد.

وی افزود: البته این نگاه بلند در خارج استان هم نسبت به استان و شهر همدان وجود دارد؛ از این‌رو رسالت تمامی مسئولان استان و شهر همدان سنگین است و باید بتوانیم متناسب مسئولان و تصمیم‌سازان در راستای پیشبرد برنامه‌هایی در شأن و جایگاه همدان، حرکت کنیم؛ زیرا هم حق مردم است.

شاهرخی با تأکید بر اینکه باید شوراها را به‌منظور رسیدن به اهداف مقدس‌شان کمک دهیم؛ بیان کرد: بدون تعارف بر اساس شناخت من، چهره‌های نخبه‌ای در شورای شهر همدان حضور دارند که نشان‌دهنده انتخاب درست مردم است.

وی با تأکید بر اینکه شوراها درگردهمایی‌ها به‌منظور تصمیم‌گیری برای شهر و شهروندان و توسعه استان، باید بر اساس همدلی و وفاق عمل کنند؛ افزود: همگان باید ضمن ترسیم مسیر صحیح، اهداف والا با محوریت مردم را مدنظر داشته باشیم و به خاطر اختلاف سلیقه جزئی، فکری و سیاسی، اهداف کلان به عقب رانده نشود.

 تأکید بر اندیشه در شهرداری همراه با اصول علمی

شاهرخی در ادامه به‌عنوان کارشناس امور شهرداری که هم در حوزه اجرا و هم در حوزه ستادی به‌منظور تدوین قوانین و مقررات ورود پیدا کرده، معتقد است: فکر و اندیشه در شهرداری همراه با حرکت بر مبنای اصول و چارچوب‌های علمی، توفیقات را حاصل می‌کند.

استاندار همدان با بیان اینکه نباید برای مدیریت امور شهری صرفاً نگاه‌مان به جیب مردم باشد، اظهار کرد: افزایش هزینه‌های عوارض، رکود ایجاد می‌کند؛ از این‌رو توفیق در وصول مطالبات، کمتر می‌شود و دیوار بی‌اعتمادی بین مردم هم بیشتر می‌شود. البته در حد طبیعی و به تشخیص شورا و مدیران شهری، مردم باید هزینه شهرنشینی را پرداخت کنند.

شاهرخی با تأکید بر اینکه به‌منظور اجرای پروژه‌های بزرگ، میلیاردی و تاثیرگذار در شهر حتماً باید نگاه‌مان به جذب سرمایه‌گذار باشد؛ ادامه داد: فرصتهای سرمایه‌گذاری در استان و شهر همدان وجود دارد و اصلا راه دیگری نیست.

وی معتقد است: تکمیل طرح‌های شهری با اتکا بر جیب مردم و دولت منطقی نیست؛ در حالی‌که باید بسترسازی‌های مناسب برای ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم شود.

در حوزه سرمایه‌گذاری عقب هستیم

استاندار در ادامه با بیان اینکه متأسفانه در حوزه سرمایه‌گذاری عقب هستیم، گفت: مدیری که ریسک‌پذیر نباشد، کارآیی برای استان همدان نخواهد داشت و تأکید دارم مدیر، شخصی است که خود را با شجاعت و جسارت، وقفِ خدمت به مردم کند.

شاهرخی با اشاره به بلاتکلیفی 6 ساله پروژه سرمایه‌گذاری عصر طلایی، گفت: در این زمینه دنبال مقصر نیستم؛ اما این پروژه 5 هزار میلیارد تومانی در وسعت ۳۰۰ هزار مترمربع قابل توجه است که مبلمان شهری، تفریح و گردشگری و اشتغال را به دنبال خواهد داشت و باید موانع آن را از پیش‌رو برداریم؛ زیرا این مهم، ماندگار خواهد ماند.

وی افزود: اگر شهردار و یا عضو شورای شهر همدان بودم، ضمن ارائه زمین و پروانه رایگان و انجام امور درست، در مقابل دستگاه‌های نظارتی می‌ایستادم تا شاهد ایجاد پارک، تفریحگاه و اجرای پروژه‌های مشارکتی عمرانی در سطح شهر باشیم.

شاهرخی با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود ۵ تا ۶ پروژه ماندگار با مشارکت سرمایه‌گذار در شورای پنجم تعریف شود، اظهار کرد: رمز موفقیت، تحرک و نشاط شهر این مهم خواهد بود که توانمان را صرف بسترسازی بخش خصوصی کنیم، زیرا به‌عنوان متولیان شهر باید پاسخگوی مردم باشید؛ البته فرصت کمی از عمر شورای پنجم باقی‌مانده که شاید کارهای بزرگی را انجام دهیم و در این مسیر، قطعاً هر مدیری، مدیریت‌شهری را همراهی نکند، اجازه حضور در استان را نخواهد داشت.

سرمایه‌گذاران قصد غارت همدان را ندارند

وی همچنین با اشاره به فرصت‎‌های موجود در شهر همدان، گفت: باغ ميوه همدان که چندین سال پیش به عنوان منطقه ویژه گردشگری همراه با امتیازات ویژه مصوب شد، که امروز تمامی واگذاری‌ها به جزو موارد احداث شده، لغو شدند؛ از این‌رو انتظار می‌رود با به‌کارگیری مشاور، نسبت به ارائه طرح مناسب به‌منظور اجرای اقدامات زیرساختی از جمله هتل، شهربازی و… در این منطقه اقدام شود.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران قصد غارت همدان را ندارند، عنوان کرد: حسادت به سود سرمایه‌گذاران منطقی نیست؛ زیرا علاوه بر سوددهی برای سرمایه‌گذار، عواید خوبی هم نصیب شهر خواهد شد.

تأکید بر حفاظت و حراست از کاربری‌ها

استاندار همدان با بیان اینکه طرح جامع شهر همدان در قالب اصول علمی و مهندسی در حال تکمیل است؛ افزود: نادیده گرفتن این مباحث در سطح شهر، قابل‌قبول نیست و باید کاربری‌ها بیش از اینها، حفاظت و حراست شود.

شاهرخی اذعان داشت: حفاظت از باغ‌های همدان که این مناطق سبز در شهر قزوین ثبت ملی می‌شوند، از ضروریات است؛ از این‌رو اگر قانون مانع کار بوده، دنبال اصلاح قانون باشید تا سرمایه‌ها نابود نشود؛ زیرا در این صورت به مرور شاهد تبدیل شدن کامل باغ‌ها به بافت شهری خواهیم بود.

گردان: شوراها با دوسوم اختیارات فعالیت می‌کنند

رئیس شورای شهر همدان نیز در این نشست صمیمی ضمن قدردانی از همراهی معاون عمرانی استاندار، فرماندار همدان  و مديرکل دفتر امور شهري و شوراهای استانداری با حوزه شوراها، گفت: شوراها به عنوان یکی از ارکان اداره کشور شکل گرفته‌اند و در فصول مختلف قانون اساسی به آن پرداخته شده است؛ اما خانواده ۱۱۰ هزار نفری شوراهای شهر و روستا به‌رغم گذشت ۵ سال از فعالیت‌شان، همچنان با دوسوم اختیارات کار می‌کنند.

کامران گردان افزود: اما شورای شهر همدان تلاش کرده تا قانون را به بهترین شکل ممکن اجرایی کند که مصوبات، طرح‌ها و لوایح تأثیرگذاری هم داشته است و همزمان با بومی‌سازی مباحث کلان کشوری، هم‌پای شورای عالی استان‌ها قدم برمی‌داریم.

وی اظهار کرد: به‎رغم وجود سلیقه‌های مختلف در شورای پنجم، با ایجاد جوی آرام برای خدمت به مردم، از هیچگونه تلاشی دریغ نکرده‌ایم.

رئیس شورای شهر از برگزاری 92 مورد صحن شورا در سال 98 همراه با 303 مورد آرای صادره، خبر داد و گفت: بر اساس نظریه هیأت تطبیق پس از رفع نواقص و ابهام و تکمیل مدارک، ۸۸ درصد آرای مصوب شورای شهر همدان مورد تأیید قرار گرفته‌اند و تنها 12 درصد آن مغایر با قانون و خارج از اختیارات شورا اعلام شده است.

رئیس شورای شهر همدان تأکید کرد: توسعه فرهنگ کارآفرینی و زیرساخت‌های فناوری، طرح‌های سما «ساماندهی و مناسب‌سازی اماکن و فضاهای شهری»، فکه «فرهنگسرای کسب‌وکار و کارآفرینی شهر همدان»، بهنام «برند همدانی، نماد افتخار ملی» و شهاب «شفافيت شوراي شهر و شهرداري همدان؛ ابزار بهره‌‌وري»، ایجاد تعامل با ذینفعان شهر (مردم) با ایجاد شورای اجتماعی محلات، شهر هوشمند، انتخاب شهروند برگزیده، توسعه متوزان منابع و امکانات در تمامی مناطق شهر و حرکت به سمت شهر انسان‌محور از ویژگی‌های منحصربه‌فرد، خلاقانه و مبتکرانه شورای پنجم است که به‌عنوان برند ملی و به صورت ویژه مورد پیگیری و بررسی قرار گرفته‌اند.

 کارنامه قابل دفاع شورا و شهرداری در بحران کرونا

گردان در پایان با اشاره به کارنامه قابل دفاع شورا و شهرداری همدان در حوزه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به‌منظور حمایت از سلامت و رفاه مردم و شهر، گفت: به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری از زحمات ارزنده و تاثیرگذار استاندار و ستاد مقابله با کرونا به ویژه مدافعان سلامت به‌منظور کنترل شیوع این ویروس منحوس در استان، قدردانی می‌کنیم؛ اما همچنان اعتقاد داریم که اگر اجازه تصمیم‌گیری در سطح استان اجرایی شود، وضعیت بسیار بهتری خواهیم داشت.

بادامی‌نجات: تأکید بر ضعف حوزه ورزش‌وجوانان

حمید بادامی‌نجات، نایب رئیس شورای شهر همدان هم گفت: حوزه ورزش و جوانان دارای ضعف‌های بسیاری است که رضایتمندی در این حوزه وجود ندارد؛ از این‌رو تمام بار این حوزه بر دوش مدیریت‌شهری است.

 مولوی: تأکید بر پیگیری پیمان  «همدان؛ پایلوت شهر سبز پایدار جهان اسلام»

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان ضمن انتقاد نسبت به کم‌لطفی مجموعه‌های مختلف به مرکز مطالعات شورا، گفت: این مرکز علمی و پژوهشی از سال 1392 با محوریت شورای چهارم به‌عنوان اتاق فکر و بازوی علمی مدیریت‌شهری (شورا و شهرداری) شکل گرفت.

ابراهیم مولوی افزود: مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا با تشکیل 11 کمیته تخصصی مختلف و با حضور کارشناسان و 300 نفر از اساتید، پژوهش‌گران و نخبگان و…، طرح‎های مختلف پژوهشی، دانشجویی و تحقیقاتی را مورد حمایت مالی و معنوی قرار می‌دهد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه متاسفانه بخشی از عملکرد شورای شهر مصادره به مطلوب می‌شود؛ بیان کرد: تمام مباحث حوزه مدیریت شهری با بهره گیری از منابع شهری همراه با تصمیم و خرد جمعی تمامی اعضای شوراست.

مولوی افزود: تمامی تصمیمات شورا در زمینه کمک‌های مالی و ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی و کمک به رانندگان اتوبوس های بخش خصوصی و تاکسی‌های خطی از محل منابع شهرداری بر مبنای نظر مساعد تمامی اعضای شورا بوده و یک نفر در این تصمیمات و مصوبات نمی‌تواند نقش خاص ارائه دهد؛ بلکه تصمیم با خرد جمعی صورت می‌پذیرد.

قراباغی: عدم ریسک‌پذیری مدیران در حمایت از سرمایه‌گذاری

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه نگاه استاندار به سرمایه‌گذاری و گردشگری قابل تحسین و قدردانی است؛ گفت: مدیران استانی، اقتصادی و حتی مدیریت‌شهری در حمایت از سرمایه‌گذاری، ریسک‌پذیر نیستند؛ در حالی‌که باید برای سرمایه‌پذیری، تمامی ارکان مدیریتی اتفاق نظر داشته باشند تا موانع سرمایه‌گذاران فعلی تعیین‌تکلیف شود.

حسین قراباغی با تأکید بر اینکه همتی برای رفع موانع سرمایه‌گذاری از نگاه مدیران استان، وجود ندارد، افزود: عصر طلایی، میدان میوه‌وتره‌بار، پروژه چند منظوره خوشنودان، هتل ندیمی و همچنین دهکده توریستی ۲۴۰ هکتار سد اکباتان از جمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری مورد نظر است که انتظار می‌رود موانع پیش‌رو آنان برطرف شود.

فتحی: تأکید بر بازنگری نرخ‌گذاری خودروهای شهری

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان هم گفت: نرخ‌گذاری هزینه تردد خودروهای اتوبوس و تاکسی به صورت میانگین ۲۵ درصد تعیین شده که نارضایتی رانندگان مدیریت‌شهری را به دنبال داشته است.

علی فتحی افزود: با توجه به اینکه 100 تا 200 درصد افزایش قیمت در خدمات و قطعات خودرو را شاهد هستیم؛ از این رو انتظار می‌رود نرخ‌گذاری تأیید شده، مورد بازنگری قرار گیرد.

 سلماسی: شهرداری به‌تنهایی قادر به حفظ ارزش‌های شهر نیست

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان نیز گفت: شهر همدان از دو منظر هویت تاریخی و همچنین باغ‌ها و فضای سبز به‌عنوان برند در سطح کشور شهرت دارد که در صورت از بین رفتن آنان، دیگر حرفی برای گفتن ندارد.

رضوان سلماسی افزود: تخریب بناهای تاریخی شهر همدان و ساخت‌وسازهای غیرمجاز بی‌رویه به‌ویژه در حریم شهر از نکات قابل توجهی است که اگر تمامی دستگاه‌های اجرایی برای کنترل این مشکل در کنار یکدیگر قرار نگیرند، شهرداری همدان به‌تنهایی قادر به حفظ ارزش‌های شهر نخواهد بود.

وی با اشاره به طرح‌های شورای اجتماعی محلات و شهر دوستدار کودک؛ بیان کرد: با توجه به نگاه کلی مدیران ارشد شهری میتوان از این مهم، بهترین بهره را ببرند؛ زیرا حکمروایی خوب شهری با بهره‌مندی از توان و خواست مردم، افزایش مشارکت شهروندان و نگاه خاص به اولویت‌ها و درخواست مردم، گره خورده است.

شهردار: سیاست‌ شهرداری، کسب رضایت‌مندی شهروندان است

شهردار همدان نیز در این نشست گفت: متأسفانه این شهرداری از ابتدای دوره مدیریت بنده (اواخر سال ۹۶) با بحران‌های اقتصادی مواجه بوده که مسائل اجرایی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

عباس صوفی افزود: همت مجموعه شهرداری بر این بود تا امور شهر را با برنامه‌ریزی‌های مدون همراه با اعمال سیاست‌های شورای شهر و استانداری پیش بگیرد. البته اقدامات انجام شده، رضایت‌بخش نیست؛ اما نسبت به شرایط اقتصادی، روند مناسبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه شاید مدیریت‌شهری همدان در بحث اجرا با اختلاف نظر همراه باشد؛ اما همواره شورای شهر و استانداری حامی ما بوده‌اند؛ اظهار کرد: سیاست‌ اصلی شهرداری، کسب رضایت‌مندی شهروندان است.

صوفی معتقد است: ظرفیت همدان در تمامی حوزه‌ها وصف‌ناپذیر است؛ اما مباحث اقتصادی، این مجموعه را درگیر کرده که تلاش می‌کنیم بدون توجه به حاشیه‌ها و مشکلات اقتصادی، امور شهر را در دست بگیریم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های بزرگ و کوچک بسیاری در شهر در حال انجام هستند؛ عنوان کرد: بودجه هزار میلیارد تومانی شهرداری همدان نسبت به سال 98 با ۲۵ درصد افزایش همراه است.

شهردار همدان همچنین با تأکید بر رعایت اجرای متوازن پروژه‌های متوسط و کوچک در شهر، اعلام کرد: راه اندازی بیش از 20 مورد نرم‌افزار درون‌سازمانی برای تسهیل امور مردم و همچنین اجرای طرح بایگانی الکترونیکی پرونده های شهرداری در راستای صیانت از اموال مردم و جلوگیری از تخلفات شهری از مهمترین اقدامات فناورانه شهرداری همدان است.

صوفی با اشاره به حمایت قاطع مدیریت شهری همدان از سرمایه‌گذاران با هدف توسعه شهر، گفت: مباحث درون سازمانی شهرداری در حوزه رفع موانع 2 پروژه بزرگ سرمایه گذاری عصر طلایی و خشنودان به اتمام رسیده است

شهردار همدان همچنین با توجه به اینکه بر خلاف پیش بینی ها، حقوق و مزایای نیروی انسانی با ۴۰ درصد افزایش همراه بوده است؛ گفت: اکثر شهرها در این حوزه دچار مشکل هستند.

صوفی با اشاره به اقدامات شهرداری همدان در حوزه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اعلام کرد: تمامی اقدامات بر اساس مصوبه‌های شورا و سیاست‌های ستاد کل مبارزه با ویروس کرونا استان، به نحو احسن انجام شده است و تخفیف‌های خوبی  نیز برای شهروندان نظر گرفته شد.

 

نشست صمیمی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید