کد خبر:16236
پ

شکافی میان علم و جامعه به ویژه میان مردم و دانشمندان ایجاد شده است و در کنفرانس فرهنگستان‌های علوم در “ریو” تاکید شد که چه اقداماتی انجام دهیم که شکاف میان دانشمندان و جامعه کاهش یابد و این روز جهانی باید تلاش کند که خلاهای موجود میان علم و جامعه را کاهش دهد.

به گزارش روزانه نیوز رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) با تاکید برضرورت باور داشتن علم از سوی آحاد مردم، گفت: افرادی که علم را باور کردند، راحت‌تر دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کردند و در کاهش توسعه این بیماری موثر بودند.

نامگذاری روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه را مربوط به سال ۲۰۰۱ برابر سال ۱۳۸۱ شمسی دانست و افزود: در این سال یونسکو تصمیم گرفت روز ۱۰ نوامبر هر سال را به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه اعلام کند و اولین بزرگداشت این مناسبت روز یکشنبه ۱۰ نوامبر ۲۰۰۲ مصادف با ۱۹ آبان سال ۱۳۸۱ برگزار شد.

دکتر حسن ظهور با توضیح اینکه کبیسه بودن سال‌ها را دلیل برگزاری این روز در ایران در تاریخ‌های ۱۹ و یا ۲۰ آبان ماه هر سال بیان کرد: فردا سه‌شنبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ برابر ۲۰ آبان ماه سال جاری، میزگردی برای بزرگداشت این روز از سوی یونسکو به صورت مجازی با عنوان “علم برای جامعه و با جامعه برای مقابله با کووید-۱۹” برگزار خواهد شد.

ظهور، “بررسی اهمیت علوم و نقش آن در جامعه” را از جمله اهداف این روز جهانی دانست و خاطر نشان کرد: علم می‌تواند دارای اثرات منفی و یا سازنده باشد و هدف از این روز جهانی، توسعه اثرات سازنده علم در جامعه برای ایجاد رفاه بیشتر مردم و رفع معضلات است.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید علم را باور داشته باشند گفت:  افرادی که علم را باور کردند، راحت‌تر دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کردند و در کاهش توسعه این بیماری مؤثرتر بودند.نمونه آن را می‌توان در پاندمی کرونا مشاهده کرد.

ظهور گفت: سیاره ما شکننده است؛ از این رو توسعه ما باید توسعه پایدار باشد که این امر منوط به باور علم از سوی جامعه است؛ چراکه در این صورت است که جامعه در خصوص بحران‌هایی مانند نابودی جنگل‌ها، افزایش آلودگی هوا و اثرات آن در نابودی بشر و کره زمین و تغییر رنگ آبی کره زمین بیشتر در زمینه نگهداری از این منابع برای نسل‌های آینده همکاری خواهند کرد.

وی، افزایش آگاهی مردم از وضعیت زندگی، دسترسی آنها به اطلاعات و ایجاد فرصت مناسب برای مردم برای کسب علم را از اهداف مختلف علم نام برد که بر این اساس یونسکو روزی را به نام “روز جهانی علم” نامگذاری کرده است./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید