کد خبر:51463
پ

مدیر امور عشایر استان همدان ازورود عشایر به استان خبرداد و گفت: از شنبه 15 اردیبهشت ورود عشایر به استان همدان آزاد شده است اما تا کنون عشایری به سامانه حیدره و امامزاده کوه وارد نشده است.


جعفر کاویانی دلشاد اظهارکرد: بسیاری از مراتع بالادست استان از جمله حیدره، امامزاده کوه، ارزانفود و …. پوشیده از برف است و هنوز آماده حضور عشایر نیست و برهمین اساس عشایر در مراتع استان لرستان و ایلام در حال کوچ هستند.


وی با بیان اینکه 700 خانوار عشایر کوچ رو وارد استان شدند، تصریح کرد: حدود 1200 خانوار عشایرکوچ رو در استان همدان وجود دارد که تاکنون 700 خانوار وارد استان شدند و مابقی به دلیل بارندگی خوب در استان لرستان و ایلام هستند.


مدیر امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه عشایر استان در 72 سامانه عرفی ساکن می‌شوند، افزود: 90 هزار هکتار معادل 9.5 درصد از مراتع استان در اختیار 470 هزار رأس دام عشایر قرار دارد.


کاویانی دلشاد با بیان اینکه بخشی از عشایر استان پروانه چرا ندارند، تأکید کرد: به طور قطع باید فکری برای ساماندهی عشایر بدون پروانه شود به طوریکه پیشنهاد داده شده مجتمع های دامپروری برای اسکان عشایر استان ایجاد شود.


وی با اشاره به اینکه پیگیر شناسایی زمین برای ایجاد میدان دام و مجتمع های دامپروری هستیم، گفت: با ایجاد مجتمع های دامپروری مشکل دامهای بدون پروانه چرا عشایر به طور اساسی حل خواهد شد.


مدیر امور عشایر استان همدان با تأکید براینکه عشایر استان همدان با۴هزار خانوار هشت دهم درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: دام عشایر 30 درصد دام سبک استان را به خود اختصاص داده وتولید 20 درصد از گوشت قرمز استان را برعهده دارند.


این مقام مسئول کمک رسانی به عشایر کوچ رو در بارندگی روزهای گذشته خبرداد و افزود: روز جمعه چهار خانوار عشایر استان در هنگام کوچ به دلیل بارش باران در محل اسکان موقت خود در منطقه کرزان شهرستان تویسرکان دچار مشکل شدند و تردد آنها غیرممکن بود که برای کمک رسانی به این عشایر سوخت و وسایل اولیه و خوراک ارسال شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید